Porsche 993 Turbo: 25 de ani de la lansarea unui model legendar

,

Un model celebru din gama clasicului Porsche 911 împlinește 25 de ani de existență. Generația 993 a versiunii Turbo a fost lansată la Salonul Auto de la Geneva din 1995.

Acum 25 de ani era pe paginile tuturor revistelor de specialitate, iar astăzi este unul dintre cele mai căutate modele clasice din gama Porsche 911. Ultimul 911 Turbo cu motor răcit cu aer încununa generația 993 a modelului 911.
Porsche 911 Turbo (993) debuta oficial în luna martie a anului 1995, la Salonul Auto de la Geneva. Pe fișa tehnică erau listate mai multe inovații tehnice. Motorul boxer turbo cu șase cilindri era bazat pe propulsorul de 3,6 litri, preluat de la modelul 911 Carrera și folosea, pentru prima dată, două turbosuflante.
Cele două turbine erau amplasate foarte aproape de șirul de cilindri pe care îl deserveau, ceea ce permitea un răspuns rapid la orice mișcare a pedalei de accelerație, față de modelele precedente care foloseau un singur sistem turbo.
Cu un astfel de setup, propulsorul boxer de 3,6 litri depășea pentru prima dată bariera celor 400 CP dezvoltați. În cazul modelului 993 Turbo, puterea livrată de motorul boxer cu șase cilindri era de 408 CP la 5.750 rpm.
Puterea ridicată îi permitea să sprinteze de la 0 la 100 km/oră în 4,53 secunde, iar viteza maximă ce putea fi atinsă era 293 km/h.
Noul model folosea două convertoare catalitice metalice și patru senzori lambda. Sistemul de diagnoză on-board (OBD II) avea să fie instalat pe toate modelele Turbo și permite monitorizarea problemelor ce puteau să apară la sistemul de tratare a gazelor de eșapament.
Șasiul și sistemul de tracțiune integrală au fost preluate de la modelul Porsche 911 Carrera 4. Suspensia folosea brațe multilink, iar ­sistemul de tracțiune integrală permitea o manevrabilitate și o stabilitate excelentă.
Sistemul de frânare era și el upgradat pentru a permite gestionarea puterii mai mari: discurile cu un diametru de 322 mm generau o decelerare impresionantă de 1.941 CP.
Din versiunea Turbo a fost dezvoltată și varianta Porsche 911 GT2 similară cu un automobil de concurs. Aceasta folosea doar tracțiune pe puntea spate, iar puterea motorului a fost mărită la 430 CP. Trei ani mai târziu era lansată și versiunea omologată a modelului GT2, puterea fiind dusă la 450 CP.
Pilotul Walter Röhrl a spus despre acest Porsche 911 extrem: „Este incomod, dar atacă virajele foarte agresiv, întruchipează pilotajul adevărat!”. În 2018, pentru a marca cea de-a 70-a aniversare a mărcii, Porsche Classic a creat „Project Gold”, un Porsche 911 Turbo S complet nou, bazat pe o caroserie originală de tip 993.
Porsche Classic, divizia constructorului german ce se ocupă cu restaurarea și întreținerea modelelor Porsche clasice, a decis să demareze un proiect unic: construcția unui automobil nou, 100% original, bazat pe un model vechi de 20 de ani. Așa s-a născut Project Gold, botezat așa pentru că exemplarul rezultat din acest proiect a fost vopsit în nuanța unică Golden Yellow Metallic, aceeași culoare folosită și pentru modelul Porsche 911 Turbo S Exclusive Series al generației 991.
Între 1995 și 1998 Porsche a ­vândut 6.001 exemplare ale modelului 993 911 Turbo, plus 336 de unități 911 Turbo S. O parte dintre aceste mașini sport se află în colecții private, deoarece generația 993 este considerată de pasionații de Porsche ca fiind deosebit de elegantă.

Foto: Porsche

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


9 − trei =