Nicolas Leitienne: „Dacia Spring a creat supriza în prima zi a primăverii”

,

Ultimele luni au adus multe provocări în viața celui mai cunoscut constructor auto din România. La finalul anului trecut au fost lansate modelele Logan și Sandero, iar în primăvara anului 2021 au început precomenzile la Dacia Spring, o mașină așteptată cu mare interes pe piața din România, dar și în mai multe țări din Europa. Care sunt planurile și obiectivele Dacia? Ne-a oferit detalii, într-un interviu exclusiv, Nicolas Leitienne, Director de Marketing al mărcii Dacia pentru Europa de Sud-Est.

Auto Test: Am citit în CV-ul dumneavoastră că ați studiat la Lyon și Birmingham, în domeniul comercial. Ce a determinat schimbarea spre domeniul auto?
Nicolas Leitienne: Preocuparea mea a fost să studiez într-un domeniu care mă interesa, cel comercial. Acesta este și motivul pentru care am început studiile în Franța și le-am aprofundat în Marea Britanie căutând să aflu un punct de vedere anglo-saxon în privința modului de abordare a studiilor referitoare la comerț. Așa am ajuns, în cadrul unui schimb Erasmus, să învăț la Birmingham. După aceea, am ales domeniul auto din două motive. În primul rând a fost vorba de o pasiune din copilărie pentru că la cinci ani mâzgăleam schițe de automobile pe caietele mele. Apoi, vorbim de oportunitățile pe care le oferă această profesie, legate de domeniul auto și de comerț. Este o deschidere foarte mare către internațional, către călătorii. Prima mea experiență profesională în acest domeniu a fost legată de Austria, unde am lucrat pentru Renault.
Auto Test: Vorbeați de primele schițe și de pasiunea dumneavoastră pentru acest domeniu. Care a fost prima mașină a familiei?
Nicolas Leitienne: Primul automobil al familiei pe care mi-l amintesc a fost un Renault 25 GTX. Experiența mea la volanul unei mașini a început la 16 ani pentru că în Franța este permis să conduci de la această vârstă dacă ești însoțit, așa că am profitat, iar prima oară am mers cu un Citroen XM.
Auto Test: Vă pricepeați la reparații dacă se strica ceva?
Nicolas Leitienne: În urmă cu 20 ani, vehiculele erau mai simple și nu era o problemă să mă aventurez să fac anumite operațiuni, de exemplu să schimb uleiul. Acum sunt mai complexe și am toată încrederea în rețeaua de service.
Auto Test: Cum a fost prima zi la Renault?
Nicolas Leitienne: (Zâmbește) Prima zi a fost în Austria, așa cum spuneam. Eram proaspăt absolvent și am făcut parte din direcția de marketing a filialei locale, iar prima mea sarcină a fost să contribui la alcătuirea bugetului: o responsabilitate mare pe care am perceput‑o ca atare încă de la început.
Auto Test: Nu vi s-a pus un nod în gât de emoție în prima zi?
Nicolas Leitienne: Da, dar este normal. Este o responsabilitate foarte mare pe care o resimți. Eu aveam și rolul de a asigura legătura între sediul din Franța și echipa filialei din Austria, cu care am lucrat foarte bine. A fost o experiență plăcută.
Schimbări rapide din piaţa auto
Auto Test: Aveți o experiență bogată și aș vrea să știu cum au fost acești ani și cum s-a schimbat piața auto?
Nicolas Leitienne: Vorbim de un domeniu care se schimbă foarte rapid și în care asistăm deja la transformări foarte importante. Mă refer aici, în primul rând, la tranziția spre vehicule tot mai ecologice, care țin cont de poluare și de impactul asupra mediului. În cazul Dacia vorbim de motorizările pe GPL, de ceea ce numim ECO-G, iar la Renault de autovehicule hibride și electrice. A doua revoluție, dincolo de cea legată de ecologie și de tranziția spre vehicule mai puțin poluante, am observat-o în multe țări europene și în Asia și începe să se simtă și în România. Este vorba de modul în care un client se raportează la ideea de posesie a unui vehicul, mai curând ca la un serviciu decât ca la un produs pe care îl posedă. Această idee, de oferire a unui serviciu de mobilitate, se va dezvolta ținând cont de ofertele financiare care pot fi dezvoltate în această privință.
