Jaguar XKSS: Înapoi în prezent

,

xkssfrontCum ar fi să poți călători în timp și să asiști la evenimentele marcante ale istoriei? Chiar dacă pare un subiect SF, staff-ul Jaguar a găsit modul prin care istoria poate fi reiterată zilelor noastre. După o asemenea afirmație reacția firească ar fi „OK. Și cum ar fi posibil lucrul ăsta?”. Iar cei de la Jaguar Classic au răspuns scurt: Jaguar XKSS.

2016 World Endurance Championship Round Five, 6 Hours of Mexico 5th - 7th April 2016 Mexico City, Mexico Photo: Nick Dungan / Drew Gibson Photography 2016 World Endurance Championship Round Five, 6 Hours of Mexico 5th - 7th April 2016 Mexico City, Mexico Photo: Nick Dungan / Drew Gibson Photography

Să traducem. Jaguar a „reînviat” un model de referință pentru istoria brandului care păstrează cu cerbicie specificațiile constructive… de acum 60 de ani. Povestea Jaguar XKSS a început după cele trei victorii succesive în cursa de la Le Mans în 1955, 1956 și 1957 cu „atotbiruitorul D-Type”, după cum îl ovaționa presa britanică de atunci. După hat-trick-ul victoriilor, Sir Williams Lyons, cunoscut drept Jaguar Man, cel care avea să conducă destinele brandului englez timp de 50 de ani, a luat decizia, la 14 ianuarie 1957, să convertească 25 de D-Type în versiuni destinate șoselelor cu o serie de modificări externe care au inclus adăugarea unui nou parbriz mai mare, o ușă în plus pe partea pasagerului, înlăturarea panoului dintre șofer și pasager și eliminarea celebrei aripioare, poziționată asimetric, din spatele scaunului conducătorului auto. Și astfel s-a născut Jaguar XKSS, cel menționat de jurnaliști drept primul supercar lume. Dar, în 1957, nouă mașini din cele 25 destinate exportului în America de Nord au fost distruse în incendiul de la fabrica Jaguar de la Browns Lane, din British Midlands.
jagxksslaimage161116104 jagxksslaimage161116093Iar anul trecut brandul englez s-a hotărât ca cele nouă unități pierdute să fie reconstruite „de-a fir a păr” având numerele de șasiu din acea vreme. Și un mic amănunt, toate cele nouă mașini au fost cumpărate în avans, de colecționari din întreaga lume, cu sume care au depășit un milion de lire sterline fiecare și sunt deja în curs de livrare de-a lungul acestui an.

jagxkssrear34image16111604 jagxkssprofileimage16111603
Pentru o reproducere cât mai fidelă, la construcția celor nouă exemplare s-a folosit o combinație de desene originale din arhiva Jaguar și de tehnologie modernă. Pentru asta au fost scanate mai multe versiuni ale XKSS din 1957 care au ajutat la construirea unei imagini digitale complete a mașinii, de la caroserie, la șasiu, incluzând aici și toate piesele componente.
JagXKSSPreviewImage23031601Caroseria este realizată din aliaj de magneziu, așa cum a fost în 1957, iar pentru că nu existau schițele referitoare la secțiunile acesteia, Jaguar Classic și-a realizat propriul set de șabloane bazat pe modelele originale din anii ‘50. Cele nouă caroserii sunt modelate pe aceste șabloane și apoi sunt prelucrate folosindu-se de un proces tradițional numit roluire manuală.
jagxksslaimage161116083 jagxkssinteriorimage16111605Inginerii englezi au lucrat cu cadrele originale și apoi au apelat la programe CAD pentru susținerea construcției șasiului. Apoi, echipa Classic a colaborat cu producătorul de cadre Reynolds, cunoscut pentru tehnologia „531 tubing” folosită la obținerea șasiurilor performante în diverse domenii sportive. Iar ca să păstreze originalitatea lucrării s-a folosit mai mult sistemul de măsurare imperial decât cel metric. Cadrele sunt sudate cu aliaj din bronz, în același mod ca în perioada construcției tubulaturii de șasiu originale a XKSS.
jagxksslaimage161116043 jagxksslaimage161116029Ca să continue în aceeași manieră, conformă cu specificațiile vremii, s-au folosit discuri de frână pentru un sistem cu pompă Plessey, un nume mare în domeniul său care a mai furnizat componente și pentru Rolls-Royce, de exemplu, și au folosit anvelope Dunlop cu jante din două piese din aliaj ușor. Sub capotă i s-a instalat un veritabil motor Jaguar de 3,4 litri, cu șase cilindri în linie, ce dezvoltă 262 CP, folosit la modelul D-Type. Blocul motor este turnat din oțel, dar folosește pistoane noi și trei carburatoare Weber DC03.
În interior s-au păstrat perfect dimensiunile originale ale componentelor de la Smith, cum sunt instrumentele analogice de bord sau niturile de prindere. Totul, de la lemnul volanului, la finisarea scaunelor din piele, și până la butoanele de alamă de pe panoul de bord sunt exact așa cum au fost în 1957.
Totuși au fost făcute și câteva modificări minore doar pentru îmbunătățirea siguranței conducătorului auto și a pasagerilor. Rezervorul de combustibil, de exemplu, folosește materiale moderne și robuste adaptat folosirii de combustibililor de azi.

Text: Radu BUHĂNIŢĂ  / Foto: JAGUAR

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sapte − = 0