Porsche 968: Ultimul unicorn

,

porsche 968 (7)Odată cu modelul Porsche 968,  producătorul german a renunțat la ideea unui coupé cu motorul amplasat în partea din față a mașinii. În gama actuală, doar modelele Macan, Cayenne și Panamera folosesc soluția propulsorului amplasat frontal.

porsche 968 (2)
Pentru cei mai mulți dintre noi Porsche este sinonim cu modelul 911, un coupé ce folosește un motor boxer amplasat în spate. Însă nu a fost mereu așa. În istoria mărcii sportive din Stuttgart au existat coupé-uri cu motor amplasat clasic, în partea din față.
porsche 968 (3)Povestea acestei ere din istoria Porsche începe cu modelele 924 și 928. Porsche 924 era introdus în 1976, iar un an mai târziu, la Salonul Auto de la Geneva, debuta Porsche 928, modelul care ar fi trebuit să înlocuiască celebrul 911.
Cu motorul amplasat în față, sub o capotă lungă, 928 semăna cu multe alte coupé-uri sportive ale vremii. Sub capotă aveau să se regăsească propulsoare V8 de capacități cilindrice ce au variat între 4,5 și 5,4 litri. Modelul era un automobil GT (gran turismo) gândit pentru confort sporit și cu o latură practică bine pusă la punct, mașina având un portbagaj încăpător. Mai mult, Porsche 928 avea să devină Mașina Anului în 1978.

Constructorul german a mai produs încă două modele ce foloseau aceeași rețetă: 944 și 968. Porsche 968 avea să fie ultimul model cu motorul amplasat în partea din față din istoria recentă a mărcii germane. Era produsul a 15 ani de evoluție pentru coupé-urile Porsche cu motor față și tracțiune spate. Lansat în 1992 și produs până în 1995, este astăzi ceea ce numim un youngtimer, un automobil clasic, dar nu foarte vechi.
porsche 968 (5)Elementul central al acestui ultim coupé cu propulsorul amplasat în fața celui de la volan este tocmai motorul. Are doar patru cilindri, dar o capacitate de 3,0 litri și o putere de 240 CP. Este unul dintre motoarele pe benzină aspirat natural cu o valoare de cuplu impresionantă: 305 Nm la 4.100 rpm.
Motorul era asociat cu o cutie de viteze manuală cu șase trepte sau, opțional, cu o cutie de viteze automată Tiptronic cu patru trepte. Porsche 968 a fost vândut atât în variantă coupé, cât și cabriolet. Producția totală nu a depășit 12.500 de unități, deci acest model este destul de rar în ziua de azi.
porsche 968 (4)Pentru că vânzările inițiale nu au fost grozave, Porsche a adăugat o versiune mai sportivă numită ClubSport. Aceasta era mai ușoară, avea suspensia mai fermă, iar garda la sol fusese redusă pentru ca mașina să poată fi folosită și pe circuit.
Cele mai rare variante sunt însă cele Turbo S. Doar 16 bucăți au fost produse pentru piața europeană de divizia Porsche Motorsports. Puterea motorului a fost crescută la 305 CP, iar cuplul motor la 500 Nm.
Porsche 968 Turbo S poate accelera de la 0 la 100 km/oră în 4,5 secunde, iar viteza maximă este de 280 km/oră. Aceste versiuni rare sunt și cele mai căutate de colecționari.
În 1995, Porsche a renunțat la producția lui 968, în favoarea unui concept nou: un model roadster cu motor boxer amplasat central. Acest concept avea să devină noul Porsche Boxster.

Text: Dragoş BĂLTĂŢEANU / Foto: PORSCHE 

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− doi = 5