Opel Mokka: A doua venire

,

Cel mai nou model din gama Opel a sosit oficial în România și am avut ocazia să îl punem la încercare în cadrul unui minitur de două zile pe ruta București – Ploiești – Brașov și retur. Noul Mokka introduce un aer proaspăt în gama Opel, iar clienții pot opta inclusiv pentru o versiune complet electrică.

Noul Opel Mokka-e pornește de la 33.835 euro, iar pentru echiparea de top, Ultimate, prețul este de 39.107 euro (TVA inclusă, fără prima acordată prin programul Rabla Plus).
Prețurile pentru modelele cu motoare termice încep de la 17.773 euro, iar modelul 1.2T 130 CP AT8 GS Line costă 23.100 euro.

Opel face acum parte din grupul francez PSA, care la rândul său și-a unit destinele cu FCA pentru a crea uriașul grup Stellantis. Chiar dacă la nivel macro, Opel nu mai are nimic de-a face cu General Motors, grupul care i-a fost mamă timp de mai bine de jumătate de secol, marca ce își are sediul lângă Frankfurt nu și-a pierdut direcția și sufletul.

Pentru fanii Opel, Mokka este SUV-ul cu forme rotunde născut în 2012. Împărțea platforma cu modelul Chevrolet Trax, pe vremea când Chevy se adresa și europenilor.
Noul model este primul din gama constructorului german care este lansat concomitent atât în variantă electrică, cât și cu motorizare termică. Ambele versiuni au fost prezente la lansarea din România și le-am putut pune la încercare.

Tot design-ul noului model Mokka este deosebit de îndrăzneț. Opel s-a inspirat din conceptul GTX Experimental din 2018, iar noua parte frontală poartă denumirea de Vizor, integrând farurile, grila față, camerele video și senzorii necesari sistemelor de asistență.

În prima zi am avut la dispoziție modelul Opel Mokka-e Ultimate, versiunea full electric a modelului german. Venită în culoarea verde, în combinație cu capota neagră, Mokka-e se remarcă prin emblema discretă în forma literei „e” amplasată pe montantul central și grila plină ornată cu sigla Opel în versiune nouă. Aceasta are acum un design discret, elementele fiind mai subțiri. În spate, Mokka are denumirea pe toată lungimea hayonului, o schimbare în modul în care Opel își marchează denumirea de model.

Schimbările importante se regăsesc și la interior. Mokka și Mokka-e sunt primele modele cu un cockpit complet digital.

La interior Opel renunță la indicatoarele analogice în favoarea a două ecrane digitale amplasate în fața și în dreapta celui de la volan. Noua soluție aleasă elimină jumătate din butoanele fizice pe care le foloseau modelele mărcii, eliberând și minimalizând interiorul. Însă, Opel nu a căzut în extrema cealaltă, folosită de Peugeot și Citroen, unde aproape toate comenzile sunt exclusiv digitale, păstrând o serie de butoane fizice importante, cum ar fi climatizarea sau volumul sistemului audio care au rămas acolo unde trebuie să fie.
Opel Mokka-e

Primul contact a fost cu versiunea electrică a modelului Mokka. Aceasta folosește deja binecunoscuta platformă CMP ce permite utilizarea atât a unei soluții de propulsie electrică, cât și motorizări termice pe benzină sau diesel. În cazul modelului Opel Mokka-e avem soluția cu motor electric de 136 CP amplasat pe puntea față și baterie de 50 kWh, deja testată pe larg în cadrul grupului PSA unde o regăsim în aceeași formulă pe modele ca Opel Corsa-e, Combo-e, Peugeot e-208, e-2008 și altele. Cei 136 CP și 260 Nm sunt suficienți pentru uzul zilnic, Mokka‑e putând accelera de la 0 la 100 km/h în nouă secunde. Viteza maximă a fost limitată la 150 km/h. Oficial, consumul de energie electrică este de 17,4 kWh/100 km, dar în condiții de iarnă, cu sistemul de climatizare pornit pe 23 de grade și cu toți consumatorii activați, Mokka-e a consumat în medie 25 kWh/100 km pe traseul București-Brașov. Bateria are o capacitate brută de 50 kWh și netă de 45 kWh ceea ce îi oferă o autonomie oficială de peste 300 km. Autonomia scade, bineînțeles, în condiții de iarnă și în funcție de stilul de condus. De altfel, Mokka-e folosește un algoritm destul de pesimist, care scade imediat cifra autonomiei atunci când mașina urcă o pantă accentuată.

Modelul se remarcă prin silențiozitate, motorul electric având doar un sunet artificial creat să avertizeze pietonii de apropierea unui model electric.

Mokka-e poate fi încărcată la stații rapide de până la 100 kW sau stații AC de unde poate trage 7,4 kW, sau opțional, 11 kW. Chargerul mai rapid este opțional și costă 388 euro.
Opel Mokka-e dispune de trei moduri de rulare: Eco, Normal și Sport. În modul Eco primești doar 60 kW (aproape 82 CP) și 180 Nm, iar răspunsul pedalei de accelerație va fi ușor „anesteziat”. În modul Normal te bucuri de 80 kW (110 CP) și 220 Nm, în timp ce în modul Sport, motorul electric va livra toți cei 136 de cai putere și 260 Nm pentru ca Mokka-e să poată accelera de la 0 la 100 km/h în nouă secunde. Mokka-e impresionează însă prin suspensia excelent reglată și parcă adaptată special la drumurile noastre. Deși își păstrează latura dinamică intactă, suspensia absoarbe bine denivelările, fără ca mașina să se încline excesiv.
Opel Mokka 1.2T 130 CP
Dacă soluția electrică nu este pe placul tău, Opel oferă și o gamă de motorizări clasice. Avem benzină în forma propulsorului 1.2 turbo cu trei cilindri ce poate oferi 100 sau 130 CP sau diesel de 1,5 litri și 110 CP.
În cadrul testului nostru am beneficiat de modelul 1.2T GS Line de 130 CP. A venit echipat și cu transmisia automată cu opt trepte. Nu am apreciat însă soluția aleasă pentru selectorul cutiei de viteze. Avem o mică manetă aproape ascunsă pe consola centrală, plus două butoane minuscule pentru selectarea poziției P sau M. Același sistem este folosit și pentru modelul electric, doar că în loc de M, avem B, pentru recuperarea energiei la decelerare.
Modelul cu motor pe benzină va fi bestsellerul acestui model, mai ales în varianta de 100 CP. Cea de 130 CP este suficient de puternică pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră în 9,2 secunde. Viteza maximă este de 200 km/h. Oficial, acest motor consumă 5,9 litri/100 km, dar în timpul testului am înregistrat o valoare de 6,5 litri/100 km la drum întins și 7,9 l/100 km în mediul urban.

 Foto: Ciprian Mihai

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


6 + unu =