MApN: Pod de asalt

,

030206-M-5753Q-011 Camp Coyote, Kuwait (Feb. 6, 2003) -- An M60A1 Armored Vehicle Landing Bridge (AVLB) practices the deployment of its 60 foot bridge span, designed to quickly move heavy military wheeled and tracked vehicles over unstable or hazardous terrain.  The equipment is being used in exercises being conducted as part of Operation Enduring Freedom.  U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Kevin Quihuis Jr.  (RELEASED)

Mergi cu tancul, ofensiva este un succes, însă te trezeşti în faţa unui curs de apă care trebuie trecut… ai de ales: să încerci să treci, dar să rişti să rămâi blocat în noroiul din albie pe post de „rață” în fața vânătorului sau să răsufli ușurat că ai în unitate şi un pod de asalt! Acesta se desfăşoară rapid ca să treci obstacolul natural fără prea multe bătăi de cap.

În cadrul seriei de articole realizate cu sprijinul MApN, prin amabilitatea domnului locotenent colonel Cezar Gabriel Stroe, prezentăm un nou vehicul din dotarea forțelor terestre române. Surpriza la unităţile mecanizate este de multe ori asigurată de vehicule despre care nici nu te-ai fi gândit că există. Dacă spui blindate, de regulă te gândeşti la tancuri, maşini de luptă pentru infanterie, transportoare blindate… Am aflat ulterior că mai există şi dragoare de mine, salvări… maşinării la fel de importante pentru succesul unei operaţiuni coordonate. Surpriza nu se termină aici.
pod de asalt (6) pod de asalt (5)Deşi poate la prima mână nu m-aş fi gândit, în luptă sunt situaţii când trebuie să treci diverse obstacole naturale, precum cursurile de apă. Nu toate vehiculele au capacitatea să le treacă fără ajutor. Dacă pui în balanţă şi faptul că de multe ori este necesar ca aceste traversări să fie făcute rapid, nu mai pare aşa ciudat că era necesar un alt vehicul blindat specializat pentru asemenea operaţiuni. Acesta se numeşte generic pod de asalt şi se află şi în dotarea armatei române.
pod de asalt (4) În principiu, el este alcătuit dintr-o „bază”, la a cărei origine se află un tanc de luptă, şi o parte superioară, caracterizată de nişte „lame” mobile, articulate între ele, care se desfăşoară sau pliază în aşa fel încât pot să asigure suprafaţa de trecere pentru unităţile mecanizate de pe un mal al apei pe celălalt. Văzută în acţiune, o astfel de maşinărie este impresionantă. Asemenea unei insecte, o călugăriţă mai exact, vezi cum „braţele” sale se articulează prin aer şi se pliază, însă, paşnic pentru beneficul suratelor din unitate. Podurile de asalt aflate în dotarea armatei noastre sunt dezvoltate pe șasiul tancului T 55 şi sunt denumite PMA-50. Au o masă de 50 tone, pusă în mișcare de un motor diesel în opt cilindri care furnizează 830 CP. Operarea sa este asigurată de un echipaj alcătuit din doi soldați. Podul pe care poate să îl desfăşoare are o lungime de 22 metri și o lăţime de 3,5 metri. Între cele două capete ale sale, poate să preia o diferență de nivel de circa un metru. Din punct de vedere al armamentului, este dotat cu o mitralieră calibru 7,62 mm.
pod de asalt (7) pod de asalt (3)Între timp a fost dezvoltat şi un model denumit PMA-85, care are la bază șasiul tancului TR 85 M1, modelul cel mai avansat,  în prezent, din parcul de blindate al armatei române. MApN are în vedere în viitor achiziţionarea unui număr de 272 de tancuri principale de luptă cu performanțe superioare unităţilor aflate în dotare în acest moment. În cadrul acestei achiziţii sunt incluse şi derivatele dezvoltate pe baza șasiului respectiv şi anume „Podurile de Asalt”. Nu pot acum să nu amintesc că un astfel de utilaj ar prinde bine în multe din localităţile noastre lăsate destul de des fără podeţe în urma inundaţiilor sezoniere… aviz primăriilor.

Text: Gabriel MANOLE / Foto: WIKIPEDIA, UMB 

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sase + = 15