Mazda 323, pionierul japonez

,

În acest an constructorul japonez sărbătorește 43 de ani de la apariția primului său hatchback modern, cel care a pornit linia de modele care se întinde până la generația Mazda3 de astăzi și, înainte de toate, centenarul existenței sale.

În 1977 două Mazda 323 au străbătut 15.000 km, în 40 de zile, de la sediul din  Hiroshima și până la locul premierei modelului în Europa, la Salonul Auto de la Frankfurt. Ajunse la destinație, cele două mașini practic nu au avut niciun fel de probleme, cu excepția anvelopelor tocite. Este modul devenit tradițional la Mazda prin care garantează fiabilitatea noilor sale modele, chiar înainte să fie puse în vânzare. Tot în acel an, șase mașini (626, 323 și camioane E2200) merg din Japonia la sediul german al Mazda din Leverkusen, de această dată traseul beneficiind de „dizolvarea” Uniunii Sovietice. Iar în 2013, mai multe Mazda3 din noua generație de modele repetă traseul Japonia-Germania prin Rusia, Belarus și Polonia, de această dată cu fani, jurnaliști și bloggeri care relatau călătoria în direct, de la volanul acestora.

Prima generație 323, un model compact cu tracțiune pe puntea din spate, a fost un succes global pentru Mazda. Vânzările au continuat până în 1980, când a fost înlocuită de cea de-a doua generație 323, primul hatchback compact cu motor frontal de data aceasta, și cu tracțiunea pe puntea față a celor de la Mazda.

Numită mai apoi Mazda Familia în Japonia și Mazda GLC (Great Little Car) în America de Nord, modelul 323 a fost un veritabil pionier pentru Mazda. Hatchback-ul venea cu o gamă de caroserii cu trei sau cinci uși, în timp ce versiunea vagon/estate (combi la noi) a fost introdusă în 1978.

La nivel global, au fost disponibile trei motoare pe benzină: de 985 cc sau 1.272 cc, iar din 1978 unul de 1.415 cc. Peste 890.000 de unități au fost vândute în trei ani de producție completă, iar în 1979 a suferit câteva ajustări în care farurile sale rotunde au fost înlocuite cu faruri pătrate, în timp ce alte modificări au inclus introducerea unei cutii de viteze cu cinci trepte.

Pentru piața britanică, în 1977, pe lângă variantele 1000 și 1300 cu trei uși, au fost disponibile și variantele 1300 Deluxe cu trei și cinci uși. Modelele de lux au avut scaunele din spate despărțite și un spațiu consistent între spătarele acestora și hayon. Toate mașinile din Regatul Unit au fost echipate cu motorul de 1,3 litri, de 1,272 cc cu patru cilindri în linie, care dezvolta 90 CP. O cutie de viteze manuală, cu patru trepte, era în dotarea standard existând și opțiunea uneia automate cu trei trepte.

Generația 323 cu tracțiunea pe puntea din spate avea frâne frontale cu disc și tambure pe spate și, așa cum era obișnuit în anii ’70, o direcție cu un gen de mecanism de asistare a acesteia cu bile recirculante. Totuși, fără o asistare electrică, chiar și cu roți mici după standarde moderne, de 13 inci, manevrarea la viteză mică necesita un anumit efort fizic.

Cu toate acestea, chiar dacă stilul său de caroserie hatchback încă nu era prea îndrăgit, tracțiunea pe puntea din spate a fost un act de pionierat venit la sfârșitul anilor ’70 și începutul anilor ‘80 și a contribuit la boom-ul popularității hatchback-urilor în Europa. O popularitate care încă se (mai) păstrează la mai bine de patru decenii de la lansarea modelului Mazda 323 inițial.

Foto: Mazda

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× 8 = douazeci patru