La start de sezon moto

,

Suntem ferm convinși că printre cititorii noștri avem și pasionați de motociclete. Cu cât razele soarelui sunt tot mai prietenoase, iar temperatura în termometre pozitivă, cu atât crește și nerăbdarea de a ieși cu motoarele la plimbare.

Deoarece în perioada rece motocicleta a stat la iernat este obligatoriu ca înainte de „a da o tură” să vă alocați un timp pentru a efectua câteva verificări asigurându-vă astfel că aceasta este în stare tehnică adecvată pentru începutul noului sezon.
De ce spunem obligatoriu? Deoarece aceste verificări sunt esențiale pentru siguranța dumneavoastră și, de asemenea, pentru asigurarea fiabilității motocicletei.
De reținut este că unele verificări le puteți face singur, în timp ce alte verificări și/sau lucrări de întreținere/reparație pot fi efectuate doar în atelierele specializate, autorizate tehnic de Registrul Auto Român. Lista atelierelor autorizate tehnic o puteți consulta online pe site-ul oficial al Registrului Auto Român.
După curățarea motocicletei și o inspecție vizuală atentă în care să urmăriți eventuala apariție a coroziunilor, șuruburi slăbite sau lipsă, cabluri rupte sau scurgeri de lichide, puteți să treceți la verificarea stării sistemelor motocicletei. O altă componentă de care nu trebuie să vă despărțiți niciodată la rularea cu motocicleta, este CASCA. Alegeți casca potrivită acordând atenție deosebită mărimii (nu trebuie să fie nici mare, dar nici să strângă), greutății sau aerodinamicii, însă cel mai important criteriu trebuie să fie siguranța. Astfel, porniți căutarea și nu acceptați nimic altceva decât căști omologate. Căștile de motocicletă și vizierele lor se omologhează după Regulamentul CEE-ONU nr. 22. Astfel, căutați să identificați marcajul de omologare aplicat pe cască. Omologarea se acordă după standarde foarte exigente, deoarece o cască de motocicletă trebuie să îndeplinească foarte multe condiții pentru a oferi o protecție cât mai mare în caz de accident. Despre căștile de motociclete vom vorbi mai detaliat într-un articol viitor.
La început de sezon acordați-vă și dumneavoastră un timp de reacomodare cu motocicleta. De asemenea, fiți precauți și îngăduitori cu conducătorii auto care, pe perioada de iarnă, s-au dezobișnuit de prezența motocicletelor în trafic!
Nu în ultimul rând, înainte de a porni la drum, verificați valabilitatea Inspecției Tehnice Periodice, (periodicitatea efectuării ITP pentru ­motociclete este la 2 ani!) precum și a asigurării RCA.
Astfel pregătiți, vă urăm un sezon moto cât mai plăcut și fără incidente!
Asfalt uscat!

Verificarea stării sistemelor motocicletei:

Uleiul
Verificați data ultimului schimb de ulei efectuat. În cazul în care nu este nevoie să faceți schimbul de ulei (recomandabil este ca acesta să se facă înainte de a lăsa motocicleta la iernat), atunci asigurați-vă că nivelul uleiului de motor este cel corect.
Bateria
În cazul nefolosirii motocicletei pentru o perioadă mai lungă de timp, este posibil ca tensiunea bateriei să scadă. Este necesar să verificați strângerea bornelor bateriei și tensiunea la borne (cu motorul oprit!). Pentru a putea porni la drum, aceasta trebuie să fie minim 12,5 V. Tot la acest capitol este recomandat să verificați și încărcarea (tensiunea la borne – cu motorul ­pornit!) pentru a verifica dacă alternatorul încarcă bateria corespunzător.
Lichidul de răcire
Se verifică examinând vasul de expansiune, iar dacă este sub nivelul minim, se va completa corespunzător. Dacă nivelul lichidului scade din nou, trebuie efectuate verificări pentru identificarea cauzei.
Lichidul de frână
Rezervoarele lichidelor de frână (față și spate) au marcaje cu nivelul minim și maxim. Asigurați-vă că există o cantitate suficientă de lichid și nivelul nu este sub marcajul minim. Dacă este necesar, completați corespunzător. Dacă nivelul lichidului scade din nou, trebuie efectuate verificări pentru identificarea cauzei.
De asemenea trebuie observată și culoarea lichidului de frână. O culoare închisă indică uzură. Schimbați lichidul de frână respectând intervalele, conform recomandărilor producătorului motocicletei. Rularea cu lichid de frână uzat, care și-a pierdut proprietățile, va conduce la scăderea eficienței frânării, fapt ce poate avea consecințe grave asupra rulării în siguranță.
Sistemul de frânare
În același capitol intră și verificarea uzurii plăcuțelor și a discurilor de frână. Asigurați-vă că uzura acestora nu este peste limită și nu ­prezintă defecte sau scurgeri de lichid de frână pe discuri.
Sistemul de direcție
Mișcați ghidonul într-o parte și alta pentru a observa funcționarea normală a sistemului de direcție, fără blocaje. Printr-o inspecție vizuală puteți verifica dacă există scurgeri de lichide, dacă este fixată corespunzător caseta de direcție sau dacă prezintă fisuri. De asemenea, asigurați-vă vizual că roțile prezintă un aliniament corect.
Suspensiile
Se verifică să nu existe scurgeri de ulei pe tubul furcii. Uleiul din furcă are de asemenea un termen de înlocuire, recomandat de producătorul motocicletei.
Anvelopele
După ce verificați uzura anvelopelor, asigurați-vă că ajustați presiunea corectă, conform indicațiilor producătorului motocicletei. O presiune corectă vă asigură rulare și frânare optime în funcție de tipul motocicletei și de traseul pe care circulați.
Lanțul
Se verifică să fie întins în parametri corecți, se curăță și se unge cu soluții adecvate.
Manetele și cablurile
Manetele trebuie să fie func­ționale, iar comenzile să răspundă prompt și cablurile trebuie să nu prezinte rupturi. Dacă firul este despletit sau sfâșiat trebuie înlocuit cât mai repede.
Sistemul de iluminare/ semnalizare
Nu în ultimul rând, verificați ca sistemul de iluminare/semnalizare să funcționeze corespunzător.
Plăcuța de înmatriculare
Verificați să fie prinsă și iluminată corespunzător.

   Text: Ing. Alexandra DEAC, Departamentul Supraveghere de Piață / Foto: Unsplash

Publicat în Știri.

Autor

Home Page

Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


2 − unu =