Nissan Re-Leaf: Pregătirea pentru dezastru

,

Constructorul Nissan a dezvăluit o versiune prototip a hatchbackului său electric Leaf destinată intervenției rapide a serviciilor de urgență în urma calamităților naturale. Denumit RE-LEAF, modelul a fost modificat pentru operațiunile de prim ajutor în zonele afectate de dezastru și pentru furnizarea energiei electrice necesară acestora.

Proiectul a pornit de la ideea că dezastrele naturale sunt cea mai mare cauză a întreruperilor de curent electric în ariile locuite de oameni. Rapoartele oficiale arătau că seismele naturale și schimbările climatice sunt cele mai frecvente cauze ale întreruperii curentului atât în Europa cât și în SUA. În aceste împrejurări timpul necesar restabilirii alimentării cu energie electrică este, de obicei, de 24 până la 48 de ore, în funcție de dimensiunile și gravitatea daunelor. Iar în această perioadă vehiculele electrice pot deveni furnizoare mobile de energie până la sosirea autorităților locale.
Așa se face că japonezii au apelat la un Nissan LEAF e+ care, cu o baterie de 62 kWh complet încărcată, poate funcționa ca o centrală portabilă furnizând suficientă energie electrică pentru alimentarea unei gospodării europene medii timp de șase zile. Mai ales că în Japonia, Nissan a folosit LEAF pentru furnizarea de energie și transport de urgență în urma dezastrelor naturale începând cu 2011.
I-au scos scaunele din spate, iar podeaua a fost nivelată pentru depozitarea facilă a echipamentelor esențiale. Și pentru ca ocupanții scaunelor să nu fie puși în pericol atunci când mașina se deplasează în teren accidentat, un panou de protecție din plasă de sârmă îi separă de zona de încărcare.
Pentru ca RE-LEAF să evolueze lejer pe drumuri cu obstacole sau dărâmături, garda la sol a fost mărită la 225 mm, cu 70 în plus față de cea standard a unui Leaf și a căpătat un scut special al blocului de baterii pentru protecția cuvei din podeaua mașinii. Ecartamentele au devenit mai largi ajungând la 1.830 mm în față, (+90 mm) față și 1.890 mm în spate (+130 mm), care împreună cu pasajele personalizate ale roților, apărătorile de noroi și anvelopele tot-teren montate pe jantele sport de 17 inci reprezintă cerințele specifice unui vehicul de intervenție.
Capacitatea mare și fiabilitatea ridicată a bateriei litiu-ion de 62 kWh asigură o sursă de alimentare stabilă pentru susținerea mai multor dispozitive alimentate de linie. Sistemul integrat de management al energiei este capabil să producă puterea bateriei RE-LEAF până la tensiunea de 230 volți. Există trei prize: două externe, de tip C, ce pot fi foarte ușor de folosit și în cazul intemperiilor și o priză internă standard casnică montată în portbagaj.
Ca vehicul de recuperare în caz de dezastru, RE-LEAF poate alimenta mai multe dispozitive simultan. Constructorul a luat ca reper rețelele care funcționează la tensiuni de 230V ca să dea câteva exemple ale utilității vehiculului electric. Astfel poate fi folosit ca acumulator timp de 24 de ore pentru: ciocan pneumatic electric la un consum de 36 kWh, ventilator de presiune la 21,6 kWh, recipient de bucătărie de 10 litri la 9,6 kWh, ventilator medical de terapie intensivă la 3 kWh sau proiector LED de 100 de wați la 2,4 kWh.
Odată ce RE-LEAF ajunge într-o zonă afectată un birou extensibil se extinde din portbagaj, cu un ecran LED de 32 inci și o sursă de alimentare dedicată se creează un hub operațional pentru comunicații și gestionarea proceselor de prim ajutor, de evaluare și recuperare a zonelor utilitare.
Odată ce puterea este restabilită în zona de impact, RE-LEAF poate fi alimentat folosind trei profiluri de încărcare: Type2, CHAdeMO sau folosind prize de casă dacă nu există nicio infrastructură EV în imediata vecinătate. Ca să ajungă la capacitate maximă pentru priza Type2 sau cea casnică îi sunt necesare 11,5 respectiv 18 ore, în timp ce pentru CHAdeMO, ca să ajungă la 80% din capacitatea bateriei îi sunt necesare doar 90 de minute.
Pentru exterior grafica aleasă în culorile galben-portocaliu a mașinii este o trimitere spre cuvântul grecesc antic „electron”, care înseamnă chihlimbar, dar este și originea cuvântului electricitate. Aceasta este asociată cu o culoare albastră electrică și o bară de lumină LED cu lumini intermitente de culoarea chihlimbarului.
Și încă ceva, RE-ul de la începutul numelui se referă la trei elemente ale pregătirii pentru dezastre: răspuns de urgență, recuperare umanitară și adaptabilitatea comunității la cerințele viitorului. Iar RE-LEAF promite mult.

Foto: Nissan

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


doi × = 16