Locul de muncă al șoferului de camion

,

Când este vorba despre camioane, postul de conducere capătă o atenție sporită pentru orice constructor mai ales când trebuie să țină cont de ergonomie, de confortul operațional și de conectivitatea în interiorul și în afara vehiculului. Iar Daimler schițează câteva schimbări ale „locului de muncă” al șoferilor de camioane din propriul patrimoniu.

Constructorul german face o succintă trecere în revistă a posturilor de conducere ale seriilor de modele care marchează transformările tehnice și stilistice la care a fost supusă interfața om-mașină (HMI) în camioanele din ultimele decenii.

Temporal nu s-a îndepărtat prea mult și își începe periplul acum bine de 60 de ani în urmă cu seria L „capotă-scurtă” care au fost construite până în anii ‘90. O planșă de bord din tablă vopsită, un volan uriaș, dar subțire, îmbrăcat în bachelită (plastic), diferite întrerupătoare și, mai ales, scrumiera reprezintă modul în care arăta cabina unui Mercedes-Benz 1924, din 1972. Era locul din care șoferul „monitoriza” funcționarea longevivului motor OM 355 Africa, aflat sub capota scurtă din față. Cam așa arăta postul șoferului al unei serii de camioane care își păstrează notorietatea pentru robustețea modelelor sale.
Urcăm ceva în timp și ajungem la volanul și la panoul de instrumente al așa-numitelor modele de camioane Leichte Klasse (clasa ușoară) sau LK, cu cabină „suită” pe motor. Scopul declarat era să obțină o funcționalitate și o claritate mai mare a întregului post de conducere. Caracteristicile acestuia sunt tonurile maro tipice anilor ‘80, numărul redus de întrerupătoare și lămpile de avertizare poziționate pe marginea superioară a tabloului de bord. Construite între 1984 și 1998 au fost considerate precursoarele actualului model Atego, unul foarte versatil în ochii constructorului.

Între 2003 și 2008 s-a făcut un salt tehnologic odată cu a doua generație a Mercedes-Benz Actros. Atunci volanul adăpostea airbagul destinat șoferului, iar ergonomia postului de conducere a ajuns un alt nivel. Scaunele, volanul și întrerupătoarele se aflau printre numeroasele elemente capabile să fie configurate individual pentru șofer și câmpul său de operare. Tabloul de bord aproape că-l înconjoară pe cel aflat la volan astfel încât numărul incredibil de controale îi sunt întotdeauna la îndemână. Chiar și conceptul de afișaj a parcurs un drum lung, cu includerea primului ecran digital central ce arăta informații precum treapta de viteză selectată și pe care puteau fi vizualizate oricare dintre sistemele de asistență care se aflau în funcțiune în acel moment.
În 2018 camioanele au fost înglobate în era digitală când Multimedia Cockpit s-a lansat împreună cu cea de-a cincea generație a Mercedes-Benz Actros. Acum, panoul de instrumente tradițional este înlocuit de două ecrane de înaltă rezoluție. Cel central este configurat individual de către șofer și afișează funcționarea sistemelor de asistență, cum ar fi Active Drive Assist și Predictive Powertrain Control. Ecranul secundar este tactil și poate fi operat ca un smartphone, iar butoanele de acces rapid cresc funcționalitatea sistemului.
În plus, volanul multifuncțional s-a transformat într-un panou de comandă. Acum, o parte a interfeței om-mașină a noului Actros sunt cele două afișaje ale MirrorCam, care sunt instalate pe stâlpii A. Nu arată doar traficul în spatele vehiculului. Ecranele speciale ajută și la depășire, în timp ce vizualizarea imaginilor în mișcare ale oglinzii retrovizoare digitale cu unghi larg face ca manevra să fie și mai sigură. Mai mult, Cockpit Multimedia formează acum și o interfață cu lumea exterioară prin intermediul aplicațiilor care ajută șoferul să își îndeplinească sarcinile de transport. În același timp camionul este conectat permanent în cloud prin intermediul Truck Data Center și care constituie baza tehnică pentru soluțiile de conectivitate.

Foto: Daimler

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


patru − = 2