Auto Test: Care este diferența între piața din România și țările unde ați mai lucrat?
Nicolas Leitienne: Prima particularitate pentru România este prezența foarte puternică a vehiculelor de ocazie. Este un raport puțin întâlnit, în alte țări, între numărul mașinilor rulate vândute, în mare parte importate, și numărul celor noi. Acest detaliu are un impact asupra vânzărilor de vehicule noi…
Auto Test: Asta înseamnă și o tendință de îmbătrânire a parcului auto cu riscurile de rigoare.
Nicolas Leitienne: Aveți dreptate. Din aceste motive, în România, s-a dezvoltat un lucru pozitiv: Programul Rabla. Aceasta este a doua particularitate, specifică României. Este o dovadă că autoritățile au perceput care este importanța întineririi parcului auto, iar acest demers merge în această direcție, aducând pe șosele vehicule mai sigure, mai puțin poluante, cu tehnologii noi, din sfera vehiculelor cu motorizare GPL, cu soluții electrice sau hibride.
Succesul Dacia Spring
Auto Test: Ați venit în România într-un moment în care se pregăteau produse noi. Cum ați reușit să vă descurcați cu aceste provocări?
Nicolas Leitienne: Eu sunt aici din luna septembrie a anului trecut, iar cea mai importantă realizare, pentru mine, a fost lansarea noilor generații a modelelor Logan și Sandero în luna noiembrie a anului 2020. A fost o reușită sub mai multe aspecte. În primul rând, reacțiile presei au fost favorabile în România, dar și pe plan internațional. Apoi, în România am primit premiul pentru „mașina anului”, iar această distincție înseamnă o nouă recunoaștere a impactului pe care aceste vehicule îl au pe piață. Nu în ultimul rând sunt rezultatele comerciale înregistrate de noua gamă, într-un context dificil, într-o situație de pandemie. Toate aceste succese le-am reușit prin munca exemplară a întregii echipe.
Auto Test: Haideți să vorbim puțin despre Dacia Spring, un model care a avut un succes foarte mare încă din perioada precomenzilor… Cum ați descrie acest produs?
Nicolas Leitienne: Spring este un model foarte important pentru marca Dacia! Am putea vorbi că avem de-a face, în cazul său, cu o a treia revoluție pe care Dacia o aduce nu numai pe piața din România. Celelalte două revoluții sunt legate de lansarea modelului Logan, în anul 2004 în România și în anul 2005 în țările europene și de apariția modelului Duster, în anul 2010, care a democratizat accesul la vehiculele din segmentul SUV și care, în acest moment, figurează pe unul dintre primele două locuri în Europa, în segmentul său. În cazul Spring vorbim de o a treia revoluție, o revoluție a vehiculului electric. Dacia Spring oferă în primul rând, din punct de vedere al prestațiilor, o autonomie care în oraș ajunge, în ciclul WLTP, până la 305 kilometri, un vehicul care are capacități diverse de încărcare, pornind de la priză casnică până la wallbox și alimentare la curent continuu, cu o durată ce poate scădea și sub o oră. În ceea ce privește aspectul vehiculului avem de-a face cu o inovație și putem să spunem că este primul SUV urban Dacia Spring, sub raportul designului, al aspectului exterior, dar și prin modul în care poate fi utilizat de posesori. Deși este destinat traficului urban, look-ul de SUV și garda la sol ridicată îl fac să fie un vehicul adaptat pentru diverse drumuri. Vorbim de o mașină încăpătoare pentru patru persoane, care oferă un portbagaj generos și spații de depozitare. Ultimul element, pe care aș vrea să vi-l aduc în atenție, este capacitatea acestuia de a răspunde unor diferite oferte de mobilitate. Dacia Spring nu este disponibilă într-o singură versiune și va putea utilizată într-o variantă de „car sharing”, dar va avea și o soluție cargo, adaptată pentru ceea ce se numește „last mile delivery” sau transportul în zonele urbane pe ultima porțiune de drum, în centrul orașelor unde este mai dificil accesul cu vehicule mari și poluante. Să nu uităm de versiunea destinată marelui public, care în România va fi disponibilă din această toamnă. Este vorba de o mașină cu echipamente moderne, vorbim despre conectivitate, media NAV, elemente de siguranță activă și pasivă.
