Mai sunt speranțe?

,

Proiectanții interioarelor de mașini nu mai au inspirație? Ecranul digital a devenit normă? Unde s-au dus tablourile de bord atent lucrate și indicatoarele veritabile? Pe undeva, designul auto este ca moda vestimentară, trăiește în funcție de valuri, tendințe, repere de identitate.

Din moment ce propulsia electrică este impusă ca soluție a viitorului auto, aceste repere sunt cunoscute acum. De la predilecția pentru nuanțe de albastru, verde, alb ale caroseriei și până la roțile „aerodinamice”, trecând prin grilele pline, volanele stilizate spre simplitate, tendința devine o normă, producătorii auto adoptând, încetul cu încetul, cam aceleași „expresii faciale” pentru mașinile lor. Un automobil, în 2021, nu este doar verde sau albastru, de asemenea, trebuie să fie și tehnologizat la maximum, conectat, „inteligent”, prevăzător și chiar distractiv. Întrucât s-a decretat că zgomotul, puterea, caracteristicile tehnice ale unui motor termic trebuie să ajungă de domeniul trecutului, sunt necesare noi surse care să genereze interes, chiar pasiune. Rezoluția ecranului, aplicațiile, sistemele de asistență a șofatului transformă mașina într-un obiect pentru geeks (cuvânt în engleză, care se referă la cei care înțeleg ușor și se descurcă fără probleme cu tehnologiile noi). „Pe scurt, ceea ce au fost caii-putere până ieri, astăzi sunt display-urile tactile, interacțiunea și experiența utilizatorilor cu interfața mașinii”, se afirmă în comunicatul de presă emis de compania Continental, după ce a câștigat un contract pentru furnizarea de ecrane panoramice unui producător auto important.
Dar unde s-au dus grupul de instrumente, vitezometrul, turometrul? Ele continuă să existe, dar virtual, afișate pe un display și gata. Ecranele înlocuiesc tot ceea ce alcătuia un tablou de bord și care era o probă greu de trecut pentru designerii de interior. De acum înainte, nu mai este foarte greu să intri în această tagmă, chiar dacă nu ai mult talent: un volan (nu rotund, de preferință), un ecran tactil imens și două pedale. Schimbătorul de viteze, în condițiile în care, la multe mașini electrice, ai două poziții: neutru și „dă-i bice”? Punem pariu că va dispărea și el, până la urmă?
Așadar, la volanul unei mașini moderne, chiar și la cele, tot mai puține, cu motor termic, este mai mult o atmosferă de „uitat la TV” decât o expoziție de artă. Mercedes a fost unul dintre pionierii în crearea acestei atmosfere. Tesla a mers și mai departe, scoțând complet indicatoarele din spatele volanului, pentru a centraliza totul într-un afișaj central cât un televizor mic. Apoi Ford, apoi Honda, VW, Skoda, Opel… Dispariția comenzilor fizice, a instrumentației frumoase și a tablourilor de bord funcționale are mai multe explicații. Centralizare, în primul rând: o mașină modernă este atât de tehnologizată, încât este mai ușor să grupezi nenumăratele funcții într-un ecran. Probabil, este și o chestiune de costuri. Un tablou de bord de Tesla Model 3 este mai ușor de fabricat decât cel al unui Peugeot 508, de exemplu.
Din fericire, încă există mărci care muncesc mult la tabloul de bord. Și există chiar și producători care exclud ecranele. Acesta este cazul mărcii Bugatti, care subliniază realitatea: „un ecran nu îmbătrânește bine. Uitați-vă la cele ale mașinilor de acum 10-15 ani! Sau la cele de smartphone”. Și, întrucât un Bugatti trebuie să îmbătrânească bine, marca franceză preferă comenzile fizice, care pot fi atinse, manipulate, admirate. Interiorul modelului Bugatti Chiron a fost proiectat de un francez, Etienne Salome, care se referă la mașină ca la o „operă de artă atemporală”.
Nici Peugeot, Audi, Alfa Romeo, Porsche, Mazda, BMW nu au cedat tendințelor. Cine știe, poate, într-o zi, comutatoarele vor reveni…

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


doi − 1 =