Motoare şi design

,

motoare si design (8)În conceperea unui automobil există multe elemente şi soluţii constructive care, prin abordarea lor, pot determina aspectul acestuia. Astăzi, despre motoare şi design.

Ferrari F12berlinetta

Ferrari F12berlinetta

Pentru că domeniul este foarte vast o să mă limitez la cazul maşinilor sport. Mai exact doar la cele concepute încă din prima fază pentru acest segment, nu și la derivate sport ale maşinilor „comune”. În cazul automobilelor sport, aspectul cel mai edificator în soluţia de design este reprezentat de poziţia în care este amplasat motorul. Există motoare amplasate în faţă, în spate sau central. Tot pentru simplificare o să rămânem generic la soluţiile cu motorul amplasat în faţă şi la cele cu motorul amplasat în spate. Pentru că maşinile pur sportive au motoare mari şi spaţiul ocupat de acestea trebuie să fie unul generos. De aici a apărut reţeta clasică de maşină sport, întruchipată de o capotă lungă şi o cabină retrasă. Emblematic, în acest sens, este superbul Jaguar E-Type. Maşinile cu motorul amplasat în spate sunt practic în prezent cele cu motorul central. Aspectul acestora presupune un bot plonjat şi destul de scurt, o cabină avansată şi un spaţiu destinat propulsorului, de regulă, de dimensiuni impresionante.

Ford Mustang

Ford Mustang

Indiferent de soluția aleasă, o mașină sport arată bine tot timpul.

Indiferent de soluția aleasă, o mașină sport arată bine tot timpul.

După silueta generală, următorul aspect care este influenţat de poziţionarea motorului sunt prizele de aer necesare acestuia şi răcirii radiatoarelor. La maşinile cu motorul amplasat în faţă se pot observa aceste elemente în zona „calandrului” sau sub diverse forme de admisie poziţionate pe capotă. La suratele cu propulsorul pus în spate (practic central), grilele de admisie sunt poziționate pe lateral, după portiere sau pe capota motorului. În general majoritatea supercarurilor şi hypercarurilor, precum Bugatti Veyron, abordează această ultimă soluţie constructivă.

Ford Mustang

Ford Mustang

Jaguar E-Type

Jaguar E-Type

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Pentru o comparaţie cât mai intuitivă în privinţa diferenţelor, am căutat în curtea celor de la Ferrari două modele care să ilustreze cele două ipostaze. Eroinele alese sunt modelele F12berlinetta cu motorul „în faţă” şi 488GTB cu „inima” amplasată în spate. Privind lateralul acestor maşini puteam vedea diferenţele apărute în designul exterior. Deşi ambele sunt creaţii Ferrari cu elemente de stil specifice, amplasarea diferită a motorului a dus şi la apariţia a numeroase interpretări care le conferă în final un caracter diferit. Tu pe care o preferi?

Text: Gabriel MANOLE  / Foto: Producători

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− doi = 2