Pininfarina X Sedan – Hai să punem roțile altfel!

,

pininfarina x sedan (5)Anii ’60 fac parte dintr-o perioadă de vis a automobilului, ani în care au fost propuse o mulţime de maşini foarte interesante. Acestea erau influenţate de noile tehnologii, dar mai ales de era spaţială. Una dintre ele este și Pininfarina X Sedan.

pininfarina x sedan (6)Pe continentul american aceste noi direcţii erau exploatate prin concepte care îţi tăiau respiraţia, mai ales cele produse de marca GM. Erau mașini cu aripioare în zona portbagajului şi cu diverse guri de admisie şi faruri care făceau trimitere la avioanele cu reacţie.pininfarina x sedan (1) pininfarina x sedan (2)În Europa curajul era mai temperat, însă carosierul Pininfarina a avut o abordare suficient de îndrăzneaţă încât să poată pretinde că merită un loc în această categorie „visătoare”. Maşina a fost prezentată în anul 1960 sub numele de Pininfarina X Sedan la Salonul Auto de la Torino.

pininfarina x sedan (7)

Aripioarele din spate nu au fost puse „de poezie”, italienii susţin că au un important rol aerodinamic de stabilizare a automobilului.

pininfarina x sedan (8) Vehiculul era 100% funcțional. Demersul a fost, însă, unul destul de practic față de interpretările americane. Forma era dictată în mod direct de studii aerodinamice. Aceasta nu prelua vizual elemente din aviaţie doar ca să facă trimitere la aeronave. În plus, doreau să implementeze soluţiile pe o maşină de familie.
pininfarina x sedan (3)Prin urmare, spre deosebire de americani, geniul italian în design, la modul generic, nu s-a concentrat pe dimensiuni impunătoare în materie de lungime şi lăţime, abundenţă de crom sau motoare cât o uzină. Au preferat să-şi îndrepte atenţia spre o nouă organizare a automobilului care presupunea o soluţie diferită faţă de ce întâlneai în mod curent pe şosele. Tot acest efort era stimulat de atingerea unui coeficient aerodinamic mai bun, cu efecte directe asupra consumului şi a performanţelor dinamice ale maşinii. Asul scos din mânecă a fost un nou aranjament al roţilor într-un tipar de tip „romb”. Roata din față asigura direcţia, cea  din spate se ocupa de tracţiune, iar cele două, dispuse paralel, mai spre mijlocul automobilului, cu rol de stabilizare. Rezultatul abordării a fost o caroserie aerodinamică cu un coeficient Cx de numai 0,23, foarte bun şi pentru timpurile noastre. Ca o paranteză, de exemplu, Alfa Romeo Giulia (model 2017) are o valoare Cx de 0,32.
Convinşi de validitatea propunerii, italienii au încercat să convingă mai mulţi constructori să producă acest automobil. După cum istoria a dovedit ulterior încercarea a fost sortită eşecului, dar acest fapt nu scade cu nimic din valoarea conceptului. Prin forma sa, dispunerea roţilor şi interesul pentru optimizarea aerodinamicii cu ajutorul unei noi abordări, şi-a ocupat meritat locul în cartea de istorie a automobilelor.
Cu ocazia unei licitaţii de profil, Pininfarina X Sedan a fost vândută pentru suma de 330.000 de dolari. Un preţ bun dacă ţinem cont de originalitatea, unicitatea şi casa de design care a semnat și construit acest concept.

Text: Gabriel MANOLE  / Foto: Barrett-Jackson

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


8 × sase =