Metehne în timpul condusului

,

Suntem tot mai grăbiți și agitați. În goana după „repede”, ne urcăm la volan și plecăm la drum uitând de multe dintre regulile care ne pot ajuta să nu uzăm mașina, dar și să rămânem cu mai multe parale în portofel. Care ar fi greșelile pe care le facem în mod regulat? Ținem mult piciorul pe ambreiaj, rotim volanul la maxim și accelerăm pe spații mici, pentru ca apoi să frânăm brusc.

Nu-i ușor să te gândești la un clasament al greșelilor pe care unii dintre noi le fac zilnic. Dacă faci o socoteală ies însă destul de multe. Toate aceste mici detalii ne uzează mașina, dar ne și încarcă factura de cheltuieli. Automobilul a fost conceput să ruleze și să funcționeze în anumite condiții. De câte ori nu ne-am surprins trecând peste regulile lui sau am văzut în trafic pe cineva care și-a „stresat mașina”? Care sunt cele mai frecvente greșeli?
Rotirea volanului când mașina este staționară
Ne folosim destul de des de această operațiune. Locurile de parcare, mai ales din marile aglomerări urbane, sunt puține și înghesuite, așa că de multe ori avem nevoie să rotim volanul când mașina nu se mișcă. Sistemele moderne de asistare a direcției sunt reglate în așa fel încât manevrarea volanului pe loc să se facă mai ușor decât atunci când mașina se deplasează cu viteză. Asigură confort și siguranță, dar lovește fiabilitatea elementelor din sistemul de direcție. Cu această manevră uzăm mai rapid anvelopele, dar și componentele sistemului de direcție: bucșe, bielete, caseta de direcție.
Nu da volanul până la capăt
Mulți dintre noi dăm volanul până la capătul cursei, mai ales când vrem să ieșim dintr-un loc înghesuit. Rotim de el până se aude un zgomot înfundat. În acest mod, uzăm mai rapid dinții mecanismului. Este un drum sigur spre o nouă casetă de direcție, ceea ce nu este de dorit. În plus, putem să ajungem și la o uzură prematură simeringurilor și la pierderi de lichid de servo.
Frânarea agresivă
Este foarte des întâlnită, mai ales pe șoselele din marile orașe din România, unde traficul este mai intens. Se apasă tare pedala de accelerație, uneori chiar în apropierea unui semafor aflat pe culoarea roșie, pentru ca apoi să frâneze brusc. Acest stil de condus agresiv provoacă un stres în plus pentru ceilalți participanți la trafic, dar uzează și frânele. Mai pe românește, ne batem joc de ele! În acest mod încingem și ovalizăm mai rapid plăcuțele și discurile. Concluzie? Frânarea agresivă trebuie folosită doar într-o situație de urgență.

Piciorul pe ambreiaj
Înainte de Revoluție era chiar o modă printre instructorii auto. Îi învățau pe cursanți să apese pedala de ambreiaj, chiar și când voiau doar să reducă viteza, înaintea celei de frână. În așa fel „nu murea motorul” și scăpai de privirile ironice din trafic. Acum sunt șoferi care au obiceiul de să stea la semafor cu pedala de ambreiaj călcată. Unii dintre ei așa sunt obișnuiți, iar alții se gândesc la faptul că, în acest mod, câștigă o fracțiune de secundă și „o pot rupe la fugă” mai rapid. În acest mod punem presiune pe placa de ambreiaj. În plus, uzăm rulmentul și sistemul hidraulic.
Atenție, când deschidem geamurile
Orașele sunt tot poluate și pline de praf, iar autovehiculele noastre au destul de des nevoie de un duș. Când nu avem timp să le spălăm, trebuie să ținem cont de următorul lucru. Atunci când sunt murdare este bine să nu deschidem geamurile pentru că în acest mod evităm să le zgâriem. Am văzut tot mai multe mașini cu urme lungi pe geamuri. Și parbrizul este afectat. Ștergătoarele îl zgârie din cauza prafului sau dacă nu este suficient de ud.
Prea multă insistență când pornim motorul
Mulți șoferi, în special cei la început de drum, „dau la cheie” mai mult decât este nevoie. Motorul a pornit, dar cheia rămâne în poziție de demarare, chiar dacă un scârțâit strident anunță că lucrurile nu sunt regulă. Demarorul învârte volanta, când dăm la automat, dar dacă îl ținem pornit și după ce motorul a început să-și intre în rol, o să stricăm dinții care angrenează volanta.
Fără frână când lovim o groapă
România stă destul de bine la un capitol care nu face cinste: gropile din caldarâm. Sunt atât de multe încât nici dacă ai fi un Alberto Tomba al volanului nu ai reuși să ajungi acasă fără câteva bubuituri zdravene. Sunt mulți care consideră că este indicat să fii cu pedala de frână apăsată în momentul în care te lovește ghinionul și dai cu roata într-o groapă. Specialiștii susțin că este o greșeală. Și nu este vorba de faptul că am strica frânele, așa cum circula legenda. La frână, mașina se lasă de bot, iar centrul de greutate se schimbă pe puntea față. Amortizoarele se comprimă, o să aibă o cursă mai mică, iar în acest mod șocul o să fie mai dur. Suspensiile și articulațiile au cel mai mult de suferit în aceste situații. Este indicat să lăsăm mașina să meargă lin sau chiar să accelerăm, dacă nu putem evita groapa.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× unu = 6