RAR: Șerban Urjan – Inginerul cu suflet de artist

,

Serban Urjan (6)A fost pasionat încă de copil de automobile și nu a ratat nicio ocazie să învețe de la meșteri pricepuți tainele mecanicii. Face parte din generația celor care, pe vremuri, puteau monta și demonta o mașină cu ochii închiși. A intrat în „familia” Registrului Auto Român încă din 1994 și a dedicat mulți ani din viață dezvoltării regiei. În tot acest timp, nu și-a uitat niciodată una dintre primele iubiri: chitara. Despre toate acestea am stat de vorbă cu Șerban Urjan, șeful Departamentului Cercetare al RAR.

Auto Test: Cum ați descoperit pasiunea pentru domeniul auto?
Șerban Urjan: De când mă știu mi-au plăcut mașinile. Tatăl meu a fost director la ITA (Întreprinderea de Transport Auto – n.r.) și atunci când mergea în control, la autobazele din subordine, mă lua cu el. Era o mare bucurie pentru mine! Mă băgam printre motoare, urmăream cum meștereau mecanicii la mașini… Am început de atunci să învăț. Și tata m-a ajutat foarte mult, a fost mentorul meu.
Auto Test: Și ați mers pe această cale…
Șerban Urjan: Da, am terminat Liceul Gheorghe Lazăr, iar apoi am intrat la facultate, la Transporturi. În momentul înscrierii, tata mi-a spus: „Prietene, ai două opțiuni: una la zi, una la seral. Facultatea la zi durează opt ani, cinci de studii și trei de stagiatură, iar cea la seral șase ani și ieși inginer.” Am ales seralul pentru că, în paralel cu facultatea, am putut să și lucrez.
Auto Test: Tot în domeniu?
Șerban Urjan: Da, am fost mecanic și am învățat bine meseria. Asta mi-a ajutat foarte mult. Nu poți să fii un bun inginer, să conduci oameni, dacă nu stăpânești meseria în sine. De asta spun că au fost foarte buni pentru mine cei șase ani de muncă efectivă.

„Facem parte din Comisia Tehnică de Elaborare a Planului Național de Acțiune pentru Mediu, reprezentăm Ministerul Transporturilor pe partea de mediu, am contribuit la elaborarea hărții de zgomot a Bucureștiului pentru Primăria Capitalei.”ne povesteşte Şerban Urjan câteva dintre multele activităţi în care departamentul său este implicat.

„Facem parte din Comisia Tehnică de Elaborare a Planului Național de Acțiune pentru Mediu, reprezentăm Ministerul Transporturilor pe partea de mediu, am contribuit la elaborarea hărții de zgomot a Bucureștiului pentru Primăria Capitalei.”ne povesteşte Şerban Urjan câteva dintre multele activităţi în care departamentul său este implicat.

Auto Test: De când sunteți la RAR?
Șerban Urjan: Am fost angajat aici la 1 mai 1994, întâi am lucrat ca inginer pe linie, la Omologări. În același an am fost cooptat la Corpul de Control unde am rămas până în 2004, ultimii trei ani chiar în funcție de conducere.
Auto Test: Cum au fost acei ani de început?
Șerban Urjan: Atunci, în 1994, au fost puse bazele activităților de azi, au fost angajați oameni, au fost create noi spații de lucru, hale… Practic s-a dezvoltat rețeaua națională. Eram tot timpul prin țară, în contact cu cei din reprezentanțe, îi instruiam. Îmi amintesc și acum cum umblam cu teancul de proceduri la noi, colegii din țară făceau fotocopii după ele…  În unele cazuri mergeam chiar la interviurile cu viitorii angajați. Așa s-a scris istoria RAR-ului.
Auto Test: Cum ați ajuns la Departamentul Cercetare?
Șerban Urjan: Directorul General de atunci a considerat că este momentul ca și acest departament să se dezvolte, să îi dăm o nouă față. Este adevărat că am avut și niște probleme de sănătate și am zis că zece ani de zile, săptămână de săptămână prin țară, sunt de ajuns.

