Mini Cooper Countryman PHEV: Cu priză… la public

,

Explozie de forme rotunjite, culori rafinate şi texturi fine, Mini Countryman Plug-in Hybrid (PHEV) adaugă o coordonată importantă la cartea de vizită a celui mai mare model din gamă: propulsia 100% electrică.

Așadar dispune de un buton dedicat – eDrive – și trei variante de rulare posibile: Max eDrive, Auto eDrive şi Save. Evantaiul modurilor în care poate răspunde la comenzi este rotunjit de posibilitatea selectării modurilor de condus prestabilite: Green, Mild (selectat automat) şi Sport. Mai mult, transmisia automată Steptronic cu șase trepte oferă, la rândul ei, alternative în ceea ce priveşte modul de funcţionare: normal, sport şi manual.
Te afli astfel în faţa unei suite de decizii destul de stufoasă, dar care te ajută să te bucuri după bunul plac de resursele puse la dispoziţie de ansamblul hybrid care totalizează o putere maximă de 220 CP şi un cuplu maxim de 385 Nm. Deloc rău pentru o maşină care cântăreşte la gol 1.790 kg. Sub presiunea pedalei de acceleraţie se arată extrem de combativ, cu un sprint 0-100 km/h executat în numai 6,8 secunde. Cu 0,5 secunde mai rapid decât colegul de gamă Countryman S All4 cu motor de 2 litri benzină şi 178 CP.

Recuperarea energiei în timpul frânei de motor este cu atât mai productivă cu cât te depărtezi de programul Green, apogeul fiind atins atunci când motorul şi transmisia lucrează în modul Sport.

Fiind vorba de un model care dispune de două surse de putere independente, trebuie menţionat că sistemul de tracţiune integrală (All4) este la rândul său un… hibrid. Roţile faţă sunt antrenate de motorul termic cu trei cilindri care dezvoltă 125 CP şi 220 Nm dintr-o capacitate cilindrică de 1,5 litri în timp ce roțile spate sunt cuplate la un motor electric de 95 CP, respectiv 165 Nm, alimentat de o baterie lithiu-ion cu o capacitate netă de 8,82 kWh (10 kWh net). Deci, în modul MAX eDRIVE, conduci de fapt un Countryman cu tracţiune spate.
Am plecat de lângă staţia de alimentare cu energie electrică având bateria încărcată 91%. Din câteva motive care nu ţin, toate, de mine, după puţin peste 17 km de mers în regim pur electric, motorul termic nu a mai putut răbda inactivitatea și s-a autoinvitat la distracție. Dar trebuie puse în balanţă şi circumstanţele agravante în care s-a desfăşurat această primă călătorie. În primul rând mă aflu în Bucureşti. În al doilea rând, este vineri. Mai mult, mă aflu în situația ingrată de a traversa oraşul într-unul dintre cele mai nesuferite intervale orare 17:00-18:00. Adaugă la toate astea capriciile iernii, hibridă şi ea, care m-a obligat să pornesc nu numai aerul condiționat pe încălzire, plus ventilatorul pe o treaptă ridicată, dar şi încălzirea din scaun. Apoi, crezi că m-am putut abţine ca atunci când se creau alveole în trafic să nu profit de promptitudinea cu care răspunde sistemul de propulsie electric?… Și ce să meargă mai bine la un stil de condus semiarțăgos, decât o muzică potrivită, gen Beastie Boys? Mai ales că sistemul audio Harman/Kardon, cu o calitate impecabilă a sunetului, are 12 difuzoare și o putere de 360 W. Prin urmare, nicio surpriză că am secătuit bateria de resurse mai curând decât era prognozat.

Te poţi baza pe autonomii confortabile (cu condiţia să nu abuzezi de programul Save) şi pe un volum util de până la 1.275 litri cu bancheta spate rabatată.

Încărcarea cea mai rapidă de la 0 la 80% se face de la o stație de 3,7 kW și durează 2,4 ore. Odată ce energia electrică a atins un prag de avarie, eDrive comută automat în al doilea scenariu de rulare în regim hibrid: Auto eDrive.
Acesta corespunde unui protocol de colaborare amiabil între cele două surse de putere, axat şi pe contribuţia majoră a sistemului de recuperare a energiei de frânare.
Bateria dispune de modalităţi multiple de a-şi reface stocul de energie. Poate fi încărcată folosind motorul termic (programul Save din meniul eDrive), prin recuperarea energiei în timpul frânării sau atunci când se foloseşte frâna de motor. Există şi o reprezentare grafică animată care prezintă colaborarea dintre cele două surse de putere, cu vizualizarea inclusiv a tracţiunii de la fiecare roată.
Este bine de subliniat faptul că, în perfect acord cu emblema All4, tracţiunea pe puntea spate este asigurată oricând este nevoie, indiferent de cât de descărcată este bateria. Plasată sub banchetă, la fel ca şi motorul electric montat în zona punţii spate, îmbunătăţeşte sensibil stabilitatea în viraje prin reducerea înălţimii centrului de greutate.
Direcţia severă, chiar şi atunci când nu este selectat programul Sport, împreună cu transmisia automată, foarte promptă şi hotărâtă în selecţia şi livrarea treptelor inclusiv în modul normal, sunt menite să incite la un condus sprinten, plin de vigoare. Deşi include subansamble suplimentare faţă de un model standard, Countryman PHEV reuşeşte să-şi conserve disponibilitatea de spaţiu. 82 de cm între spătarul scaunului de la şofer până la bord şi, corespunzător în spate, un spaţiu de 68 cm până la spătarul banchetei măsuraţi la nivelul şezutului demonstrează atenţia acordată confortului pasagerilor. Şapte poziţii prestabilite pentru fixarea celor două spătare ale banchetei şi 91 cm între şezutul acesteia şi plafon garantează călătorii în tihnă pentru patru pasageri de talie XL.


Este adevărat că rezervorul de combustibil şi-a sacrificat din volum (acum are cu 15 litri mai puţin), la fel ca şi portbagajul (a pierdut 45 litri) dar toate aceste modificări nu afectează autonomia sau funcționalitatea într-o măsură care să incomodeze.
În plus, poţi să obţii oricând de la municipalitate vigneta pentru parcare gratuită datorită simplului fapt că Mini Countryman PHEV este hibrid şi are priză, nu doar la public…

TEST: MINI Cooper D Clubman – O stare de spirit

Primul Mini electric de competiţie din lume

Mini Countryman facelift: Refresh pentru SUV-ul britanic

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


8 − trei =