Porsche FLA – Urât şi lent, însă tot isteţ!

,

Porsche FLA (1)Porsche FLA… poftim?! Chiar este un Porsche? Cam aşa ar fi reacţia unora când ar vedea structura din imagini.

Porsche FLA (3)Ca orice constructor care se respectă, Porsche face parte din grupul celor care conduc avangarda în cercetarea automobilelor însăşi prin necesitatea de a face maşini sportive foarte performante. Spre surpriza unora, Porsche a dorit să ofere un posibil răspuns şi problemelor de mediu. Prin anii 1970, când, în urma avântului industrial, devenea evident că resursele disponibile de pe planetă sunt limitate, a apărut un semnal de alarmă legat de găsirea unor soluţii care să evite această problemă.

Porsche FLA (5)

Trebuie să recunoaştem: arată ca o „compactă” americană din anii ‘70, o maşină urâtă şi cu un motor de 2.500 cmc.

Prin urmare, germanii au propus în anul 1973, sub forma unui concept intitulat „Porsche FLA – Forschungsprojekt – Langzeit – Auto”, un studiu care să răspundă acestei provocări. Nu putem să nu remarcăm titlul „ușor” de pronunțat. Era un automobil construit să reziste cât mai mult şi, implicit, să consume cât mai puţine resurse prin utilizarea sa. Proprietarul nu mai era nevoit să schimbe automobilul după 10-15 ani în urma diverselor probleme apărute în timp deoarece era gândit să reziste 30 de ani fără să genereze probleme în exploatare. Pare o ţintă greu de realizat şi astăzi deşi măcar din punct de vedere al protecţiei la coroziune există în prezent destule soluţii. Acestea pleacă de la protecţia suprafeţei metalice la utilizarea unor componente din materiale compozite. Porsche, însă, s-a apucat de treabă cu tehnologiile şi materialele care erau la dispoziţie la momentul respectiv. Pentru caroserie s-a optat pentru o structură metalică foarte rezistentă şi protejată la coroziune.

Pentru a rezista în timp, preţul plătit era mare: 2,5 litri şi 75 CP. Dintr-un motor de capacitate cilindrică similară, pentru mașinile produse în 1973 germanii obțineau cca 190 CP.

Pentru a rezista în timp, preţul plătit era mare: 2,5 litri şi 75 CP. Dintr-un motor de capacitate cilindrică similară, pentru mașinile produse în 1973 germanii obțineau cca 190 CP.

Aceasta seamănă oarecum ca aspect cu structura de lemn a unor maşini din perioada antebelică sau a unor ambarcațiuni / avioane.  O serie de „coaste” destul de dese, acoperite de o „foaie” pe suprafaţa exterioară. În cazul conceptului Porsche FLA germanii au optat pentru o folie de aluminiu, un material la rândul său rezistent la coroziune. Şi pentru partea mecanică Porsche s-a dovedit chibzuit, poate chiar masochist, dacă ne gândim la modul cum gândeşte acesta în general motoarele. În cazul de faţă a echipat maşina cu un motor de 2,5 litri care, pentru a nu fi „stresat”, furniza 75 CP şi era cuplat la o transmisie automată care să elimine eventualele piese ale unei transmisii manuale care s-ar fi putut defecta în timp. Toate bune şi frumoase, dacă nu luăm în calcul câteva lucruri… maşina rezultată costa foarte mult şi oferea performanțe modeste.

Porsche FLA (8)În plus, teoria asta se bate cap în cap cu dorinţa producătorilor şi a consumatorilor în acelaşi timp, de a conduce maşini noi care nu prezintă vechime morală nici tehnic cât şi nici din punct de vedere al aspectului. Și economia se bazează pe consum… În prezent, conceptul Porsche poate să fie admirat în cadrul muzeului acestei mărci, unde sunt expuse şi alte modele emblematice ale germanilor.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


1 × sapte =