RAR: Euro 6, până când?

,

Încă de la apariția primelor cerințe de poluare pentru autovehicule, statele membre ale Uniunii Europene au considerat necesar să aplice unele dintre cele mai drastice condiții existente la nivel mondial. Așa s-a întâmplat și în anul 2015, când UE a introdus, din a doua parte a anului, obligativitatea ca toate autovehiculele noi din clasele M1 și N1 să dețină norma de poluare Euro 6. La aproape cinci ani de la acel moment, norma de poluare încă se situează pe poziții fruntașe într-un clasament al celor mai dificile legislații privind emisiile poluante ale autovehiculelor.

A trecut ceva timp de la apariția Euro 6, tehnologia a avansat, iar Uniunea Europeană dorește să își mențină poziția de promoter al reducerii emisiilor poluante. Reprezentanții UE au confirmat acest lucru prin declarațiile lor, spunând în repetate rânduri că intenția UE este să înregistreze emisii zero de carbon până în anul 2050. Prin publicarea The European Green Deal la sfârșitul anului 2019, Comisia Europeană și-a oficializat ambițiile și a stabilit pașii pe care îi va urma pentru reducerea drastică a emisiilor poluante provenite din industrie, transport, producerea energiei, agricultură și altele.

Așadar, transportul rutier se numără printre domeniile vizate. Autovehiculele cu motor termic continuă să aibă cea mai mare pondere din această categorie și sunt responsabile pentru emisiile de oxizi de azot (NOx), pulberi în suspensie (PM și PN), monoxid de carbon (CO) sau hidrocarburi (THC), considerate gaze poluante. Tot autovehiculele cu motor termic elimină în trafic și o cantitate importantă de gaze cu efect de seră, printre care și dioxidul de carbon (CO2), unul dintre principalii susținători ai schimbărilor climatice mondiale.

În acest moment, orice autovehicul nou pe care producătorul dorește să îl comercializeze în UE trebuie să dețină norma de poluare Euro 6d. Pentru asta, unul sau mai multe autovehicule reprezentative unei familii compusă de constructor, trebuie să obțină rezultate favorabile la mai multe tipuri de încercări, dintre care:

  1. Tip 1 – aplicarea procedurii WLTP pentru măsurarea într-un laborator specializat a emisiilor de THC, CH4, CO, CO2, NOx, PM și PN;
  2. Tip 2 – măsurarea CO la ralanti și ralanti cu turație ridicată;
  3. Tip 3 – emisia de gaze de carter;
  4. Tip 4 – determinarea emisiilor evaporative;
  5. Tip 5 – verificarea durabilității dispozitivelor pentru controlul poluării;
  6. Tip 6 – măsurarea emisiilor de THC și CO la temperatură ambientală de -7°C;
  7. Test OBD – verificarea funcționării sistemului OBD;
  8. Test RDE – măsurarea în condiții reale de trafic a emisiilor de THC, CH4, CO, CO2, NOx, și PN.

Pentru a-și atinge ambițiile din The European Green Deal, UE dorește ca din 2024 să aplice o nouă legislație pentru obținerea omologării de tip a autovehiculelor. Denumită momentan Standard post Euro 6/VI, noua legislație va apărea într-o primă versiune la începutul anului 2021. Pentru elaborarea sa, Comisia Europeană a înființat grupul de lucru denumit AGVES format din reprezentanții comisiei, statele membre, asociațiile de producători și ONG-urile din domeniu. De la înființare și până în luna aprilie 2020, AGVES a avut programate trei reuniuni la care România a fost reprezentată de delegați ai Registrului Auto Român. Activitatea grupului de lucru până acum a presupus identificarea deficiențelor din regulamentele actuale, verificarea legislației aplicată în alte state ale lumii și analizarea unor soluții care ar putea să definească cerințele unui standard post EURO 6/VI.

Dintre cele discutate până acum în grupul AGVES, noua legislație va dezvolta cerințele din norma Euro 6/VI, devenind mult mai drastică în ceea ce privește valorile de nedepășit ale emisiilor poluante și va acorda o atenție și mai mare categoriilor de autovehicule electrice și hibride. De asemenea, este posibil să impună măsurarea și a altor compuși chimici decât cei de la Euro 6/VI, să solicite măsurarea PN la o dimensiune sub 23 nm, să realizeze trecerea de la sistemul de diagnosticare la bord OBD la sistemul OBM, sistem care va oferi posibilitatea monitorizării de la distanță, ori să solicite noi tipuri de încercări realizate în special în condiții de trafic.

Nu în ultimul rând, este posibil ca standardul post EURO 6/VI să solicite adăugarea pe sistemul de evacuare a unor noi senzori care să monitorizeze evoluția anumitor compuși chimici NOx, PM/PN, NH3, CO, HC, CH4 și N2O, sau chiar să introducă un nou sistem care va putea selecta utilizarea obligatorie a motorului electric al autovehiculelor hibride în zonele cu poluare ridicată – Geofencing.

La acest moment nu știm cum va arăta varianta finală a noii norme de poluare, dar cu siguranță nu va mai trece mult timp până la apariția sa. Registrul Auto Român va continua să lucreze alături de ceilalți factori din UE pentru dezvoltarea și aplicarea legislației post EURO 6/VI.

       ing. Tiberiu MELENCU, Şef Laborator Încercări Emisii Poluante şi Consum

Acest articol face parte din numărul 254 – exclusiv online – al revistei Auto Test Magazin.

RAR: Omologări de Tip – Laboratorul de Încercări Emisii Poluante și Consum

Ce completezi în declarația pe propria răspundere când mergi la ITP

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sapte + = 14