Renault Captur Autonomous Driving II: Avantajul tehnologic

,

Mă aflu nu numai în cel mai cochet model Captur dar, cu siguranță, şi cel mai protector. Asta pentru că este echipat cu sistemul de asistență pe autostradă şi în ambuteiaje care integrează o funcţie Stop&Go cu atribuţii extinse.

Captur este primul din cele 15 modele pe care Renault le va echipa în anii următori cu sisteme de conducere autonomă de nivel doi. Prezenţa acestei tehnologii pe un model Renault Captur nu este neapărat o surpriză. Platforma CMF-B (Common Module Family) pe care este construit este cea mai avansată din punct de vedere al arhitecturii sistemului electric şi electronic. Tocmai de aceea permite şi implementarea versiunilor electrificate precum mild-hybrid şi plug-in hybrid. Versatilitatea şi avansul tehnologic al acestei platforme au făcut să fie aleasă drept bază pentru 80% dintre modelele Renault care vor fi lansate în anii următori. Integrarea pachetului de tehnologie care permite rularea în regim autonom solicită prezența transmisiei automate.

Datorită ei, în cazul lui Captur, consola centrală îşi poate schimba aspectul clasic cu unul futurist dacă optezi pentru pachetul opţional „Tech”. Structura etajată a acesteia deconspiră comenzile electrice pentru transmisie, dar punctează şi la capitolul funcţionalitate, având integrat un spaţiu de depozitare şi o zonă de încărcare prin inducţie pentru smartphone. Desigur, fiind vorba despre un nivel de echipare superior (Intens) dotările interioare şi exterioare abundă. O singură privire este suficientă pentru a constata că planşa de bord este acaparată de electronică.

Zona centrală este dominată de tableta centrală de 9,3 inci orientată în poziţie portret, componentă a sistemului Easy Link, oferit contra cost împreună cu echipamentul audio Bose. Acestora li se alătură afişajul de bord TFT de 7 inci (standard), dar şi cele 32 de butoane (fără a le mai pune la socoteală pe cele care controlează instalaţia de climatizare) concentrate în zona consolei centrale, pe volan şi bord. Printre ele se află şi cele responsabile cu asigurarea condusului în regim autonom, ­aptitudine care dislocă varianta de faţă din categoria maşinilor obişnuite. Este vorba de cele şapte butoane poziţionate pe spiţa stângă a volanului. Acestea permit controlul sistemului de asistență pe autostradă şi în ambuteiaj, sistem care înglobează şi funcţiile uzuale ale pilotului automat autoadaptiv.

Sinergia celor două sisteme deschide calea spre condusul asistat. În acest scop, funcţia Stop&Go a primit competenţe extinse. Cea mai importantă abilitate câştigată constă în faptul că poate să repornească motorul şi să accelereze până la viteza memorată fără nicio intervenţie din partea şoferului. Cu o condiţie: imobilizarea să dureze mai puţin de trei secunde. Intervalul de viteze în care operează este cuprins între 0 şi 160 km/h, ceea ce îl face operaţional cam în orice scenariu rutier, inclusiv în aglomeraţie. Chichiţa ­interesantă este că după trecerea celor trei secunde sistemul poate fi amorsat prin simpla apăsare a tastei „RES/+” de pe volan. În felul acesta, sistemul de asistență monitorizează, cu interes şi răbdare, traficul frontal şi acţionează în consecinţă fără ca şoferul să fie nevoit să intervină suplimentar. Cu o singură excepţie: trebuie să setezi distanţa în raport cu vehiculul anterior prin alegerea unui ecart de timp din cele patru disponibile (între 1,2 şi 2,4 secunde). Maşina gestionează acceleraţia şi frâna în regim complet autonom. Inclusiv direcţia, supravegheată vigilent de sistemul de centrare pe mijlocul benzii de rulare, reuşeşte să menţină traiectoria corectă fie în linie dreaptă, fie în viraje. Prezenţa marcajelor este esenţială, altfel sistemul se autosuspendă. Cum tentaţia de a conduce fără să ţii mâinile pe volan este mare, există limitări necesare cu scopul de a-ţi păstra alerte atenţia şi interesul la drum. Tocmai de aceea, după circa 13 secunde de când volanul este lăsat liber, sistemul avertizează şoferul să preia comenzile. Dacă nu o face, se dezactivează. Inclusiv matricea de operare în coordonate viteză de deplasare-unghi de virare a fost gândită astfel încât să nu încurajeze sub nicio formă condusul „hands free”. Sistemul acoperă doar condiţii de rulare complet normale, fără excese. Utilizat corect, doar ţinând lejer mâinile pe volan, sistemul de conducere autonomă te ajută să experimentezi un şofat foarte reconfortant şi sigur, fiind funcţional chiar şi la vreme de crepuscul sau pe timp de noapte. Coabitarea dintre şofer şi sistemul de asistență pe autostradă şi în ambuteiaje este un proces omogen. Comenzile sunt cedate şi preluate într-un mod cât se poate de onctuos atunci când intervii fie asupra frânei, fie asupra acceleraţiei. Este adevărat că în anumite condiţii unele acţiuni sunt precipitate. Dar sunt ferme şi precise, ceea ce le face să fie şi sigure. Discretele corecţii de traiectorie, pentru a păstra maşina pe centrul benzii de rulare, asistența activă în timpul virajelor, frânările şi accelerările în funcţie de traficul din faţă nu mai fac parte neapărat din atribuţiile care revin exclusiv celui aflat la comenzi. În schimbul acestei atitudini protectoare, care se manifestă permanent şi care ridică la un alt nivel ștacheta siguranţei rutiere, dar și a confortului, singurul lucru pe care îl cere sistemul de conducere autonomă de la tine este să-l asişti la rândul tău cel puţin la fel de bine pe cât o face el.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


patru + = 12