Opel: Povestea utilitarei

,

De mai bine de 120 de ani Opel produce automobile dedicate livrărilor și acti­vităților comerciale. Iată o scurtă istorie a acestora.

Supermarketurile, magazinele alimentare, farmaciile și alte businessuri primesc livrări în fiecare zi. Profesioniștii din diverse domenii se deplasează pentru repararea și instalarea de echipamente. Autovehiculele comerciale ușoare Opel îi ajută să transporte persoane, piese de schimb, alimente și alte bunuri necesare. Modele precum Combo, Vivaro și Movano fac parte din marea familie a autovehiculelor comerciale ușoare Opel.
Istoria acestor automobile a început în 1899 cu „vehicul motorizat de transport” bazat pe „Sistem Lutzman”, a continuat cu un alt capitol de succes, vehiculele Opel pentru livrări rapide care au contribuit la miracolul economic german „Wirtschaftswunder” și continuă în prezent cu Combo, Vivaro, Movano și modelul recent anunțat, complet electric, Vivaro-e.


Opel și-a câștigat renumele de partener profesionist al companiilor de transport și livrare în urmă cu 121 de ani, în Rüsselsheim, cu ajutorul „Patentwagen”.
Inventarea stațiilor de benzină încă era departe, în viitor, când frații Opel au construit primele vehicule motorizate în Rüsselsheim, în 1899. Încă din anul lansării, „Opel Patent MotorwagenSystem Lutzmann” a reprezentat baza „unui vehicul de transport motorizat gigantic, construit de compania locală Adam Opel pentru o mare companie de vinificație”. Acest citat din ziarul local Main-Spitze din 2 iulie 1899 este dovada existenței primului autovehicul Opel pentru livrări. Ceea ce însemna un „gigant” în vremurile acelea reprezintă acum un autovehicul comercial ușor – prin comparație cu giganții de 40 de tone din prezent. Prima fotografie a unui autovehicul comercial ușor Opel datează din 1901 și prezintă Lutzmann similar cu un cărucior pentru bagaje, cu caroserie închisă, cu o putere de 5 CP și o viteză de aproximativ 20 km/h.
Au urmat autovehicule pentru livrări System Darracq în 1902. Opel deja folosea dispunerea motorului în față, transmisie prin arbore cardanic și tracțiune spate, folosite și în prezent. Pornind de la această bază, autovehiculele cu caroserie închisă, pentru livrări și publicitate, au fost produse până în anii ‘20.
Din mai 1924 și până în iunie 1931 au fost produse, în total, 119.484 de unități din modelul legendar „Laubfrosch” (brotăcel). A urmat Opel „Dienstwagen” (mașină de serviciu) din 1931. Acesta a fost, poate, primul autovehicul comercial ușor modern. Cu o sarcină utilă de 500 kg, modelul se bucura de un succes imens acoperind 80% din piață. Opel a produs 22.000 de unități din modelul „Dienstwagen” de 23 CP.
Perioada „Wirtschaftswunder” (miracolul economic) a Germaniei este epoca modelului Opel „Schnelllieferwagen” (autovehicul pentru livrări rapide). Regula de bază pentru oamenii de afaceri este livrarea cât mai rapidă către clienți, iar modelul Opel Olympia a făcut posibilă respectarea acestei reguli încă din 1950, fiind urmat îndeaproape de modelul Olympia Rekord „Schnelllieferwagen” din 1953.
La începutul anilor ’60, partenerul ideal al meșterilor era Opel Rekord P2. „Autovehiculul pentru livrări rapide într-o nouă formă – la dispoziția dumneavoastră” a fost promisiunea Rekord P2, îndeplinită cu ajutorul spațiului de încărcare mare și a costurilor de funcționare reduse. Rekord P2 folosea două motoare cu o cilindree de 1,5 l și 50 CP, respectiv 1,7 litri și 55 CP și o transmisie semi-automată cu trei viteze, denumită „Olymat”. Între 1960 și 1963 au fost produse 32.026 de autovehicule pentru livrări rapide în Rüsselsheim.
În anii ’80, cei de la Opel au înțeles că un autovehicul cu înălțime generoasă, dar dimensiuni externe compacte, era ideal și pentru nevoile celor cu familie și iubitorilor de activități în aer liber: astfel, a apărut în 1985 Kadett Combo. Primul Combo a beneficiat de un spațiu de depozitare cu 25 cm mai înalt decât echivalentul său din gama de autovehicule comerciale.
În 1993, Combo devenea o linie separată. Partea frontală a modelului Combo B a fost aproape identică cu cea de la Corsa, fiind completată de un ampatament prelungit și un compartiment de încărcare înalt cu un volum pe peste 3.100 litri.
A cincea generație a modelului Opel Combo compact și multifuncțional a fost lansată în 2018. Noul model inovator este disponibil atât în variantă pentru transport persoane – Combo Life – cât și ca autovehicul comercial ușor – Combo Cargo – în mai multe variante. Ambele sunt disponibile în variantă M (4,40 metri) sau XL (4,75 metri).
Gama de utilitare Opel a fost completată în 2001 cu modelul Vivaro cu o gamă completă atât pentru transport marfă, cât și pentru transport persoane. Alături de Vivaro, Opel are în gamă și modelul Movano, cel mai mare autovehicul din gama comercială. Acesta are masă maximă admisă de până la 4,5 tone și un volum de încărcare de 17 metri cubi.
Opel și-a regândit gama de ­utilitare odată cu intrarea în alianța PSA, iar Vivaro și Zafira au primit platforme noi. Mai mult, ambele modele beneficiază acum și de versiuni electrice.

Opel Vivaro-e

Opel Vivaro-e

Opel Vivaro-e

Opel Vivaro-e

Opel Vivaro-e folosește același motor electric precum Corsa-e și împarte platforma EMP2 cu celelalte utilitare din grupul PSA: Citroen Jumpy și Peugeot Expert. Vivaro-e folosește motorul electric de 136 CP. Cuplul oferit este de 260 Nm, iar viteza maximă a modelului utilitar a fost limitată la 130 km/h. Standard, modelul vine cu bateria de 50 kWh (folosită și de Opel Corsa-e) care îi oferă o autonomie de 230 km. Pentru o autonomie mai mare, de 330 km, se poate alege bateria de 75 kWh.
Vivaro-e se poate încărca inclusiv la stații de mare putere de până la 100 kW, ceea ce permite o încărcare 0-80% în 30 minute pentru versiunea cu baterie de 50 kWh.
Sarcina utilă pentru Opel Vivaro-e este de 1.275 kg, în timp ce varianta cu motor diesel are o sarcină utilă de 1.405 kg. Vivaro-e poate fi echipat opțional și cu cârlig de remorcare, având o capacitate de remorcare de 1.000 kg.

Foto: Opel

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


1 + patru =