INTERVIU: Helmuth Duckadam – „Apără Duckadam!!! Suntem finaliști!!!”

,

Strigătul gâtuit de emoție al comentatorului, Ion Ghițulescu, răsună și acum, cu putere, în toate poveștile frumoase ale fotbalului românesc. Pe 7.05.1986 Steaua a învins Barcelona și a câștigat Cupa Campionilor. A fost ziua în care Steaua a intrat în istorie și i-a asigurat lui Helmuth Duckadam un loc în faimoasa Carte a Recordurilor. Comuniștii au fost sensibili la performanța fotbaliștilor și le-au dat câte o mașină.

Duckadam e mare fan al maşinilor încăpătoare.
„Aş vrea una în care fata mea să-mi tragă la poartă”.

Auto Test: Mai țineți minte prima mașină?
Helmuth Duckadam: Ei, cum aș putea să uit? Am primit-o după finala de la Sevilla, în 1986. Ministerul Apărării a dat fiecărui jucător, câte un „Aro”. Armata le avea pe stoc. Nu erau noi, arătau „muncite” zdravăn. (zâmbește amuzat) Nu aveau chedere și ușile se legau cu sârmă.
Auto Test: Cum ați reușit să vă „înțelegeți” cu ea?
Helmuth Duckadam: Am vândut-o imediat! Crescătorii de oi aveau mare nevoie de o astfel de mașină. E mare păcat că am renunțat și nu o mai producem. Era robustă, încăpătoare, puternică. Am luat bani buni pe ea. Mi-am luat tot un „Aro”. Pe vremea aceea, ca să cumperi o mașină nouă, aveai nevoie de aprobare. Se dădeau greu. M-a ajutat generalul Cîndea. Mi-a pus o vorbă bună la șefii lui, generalii Ilie Ceaușescu și Vasile Milea.
Auto Test: În sfârșit, o mașină nouă…
Helmuth Duckadam: Nu m-am bucurat mult de ea. Am derapat într-o ­curbă și m-am dat peste cap. M-am trezit în șanț. Nu am avut nici măcar o zgârietură dar mașina s-a făcut praf. Eh, bine că nu am pățit nimic. Am rămas doar cu spaima.
Auto Test: Colegii de la Steaua ce mașini aveau?

Amintiri din „Epoca de
aur”. Aşa arăta cadoul primit de la comunişti.

Helmuth Duckadam: Jucătorii, care vin acum la echipele mari, se grăbesc să-și cumpere mașini scumpe și puternice. Pe vremea mea, te bucurai dacă aveai o Dacie. Mergeam des la antrenament, cu troleibuzul 84. O mai luam și la pas. Vremuri frumoase, eram și mai tânăr…
Auto Test: Chiar dacă nu aveați condiții ca în Occident, ați câștigat Cupa Campionilor Europeni…
Helmuth Duckadam: Îi dădeam gata cu jocul nostru de pase. Ce jucători aveam!

Eroul de la Sevilla şi cel mai preţios trofeu din carieră.

Auto Test: Vă mai gândiți la cele patru lovituri de la 11 metri, apărate în finala cu Barcelona?
Helmuth Duckadam: Așa ceva nu ai cum să uiți. Primul penalty a fost cel mai greu. Țin minte și acum privirea pierdută a căpitanului Alesanco. Am prins curaj și m-am întrebat: „Ce aș face eu, dacă aș executa? Jucau acasă, stadionul era plin de spanioli, presiunea a fost la ei. Portarul este iertat dacă nu apără. Jucătorul…nu. E pus la zid imediat.
Auto Test: Cum a fost întâlnirea cu Nicolae Ceaușescu?
Helmuth Duckadam: Toate acele zile mi-au rămas în suflet. Fanii ne-au așteptat, în puterea nopții, la aeroport. Ceaușescu ne-a dat diplome și ne-a strâns mâna. Nu ne-a spus mare lucru doar ne-a felicitat. Am făcut și poze.

În vizită la Ceauşescu. „Ne-a spus să luăm cupa şi anul viitor, ca să arătăm capitaliştilor cât suntem de tari” a povestit căpitanul de la Sevilla, Ştefan Iovan.

Auto Test: Sunteți președinte de imagine la Steaua. După atâta muncă nu vă doare sufletul că echipa a pierdut procesul cu Ministerul Apărării și trebuie să-și schimbe numele și sigla?
Helmuth Duckadam: Am auzit că reprezentanții Ministerului Apărării vor să ne ceară chirie pentru nume, siglă și palmares. 10 la sută din câștig. E aberant, sper că e o glumă. Cine e nebun să plătească asemenea sume. Și-au dat arama pe față. Nu vor sigla pentru fostele glorii, se gândesc doar cum să facă bani. Trag nădejde că se va găsi o soluție.
Auto Test: Ce șanse are Steaua să câștige titlul anul acesta?
Helmuth Duckadam: Suntem favoriți. Avem echipă bună iar după tur am avut un avans de zece puncte. Am fost ca o mașină de formula 1, dar trebuie să avem mare grijă.

Duckadam îşi scoate mustaţa la pensie. Soţia a condus delicata …operaţiune.

Auto Test: În 2013, când ați luat titlul, v-ați dat jos mustața. Mai puneți ceva la cale?
Helmuth Duckadam: Vreți să o pun la loc? Nu mai fac nebunii. Gata, mustața și-a făcut datoria. 30 de ani sunt suficienți.
Auto Test: V-am văzut la meciuri cu o mașină puternică…
Helmuth Duckadam: La ora actuală conduc un Audi A6 Allroad. E a clubului. Mașina e foarte bună dar, pentru mine, are prea multă electronică. Când nu apăs butoanele potrivite i se închid ușile, pornesc ștergătoarele și se pune pe țiuit. Nu știu mereu cum să o potolesc. E o fiară, mușcă asfaltul, se întinde bine la drum. E bună în curbe. În plus, are portbagaj mare.
Auto Test: Cu centura cum vă împăcați?
Helmuth Duckadam: Eu…(Face o pauză. În cameră, a intrat micuța Julliene. Abia s-a trezit și vine să-și pupe tatăl). Așa face în fiecare dimineață. Să vă spun ce am pățit cu ea. Are șapte ani dar îmi aduce aminte, înainte de fiecare drum, să-i pun centura. Într-o zi a uitat. Am fost nevoit să pun o frână mai serioasă și era să se lovească. De atunci, verific de două ori. Cu mine, lucrurile sunt mai complicate.
Auto Test: Nu vă place?
Helmuth Duckadam: Am un baypass pe artera claviculară. M-am operat, acum doi ani și jumătate. Practic, am o arteră artificială. Centura ar trece chiar peste ea. Ar fi foarte periculos. Am o hârtie de la medic și nu sunt obligat să o port.
Auto Test: Conduceți cu viteză?
Helmuth Duckadam: Sunt cam fricos. Merg prudent. Fac des drumuri București-Arad. Înainte de călătorie, merg la service. E în joc viața familiei mele și nu risc nimic. Când aud că „bate” ceva, mă duc să verific. Îi rog pe mecanici să se uite la direcție, la frâne și am cauciucuri bune tot timpul.

Interviu realizat de Sorin BARBU

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


3 − doi =