TEST – Renault Clio E-TECH Hybrid: Natura duală

,

După 30 de ani de la apariție, de-a lungul a cinci generații, Renault Clio a ajuns la momentul E-TECH. Este un punct de tranziție al constructorului francez în care a implementat în propria gamă de modele un sistem de propulsie hibrid serie-paralel.  

 

Practic deține aceeași formulă ca la Captur E-TECH Plug-in Hybrid, cu două motoare electrice, unul termic pe benzină, de 1,6 litri și o baterie, doar că în cazul de față nu mai poate fi alimentată direct din exterior. Cea de-a cincea generație are o abordare matură și continuă saga modelului cu același profil hatch, dar cu liniile puternic conturate. La un tur făcut mașinii descoperi rapid ecusoanele E-TECH Hybrid fixate pe caroserie și natura dinamică a designului de exterior.

În ciuda dimensiunilor lui Clio, are puțin peste patru metri, o să remarcați liniștea din timpul rulării, chiar și după comutarea automată a sistemului hibrid pe varianta termică.

Pe de altă parte, când vorbim despre o variantă electrificată parcă și interiorul capătă nuanțe „cu electroni”. Adică sunt destule elemente „digi”. Bunăoară ecranul din spatele volanului configurabil sau tableta centrală cu diagonala de 9,5 inci de unde vă puteți seta opțiunile pentru muzică, navigație și (oarecum) opțiunile din MySense. Partea cu intratul pe locurile din față poate pune la serioasă încercare pe un tip trecut bine de 1,85 metri, însă odată așezat poziția în scaun este chiar confortabilă pentru hatch în cinci uși și ceva mai „aplatizat” față de generația anterioară.
Partea cea mai interesantă a fost când am apăsat butonul de pornire pentru că… nu s-a auzit nimic în cabină. Dacă nu vă uitați în ecranul bordului, ca să-l vedeți cum se activează, aveți senzația că nu s-a întâmplat nimic și că pe undeva ceva n-a mers. De fapt acesta este modul full electric în care porniți de pe loc.

Pe tableta centrală puteți vedea și informații din timpul deplasării cu Clio, gen istoricul consumului în modul electric sau al benzinei.

O privire rapidă vă face să des­coperiți maneta liniară a schimbătorului de viteze și vă lămuriți Imediat că frâna de mână s-a transformat într-un simplu buton. Iar mai târziu o să vă dați seama că aveți disponibilă și funcția hold-on. Ideea este că în orice plan v-ați afla nu riscați să o luați devale indiferent de postura în care vă aflați, fie ea în pantă sau în rampă. Însă aici veți spune adio jocului cu blocarea roților pentru derapaje pe zăpadă, de exemplu. Oricum, dacă vă mai gândeați la niscai jocuri cu frâna de mână, uitați. În definitiv siguranța este mult mai prețioasă.

Dacă vreți să acționați rapid Multi Sense aveți la îndemână un buton din șirul amplasat imediat sub tabletă. Puteți trece de pe modul Eco pe cel mySense sau  Sport. Din păcate doar cel de-al doilea este oareșcum configurabil, însă veți simți comportamente distincte ale lui Clio pentru fiecare dintre ele. Iar faza faină este că cel Sport combină activitatea și pu­terea celor trei motoare.
Pe lângă modurile de rulare o să vă placă și… modul de frânare. Mai ales dacă vă folosiți de ultima poziție a manetei schimbătorului de viteze, adică B. Ați ghicit, majuscula vine de la „frânare” (brake). Este programul care vă eficientizează la maxim recuperarea energiei cinetice la decelerare, fie și dacă doar „luați piciorul din gaz”. Frânarea este convingătoare, cu ajutorul transmisiei automate care optimizează recuperarea energiei cinetice. Între noi fiind vorba, cei care au dezvoltat proiectul spuneau că modul de gestionare a energiei, adică recuperarea la frânare și decelerare și eficiența la accelerare, sunt derivate direct din expertiza proiectanților de motoare F1 ai constructorului francez. Și chiar trebuie să te convingi singur de acest fapt.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


8 − patru =