Auto Test: Ați avut o campanie de promovare foarte interesantă, „Spring is coming”. Cum a fost privită Dacia peste hotare?
Nicolas Leitienne: (Zâmbește) Spring a creat surpriza în prima zi a primăverii. Demersul pe care noi l-am inițiat în primele cinci țări de comercializare a avut un impact pe care îl apreciem: au fost multe mii de vizitatori, pe site-ul dedicat în România, dar și în alte țări, iar acest aspect s-a reflectat în numărul de precomenzi. Dacă ținem cont de acești indicatori, categoric a fost un succes. Și o surpriză foarte plăcută. Aveam unele previziuni legate de ce urma să primim ca reacție din partea publicului, însă surpriza pe care ne-au oferit-o cifrele de precomenzi și numărul persoanelor înscrise pe site, ne-a dovedit că există un potențial mare al pieței din România. Faptul că România se apropie, prin numărul acestora, de ceea ce se întâmplă în piețe mature este foarte încurajator pentru noi.
Auto Test: Acum va trebui să intre în rol și statul român și să ajute la crearea de infrastructură specifică…
Nicolas Leitienne: Acesta este pasul următor. Ofertele de vehicule electrice devin tot mai accesibile, iar toți constructorii fac în așa fel încât mobilitatea electrică să fie accesibilă tuturor. Pasul următor este extinderea rețelei de încărcare rapidă, care să ajute în acest demers. Guvernele din toată lumea sunt sensibile la acest lucru și mă bucur că și autoritățile române sunt conștiente că trebuie să dezvolte aceste rețele.
Auto Test: Contextul pandemic a schimbat preferințele clienților?
Nicolas Leitienne: Nu a fost o schimbare fundamen­­tală. Clienții au fost mai sensibili și mai atenți la deciziile de cumpărare, orientându-se spre ceea ce înseamnă o „valoare sigură”… Valoarea sigură este ceea ce propune Dacia prin noile produse, prin garanția de trei ani – 100.000 de kilometri pe care o oferim. În perioada martie-septembrie, dacă analizăm timpul din momentul în care s-a luat contactul în rețea și până când s-a făcut achiziția, am putea să spunem că durata în care s-a luat decizia a fost ceva mai mare. Lucrurile încep să se schimbe, iar comenzile se materializează acum mai repede.
Cucerit de România
Auto Test: Cum v-ați adaptat în țara noastră și ce impresie v-au lăsat românii?
Nicolas Leitienne: Sunt de puțin timp în România și în contextul pandemic am avut puține ocazii de a vizita țara. Am reușit să fac o scurtă incursiune în Transilvania, în Brașov și în împrejurimile orașului. Mi-am programat o mică excursie în Delta Dunării, iar pe măsură ce posibilitățile de călătorie vor fi mai mari mă gândesc să merg și în alte locuri. România este o țară care merită să fie cunoscută și în care diversitatea geografică este remarcabilă. Mă aflu aici împreună cu soția și cu cei doi copii. Integrarea a fost ușoară și datorită faptului că este un cadru plăcut, iar românii sunt foarte primitori. Sunt foarte bucuros că lucrez cu echipe din România, alcătuite din oameni foarte dedicați.
Auto Test: Care este planul pentru acest an?
Nicolas Leitienne: Este un an bogat. Lansarea Spring nu s-a încheiat, în luna septembrie încep livrările către clienți, gama Duster va cunoaște o evoluție interesantă, iar înnoirea gamei Dacia, pe care am început-o în noiembrie anul trecut cu Sandero și Logan, va continua în perioada următoare. Nu suntem doar constructori de automobile și nu vindem doar automobile, ci oferim și servicii asociate. În privința serviciilor pe care le oferim clienților vom avea, de asemenea, o îmbunătățire.

Foto: DACIA

Dacia Spring se poate comanda din nou în România

Dacia Spring – evoluția

TEST – Dacia Spring: A treia revoluție

Primul succes pentru Dacia Spring

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ patru = 13