Mercedes-Benz G-Klasse: O clasă de legendă

,

Mercedes-Benz G-Klasse este un automobil legendar. Produs de mai bine de 40 de ani, G-ul este un exemplu de automobil polivalent ce poate fi folosit pentru o ieșire elegantă în oraș sau pentru a parcurge cele mai dificile trasee off-road.

Această poli­­­­va­­­­­­­­lență a făcut ca modelul G să devină o legendă vie a industriei auto. Are mai bine de 40 de ani de când a fost lansat în formă utilitară și a devenit unul dintre cele mai longevive modele produse. Deși a evoluat la interior de la un automobil utilitar la unul de lux, forma exterioară și capacitățile pe teren accidentat s-au păstrat intacte.
G-Klasse s-a „născut” în 1979 ca vehicul militar, dar avea să primească și o versiune civilă. Dezvoltarea modelului a început încă din 1972 dintr-un acord între Daimler-Benz și Steyer-Puch. Compania austriacă s-a ocupat încă din start de producție. Chiar și astăzi, G-Klasse este făcut la uzina din Graz, Austria.
Din modelul militar, Mercedes-Benz G a început să evolueze într-un off-roader civil în 1981 când a primit transmisie automată și aer condiționat. Un an mai târziu era introdus primul motor cu injecție de carburant pe versiunea 230 GE.
Avea să primească trei updateuri importante de-a lungul carierei, dar a doua generație a fost introdusă abia în 2018. Sub codul W463, G-Klasse a primit mai mult decât un facelift. Deși forma caroseriei a fost păstrată, precum și elementele care îl caracterizează (blocuri optice rotunde, semnalizări exterioare și portierele solide ce se închid cu un sunet specific), noul G este mai modern ca niciodată. Mai important, Mercedes-Benz nu a compromis calitățile de off-roader pur și dur specifice modelului G. Cele trei diferențiale blocabile sunt la locul lor, iar garda la sol și unghiurile de atac și degajare sunt la fel de permisive ca și până acum. Iar dacă vă întrebați care este originea literei G din denumirea modelului, aceasta provine de la denumirea Gelandewagen (automobil de teren în limba germană).
Pentru a simți pe propria piele ce poate face un G-Klasse în afara asfaltului am pornit spre județul Covasna. Mercedes-Benz România ne-a chemat aici pentru a experimenta un lucru aparte: șase ore pe cele mai dificile trasee off-road la volanul celui mai nou G-Klasse.
Pentru că modelul cu linii drepte din oferta Mercedes-Benz nu este doar un automobil arătos, este o mașină formidabilă cu capacități excelente în teren accidentat.
Zabola a fost cartierul general pentru un eveniment special centrat în jurul modelului G-Klasse. Sub numele G-Klasse Experience și sub bagheta specialiștilor în off-road de la 100Tracks, opt exemplare G-Klasse au parcurs un traseu dificil și foarte dificil pe drumurile forestiere din județul Covasna.
Pentru traseul off-road a fost aleasă versiunea G 350 d cu motor diesel cu șase cilindri de 3,0 litri. Acesta dezvoltă 286 CP între 3.400 și 4.600 rpm. Cuplul maxim dezvoltat este de 600 Nm între 1.200 și 3.200 rpm. Transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată cu 9 trepte și sistem de tracțiune integrală.
Pentru a scoate tot ce este mai bun din noul G-Klasse, specialiștii în off-road, în frunte cu Rasty Petzalis Gabriel ne-au pregătit un traseu de aproximativ 100 km. Dintre aceștia, cam 30% au fost parcurși pe asfalt, pe drumurile virajate din apropierea orașului Târgu Secuiesc, iar restul pe drumuri forestiere dificile.
Prima încercare pentru caravana celor opt Mercedesuri G-Klasse a fost o coborâre destul de abruptă pe care am întâlnit-o imediat după ce am părăsit asfaltul. Cu modul Low Range activat și cu diferențialul spate blocat, G-ul a coborât fără niciun fel de problemă. Generația lansată în 2018 integrează o cutie de transfer cu reductor al cărui raport de demultiplicare a fost îmbunătățit față de generația precedentă, lucru care aduce un plus în teren accidentat.
Exemplarele cu care am parcurs drumurile forestiere dificile dintre Ojdula și Ghelința au fost echipate cu anvelope Pirelli Scorpion ATR Plus.
Traseul a avut atât momente extreme în care adrenalina și atenția celui de la volan atingeau cote maxime, dar și părți relaxante în care pur și simplu te puteai bucura de plăcerea a conduce acest automobil.
Echipat cu motorul diesel cu șase cilindri, G 350 d are incredibil de multe resurse, modelul german simțindu-se extrem de vioi în orice situație. Chiar și pe pantele abrupte, rezervele de cuplu au fost mereu mai mult decât suficiente. Direcția este precisă și comunică un excelent feedback către șofer, iar poziția înaltă la volan îți oferă exact perspectiva de care ai nevoie pentru a vedea drumul.
Poate cea mai impresionantă parte a fost parcurgerea unei ravene cu urcare în praguri, unde diferențele de nivel erau considerabile. Cu ghidaj din partea instructorilor și cu toate cele trei diferențiale blocate, am trecut cu toții fără incidente. G-ul de generația a doua are un unghi de atac de 31 de grade, în timp ce unghiul de degajare este de 30 grade. Garda la sol a modelului german este de 241 mm.
Mercedes-Benz Clasa G în versiunea G 350 d pornește de la 109.600 de euro. Varianta diesel G 400 d cu 330 CP poate fi comandată începând de la 112.940 de euro, în timp ce G 500 cu motor V8 de 422 CP pornește de la 121.860 de euro. Versiunea de top este modelul Mercedes-AMG G63 ce a fost trecut prin tratamentul diviziei AMG. Prețul de pornire pentru G63 este 163.600, iar sub capotă este un motor V8 de 4,0 litri ce dezvoltă 585 CP și un cuplu motor maxim de 850 Nm.

Foto: Andrei Toboșaru

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


noua − 5 =