Renault 5: Electricitatea învie legendele

,

După ani de zvonuri, iată noul Renault 5 (R5)! Nu este încă mașina de serie care va fi lansată la începutul anului 2024, ci R5 Prototype, un automobil în dezvoltare. Chic, atrăgător și revigorant ca stil, acest hatchback electric de oraș este o trimitere subtilă spre trecutul glorios al mărcii franceze.

motorul electric și bateriile vor fi asamblate pe tărâm francez la fabrica din Cleon, localitate aflată nu departe de Douai.

În timpul prezentării prototipului, Gilles Vidal, noul șef de design al Renault, a explicat în detaliu ce a motivat marca franceză să se inspire dintr-un model emblematic pentru viitoarea sa mașină electrică. Potrivit lui Vidal, producătorul auto dorește repoziționarea mărcilor Alpine, Renault și Dacia-Lada astfel încât să nu mai existe concurență între propriile modele, așa-numita canibalizare. Alpine va rămâne o divizie sport, iar Renault va vira spre zona automobilelor premium, cu un nivel calitativ ridicat. Dacia-Lada, deduceți dvs… „Designul neo-retro al prototipului Renault 5 este inspirat de un model cult al moștenirii mărcii noastre. Acest nou model întruchipează pur și simplu modernitatea, un vehicul înrădăcinat în timpul său: urban, electric, fermecător”. Acestea sunt cuvintele lui Gilles Vidal și nu pare că exagerează. Capota plană, la fel ca linia acoperișului, stâlpul spate înclinat și consolele scurte evocă în mod evident Renaut Cinq. O asemănare care se reflectă și în felul în care au fost desenate farurile și stopurile. Priza de aer de pe capotă ascunde trapa de acces la soclul de încărcare a bateriei. Pe de altă parte, arcele roților și scuturile din plastic negru amintesc mai mult de un SUV decât de o mașină de oraș din anii 1970 și 1980. Să nu uităm aripile largi și musculare ale R5 Prototype care, la rândul lor, fac trimitere la Renault 5 Turbo, o legendă a competițiilor de raliuri din anii 1980.
Dar, dincolo de referințele stilistice, acest R5 Prototype anunță în mod clar direcția strategică în care va merge constructorul auto francez în viitorul apropiat: automobilele electrice. Viitorul Renault 5 va fi un model cu veleități premium, mai scump decât multe dintre mașinile de clasă subcompactă și prin urmare, mai profitabil. Cu toate acestea, nu va depăși prețul de 20.000 euro, fără bonusurile pe care le acordă guvernele pentru mașinile fără emisii ­poluante, conform reprezentanților companiei. Acest nivel de preț îi va permite să vizeze rivali electrici precum Honda e și Fiat 500e, ba chiar și Mini Cooper SE. De altfel, și felul în care este finisat prototipul, cu caroserie în două culori (acoperiș negru) face trimitere la concurența pe care i-o va face modelului Mini.
Se naște o întrebare legitimă: cum se împacă decizia Renault de a-și orienta modelele de mașini către zona premium și prețul maximal de 20.000 euro pe care îl va avea R5? Explicația este simplă: reducând costurile acolo unde se poate. Și unde nu se vede, am adăuga noi. Așa se face că viitorul R5 Electric nu va folosi noua și sofisticata platformă tehnică CMF-EV, pe care Renault a proiectat-o și dezvoltat-o de la zero ­pentru autovehicule electrice, ci o versiune a mai vechii baze CMF-B, pe care sunt construite actualele Clio și Captur. Această platformă va fi adaptată propulsiei ­electrice, proces care va însemna o provocare atât tehnică, cât și din perspectiva costurilor, pentru că R5 va fi construit în Franța, la uzina din Douai.
Procesul de electrificare a CMF-B este în desfășurare, astfel că nu se știu date tehnice despre viitorul Renault 5 Electric. Ceea ce este demn de menționat și este de importanță și pentru noi, românii, este faptul că o versiune a acestei platforme tehnice este utilizată de modelele Dacia din prezent…

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


opt − 3 =