Imprimare 3D pentru mașini?

,

Imprimare 3D a unui autovehicul? Da, imprimarea 3D a unei mașini și-a făcut debutul public grație companiei Local Motors, care a construit astfel, în direct, un automobil electric, la Salonului Auto de la Detroit.

Imprimare 3D (4) Imprimare 3D (3)Planul firmei americane nu este să ridice o uzină în care să fabrice sute de mii de mașini anual, ci să promoveze înființarea, prin asociere, a unor mici ateliere locale, răspândite pe întreg teritoriul SUA. În aceste microunități productive ar urma să fie instalată câte o imprimantă 3D de mari dimensiuni, care va printa automobile, la propriu. Proiectul desprins dintr-un film SF, dar la sediul central al companiei, în Phoenix, Arizona, principiul funcționează din 2007. Aici se produce, la comandă, modelul Rally Fighter, un crossover cu tracțiune integrală și caracteristici combinate, de SUV și de autovehicul recreativ, de tip buggy, și preț de 99.000 dolari americani. Mecanica acestui model, care a apărut în filmul Transformers 4 și în jocul pentru Xbox Forza Horizon 2, este preluată de la Cadillac, inclusiv motorul V8 de 430 CP, dar caroseria, mai multe componente structurale și întreg interiorul sunt reproduse la imprimanta 3D. Materialul de bază vine sub formă de pelete și este o combinație de plastice tip ABS, întărite cu fibră de carbon. Pe lângă avantajele tehnice pe care le aduc acestea – greutate mică, rezistență, elasticitate, costuri reduse – procesul de fabricație și materialele utilizate permit clienților să-și personalizeze mașina într-un grad imposibil de atins prin metodele clasice.
Imprimare 3D (5)La salonul de la Detroit, însă, nu Rally Fighter a fost obiectul demonstrației de imprimare 3D, ci Santi, noul model de automobil electric pe care îl propune Local Motors. Ca și în cazul buggy-ului, proiectanții au cerut ajutorul interna­uților în procesul de concepere și de realizare a acestei mașini. Situat, ca formă, undeva între o mașinuță de plajă și o barcheta radicală, Santi utilizează platforma modelului francez Renault Twizy. De aceea sunt și ușor de recunoscut farurile, blocurile optice spate, volanul, instrumentarul de bord. Tot de la Twizy provin și o serie de componente ale șasiului, motorul electric de 13 kW și acumulatorii litiu-ion. În rest, excluzând jantele și anvelopele, totul a fost obținut cu ajutorul imprimantei 3D. Procesul necesită 44 de ore, la această durată adăugându-se timpul necesar finisării pieselor, montării întregii mașini, vopsirii acesteia și reglajelor finale.

Imprimare 3D (2)Numărul total de piese este de 212, iar Local Motors are ca obiectiv imediat reducerea timpului de printare la 24 de ore. Santi va ajunge la dealerii din SUA în acest an, după ce va trece testele de siguranță. Prețul de vânzare încă nu a fost stabilit, dar, ținând cont că, pentru o mașină, sunt necesare 500 kg de material brut, la circa 11 dolari/kg, deci un total de 5.500 dolari (4.900 euro), este posibil ca Santi să ajungă să fie mai ieftin decât Renault Twizy (7.000 euro, în România).

Florin NECULA
Foto: LOCAL MOTORS

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


9 × = patruzeci cinci