Medevac: Salvarea oţelită

,

medevac (1)Până de curând, eram tentat să iau în considerare în materie de maşinării militare numai tancurile, avioanele şi alte elemente văzute de mine drept „braţul de forţă” într-o armată. Mai există însă şi alte vehicule foarte importante care nu sunt implicate în confruntarea directă, dar care pot să contribuie substanţial la efortul de pe câmpul de luptă. Numele uneia dintre ele este Medevac.

medevac (10)Continuăm seria de articole realizate împreună cu MApN şi cu ajutorul domnului locotenent colonel Cezar Gabriel Stroe, prin prezentarea unui nou vehicul important pentru forțele armate române. În cărțile de istorie, în filme şi în documentarele sau reportajele care tratează subiectul confruntărilor militare, întâlnim mai tot timpul soldaţi şi vehicule destinate luptei. Foarte rar se amintesc sau se observă şi alţi participanţi extrem de importanţi.
medevac (7) medevac (2)În plus, în orice conflict armat există şi pierderi umane. Pentru ca acestea să fie cât mai mici este necesară o capacitate tehnică menită să faciliteze accesul în zona de luptă pentru a extrage răniţii și a le putea acorda, în interiorul vehiculului, primul ajutor. Asta în timp ce sunt transportați la centrele de triere și salvare.

Un astfel de vehicul denumit Medevac este realizat la MFA – Mizil  şi este dezvoltat pe șasiul maşinii de luptă a infanteriei MLI 84 M. În cazul variantei medicale, profilul carcasei este însă diferit. Asta deoarece a fost necesară asigurarea unui spaţiu pentru activităţile medicale şi de transport ale răniţilor. Deși înălțimea siluetei a crescut, aceasta rămâne însă una „plonjată” prin coborârea pronunţată a profilului longitudinal din zona mediană spre faţă. Carcasa Medevac este blindată, protejează ocupanții în timpul misiunilor şi este etanşă atât la praf cât şi la apă. Oferă protecție si împotriva atacurilor chimice.
medevac (6) medevac (3)În interior, pentru îndeplinirea misiunii de bază, blindatul Medevac este prevăzut cu tărgi pliante, saltea vacuumatică cu pompă pentru traumatisme la nivelul coloanei vertebrale, defibrilator semiautomat pentru a se putea acorda ajutor în caz de stop cardio respirator, instalaţie oxigen, aspirator chirurgical portabil cât şi alte ustensile specifice intervenţiilor medicale de urgenţă. Vehiculul blindat cântăreşte circa 17 tone şi este pus în mişcare de un motor turbodiesel pe motorină Caterpillar de 400 CP. Rularea pe teren se realizează cu ajutorul şenilelor. Nici deplasarea prin apă nu este o problemă pentru Medevac deoarece această „salvare” posedă şi capacitați amfibii. Raza de autonomie îi asigură lui Medevac o distanţă parcursă de circa 500 km cu o viteză maximă de 75 km/h pe uscat sau de 10 km/h pe apă. Pe teren accidentat Medevac poate traversa şanţuri cu o lăţime de până la 2,5 m. Printre alte componente pe care le mai putem întâlni la interior, enumerăm staţia de comunicare cu baza și dispozitivele optice care facilitează deplasarea pe timp de noapte. Deoarece echipa de salvare poate întâlni şi forţe ostile în timpul operaţiunilor de extragere desfăşurate, vehiculul este dotat şi cu armament. Acesta este reprezentat de un tun KBA cu calibrul de 25 mm, o mitralieră PKT cu calibrul de 7,92 mm şi un lansator de rachete. Pe o variantă cu o carcasă similară, MFA Mizil a realizat pentru forţele terestre române şi un vehicul cu rol de „Centru de comandă mobil”. În interiorul acestuia, în locul echipamentelor medicale, întâlnim aparatura de transmisiuni şi monitorizare indispensabilă pentru acest gen de activitate.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


8 × doi =