Șerban Urjan alături de câțiva colegi de la Departamentul Cercetare: „Am colegi buni și ne înțelegem foarte bine. Oamenii, dacă știi să-i ții aproape și să-i stimulezi, se implică 100% în activitate”.

Șerban Urjan alături de câțiva colegi de la Departamentul Cercetare: „Am colegi buni și ne înțelegem foarte bine. Oamenii, dacă știi să-i ții aproape și să-i stimulezi, se implică 100% în activitate”.

Auto Test: Care este activitatea acestui departament?
Șerban Urjan: Există două ramuri: cercetare pentru Securitatea Rutieră și pentru Protecția Mediului. Facem studii pentru determinarea indicatorilor de performanță a siguranței rutiere și studii pentru a determina datele de intrare în programul COPERT 4. Este un program al Agenției Europene de Mediu, cu care se determină emisiile provenite din traficul rutier. S-a făcut și un sondaj la nivelul reprezentanțelor RAR și al tuturor stațiilor ITP din țară. A vizat 285.000 de autovehicule din care am cules informații și am determinat parcursul mediu anual pe diverse categorii de vehicule, pe categorii de poluare, studiu pe care numai RAR îl are și care este foarte util în determinarea coeficientului de uzură. De curând s-a înființat un nou compartiment, de Expertiză Tehnică și Statistică.
Auto Test: Cu ce se va ocupa?
Șerban Urjan: Aici se vor dezvolta activitățile de expertiză tehnică extrajudiciară, menționate în Strategia Națională de Siguranță Rutieră. În afară de experții judiciari, formați de Ministerul Justiției, vor exista și experți tehnici extrajudiciari. Vom dezvolta împreună cu Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași – Facultatea de Mecanică niște cursuri speciale, postuniversitare, teoretice, pentru aceștia. Apoi vor mai face o școlarizare la RAR și vor da un examen pentru a deveni expert tehnic extrajudiciar.
Serban Urjan (1)Auto Test: Ce planuri aveți în continuare?
Șerban Urjan: Să dezvoltăm această activitate de expertiză tehnică extrajudiciară și de inspecție tehnică de siguranță, care se află la început, să avem în cadrul fiecărei reprezentanțe câte un specialist al nostru. De asemenea, vrem să creăm o platformă utilă specialiștilor în această profesie, nu neapărat pentru expertizele tehnice extrajudiciare, ci și pentru cele judiciare, pentru că am constatat că nu prea există documentație… Experții vor avea acces la date tehnice, manuale de reparații, de identificare a autovehiculelor, legislație. Să vadă parcursul mașinii încă de la înmatriculare, să existe o trasabilitate a autovehiculului.
Auto Test: Cu atâtea activități în care sunteți implicat, cum împăcați munca și timpul liber?
Șerban Urjan: Bineînțeles că se întrepătrund și dacă știi cum, reușești să creezi un echilibru. Nu pot spune că dacă am ajuns acasă, gata, am închis oblonul, nu mai știu nimic de serviciu, nu mă mai interesează… nu se poate așa ceva. De exemplu, cum aici nu pot să închid telefonul că poate mă sună soția, așa nici acasă nu pot sa închid telefonul de la muncă.
Auto Test: Am auzit că ştiţi să cântaţi la chitară.
Serban Urjan (3)Șerban Urjan: Da, eu am început cu muzica din copilărie, luam lecții de pian. Când am ajuns la liceu și am văzut ce succes avea un coleg care cânta la chitară, mi-am dorit și eu să învăț și am reușit. Apoi a urmat o perioadă foarte frumoasă în armată, unde am avut o formație și cântam compozițiile noastre proprii. Acum, din păcate, nu mai am atât de mult timp să cânt la chitară…
Auto Test: Ați fi putut avea o carieră în muzică…
Șerban Urjan: Viața de artist este o viață frumoasă, cu tot ce implică ea. Am gustat și eu un pic, dar l-am avut pe tatăl meu care mi-a ţinut calea dreaptă. În fiecare dintre noi există un sâmbure de artist, dar doar unii au curajul să îl scoată la iveală.

Interviu şi foto realizate de Emilia PETRE

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ 8 = cincisprezece