Q & A despre trotineta electrică

,

Trotineta electrică este tot mai folosită în România. Vânzările din acest domeniu au crescut, la fel și numărul celor care preferă să închirieze un astfel de vehicul. În acest context numărul persoanelor care ne-au adresat întrebări au fost tot mai mari. Oamenii au vrut să știe dacă trotineta electrică are nevoie de omologare, dacă se înmatriculează și care este viteza maximă admisă pe drumurile publice. Colegii noștri de la Departamentul Supraveghere de Piață au răspuns acestor întrebări.

Tendinţa actuală de a folosi trotineta electrică în mod curent ca mijloc individual de mobilitate este din ce în ce mai accentuată, având în vedere unele avantaje pe care le prezintă. Deși pare un mijloc de transport banal, datorită dezvoltării tehnologice, trotineta electrică poate avea diferite caracteristici de performanță, care influențează și limitează domeniul ei de utilizare. Dacă intenționați să achiziționați o trotinetă sau un vehicul electric, ori dețineți deja un astfel de mijloc de transport, vă propunem să parcurgeți următorul Q&A, pentru a cunoaște toate reglementările aplicabile acestor vehicule.

1. Ce este trotineta electrică?

Conform OUG 195/2002, cu modificările, completările și aprobările ulterioare și a Regulamentului (UE) nr. 168/2013, trotineta electrică este vehiculul cu două sau trei roţi şi ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care nu este prevăzut cu loc şezând sau care este echipat cu un loc şezând pentru conducător, al cărui punct de şedere de referinţă se află la o înălţime mai mică sau egală cu 540 mm în cazul celor cu două roţi, respectiv la o înălţime mai mică sau egală cu 400 mm în cazul celor cu trei roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 6 km/h, dar nu depăşeşte 25 km/h şi care este echipat cu motor electric.

2. Trotineta electrică se supune omologării?

Trotineta electrică NU se supune omologării, conform prevederilor Art. 6, alin (1), (2) din O.G. 78/2000 cu modificările, completările și aprobările ulterioare și a Art. (2) alin. (2) lit. j) și k) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013, întrucât fie vehiculele nu sunt prevăzute cu cel puțin un loc șezând fie sunt echipate cu un loc șezând pentru conducător al cărui punct R se află la o înălțime ≤ 540 mm, în cazul categoriilor L1e, L3e și L4e, sau la o înălțime ≤ 400 mm, în cazul categoriilor L2e, L5e, L6e și L7e.

3. Ce tipuri de vehicule fac parte din categoria L?

Categoriile de vehicule și subcategoriile acestora, menționate la anexa I din Regulamentul (UE) nr. 168/2013: vehicul ușor cu două roți și motorizat, bicicletă cu motor, moped cu două sau trei roți, motocicletă cu două roți, motocicletă cu două roți cu ataș, tricicluri, cvadricicluri, quad-uri.

4. Trotineta electrică se înmatriculează/înregistrează?

Articolul 12 din OUG 195/2002, cu modificările, completările și aprobările ulterioare prevede că vehiculele trase sau împinse cu mâna, bicicletele și trotinetele electrice fac pare din categoria celor exceptate de la obligația de a fi înmatriculare sau înregistrare pentru a circula pe drumurile publice. Totuși, acestea pot circula pe drumurile publice numai în condiţiile prevăzute prin regulament.

5. Cu ce viteză se poate circula cu o trotinetă electrică pe drumurile publice?

Conform definiției de mai sus, pentru a fi considerat trotinetă electrică, un vehiculul nu trebuie să depășească viteza maximă constructivă de 25 km/h (NU limitată la 25 km/h)!  În cazul în care identificați vehicule care constructiv pot fi asimilate unor trotinete electrice, dar conform specificațiilor acestea au viteza constructivă mai mare de 25 km/h, vă recomandăm să vă informați temeinic asupra obligativității de a omologa, înregistra sau înmatricula vehiculul în vederea circulației pe drumurile publice, întrucât acesta corespunde unei alte categorii de vehicul.

6. Este permis ca viteza maximă constructivă a vehiculelor electrice să fie modificată?  

În cazul vehiculelor care se supun omologării, viteza maximă constructivă este indicată în CIV. Orice modificare asupra parametrilor face obiectul unei modificări individuale/modificări CIV. În cazul în care se intervine asupra vehiculelor exceptate de la procedura de omologare (cum ar fi trotinetele electrice), în urma modificării vitezei maxime constructive vehiculul rezultat poate să nu corespundă definițiilor categoriilor exceptate, iar utilizarea acestuia pe drumurile publice atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz.

7. Dețin o trotinetă electrică. Pot să montez sau să modific șezutul?

Conform definiției, pentru a fi considerate trotinete electrice acestea pot fi prevăzute de producător cu loc şezând pentru conducător, al cărui punct de şedere de referinţă se află la o înălţime mai mică sau egală cu 540 mm în cazul celor cu două roţi, respectiv la o înălţime mai mică sau egală cu 400 mm în cazul celor cu trei roţi.

În cazul în care o trotinetă electrică se echipează ulterior cu unul sau mai multe locuri șezând (șa), vehiculul rezultat poate să nu corespundă definițiilor categoriilor exceptate, iar utilizarea acestuia pe drumurile publice atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz.

8. Ce trebuie să verific dacă doresc să achiziționez un vehicul electric?

În primul rând este foarte important să verificați categoria din care face parte vehiculul și scopul de utilizare pentru care a fost proiectat acesta, conform producătorului. Scopul îl definește  producătorul, nu importatorul sau distribuitorul. Atenție la cazurile în care importatorii sau distribuitorii declară, de exemplu, că vehiculul este destinat pentru a fi folosit în afara drumurilor publice! Comparați întotdeauna informațiile despre vehicul oferite de producător cu cele furnizate de distribuitor.

În cazul vehiculelor care se supun omologării în vederea admiterii și menținerii în circulație pe drumurile publice în România, O.G. 78/2000 cu modificările, cu completările și aprobările ulterioare, prevede la Art. 6 alin. (1) că acestea trebuie să fie comercializate cu CIV, eliberat de Registrul Auto Român, document care atestă omologarea individuală sau de tip a vehiculului.

Cel mai important, orice vehicul alegeți să cumpărați sau dețineți, respectați regulile de circulație, purtați casca de protecție, centura de siguranță și dați dovadă de atenție și disciplină, atât pentru siguranța dumneavoastră, cât și pentru a celorlalți participanți la trafic.

Registrul Auto Român NU are atribuții legale în ceea ce privește înmatricularea/înregistrarea  vehiculelor sau regimul circulației pe drumurile publice. Pentru clarificarea acestor aspecte vă recomandăm să vă adresați structurilor abilitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Publicat în Biciclete, Gadget, Știri.

Autor

Home Page

Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


9 × noua =