Iarna la drum

,

Chiar dacă anotimpul rece a fost destul de blând până de curând, nu este cazul să ne amăgim. Oricum ar fi, dacă pornești cu mașina la drum chiar trebuie să fii pregătit.

De obicei, când spunem anotimpul rece, ne gândim la umezeală, ceață, zăpadă sau gheață. Adică tot ce este „mai bun” pentru un șofer atunci când trebuie să facă uz de mașină, fie ea proprie sau de serviciu. Iar pentru asta este bine să țină cont de siguranța proprie și a ocupanților cabinei. Alt­fel spus, în același mod în care își adaptează îmbrăcămintea în funcție de condițiile meteo, tot așa ar trebui să se gândească la adaptarea modului în care conduce și la măsurile de precauție pe care le ia ca să ajungă întreg la destinație.
Așa că este bine să țină cont de câteva lucruri atunci când vizibilitatea și aderența pot fi periclitate de vreme. Bineînțeles, prevenția este mai ieftină decât „tratamentul”, iar primul pas este pregătirea autoturismului pentru iarnă. Adică montarea anvelopelor de iarnă, verificarea nivelului lichidului antigel și încărcarea bateriei, funcționarea ștergătoarelor și a farurilor deoarece de aici s-ar putea face diferența între blocarea pe un drum înzăpezit și deplasarea până la destinație. În plus, nu este rău să aibă în portbagaj lanțurile pentru zăpadă, o lopată rabatabilă, un săculeț cu nisip și unul cu sare, după cum se spune la ora actuală „just in case!”.
De obicei, atunci când vremea este de parcă cei de la meteo sunt fanii declarați ai lui Bacovia, este bine să stai acasă. Dacă, totuși, este musai să pornești la drum, planificarea călătoriei este un „must be”. Este important să alegi rutele potrivite și să eviți zonele care vor fi în special „bătute” de vreme, mai ales că este la modă utilizarea hărților online pentru descoperirea zonelor unde traficul este mai aglomerat.
Când ești pe drum, fii atent la ce se întâmplă înaintea mașinii. Poate părea banal, dar să privești înainte este cel mai simplu mod în care păstrezi controlul situației și nu te concentra doar pe capătul capotei sau pe mașina din față. Apreciază cât de departe poți vedea și rămâi atent. Dacă, de exemplu, te apropii de o curbă, îți permite să adaptezi viteza și direcția în avans și să eviți mișcările bruște și periculoase.
Apropo de adaptarea vitezei, în condiții normale de drum uscat, regula de două secunde față de mașina din față se aplică în continuare, dar pe vreme umedă trebuie să o dublezi, în timp ce în condiții de gheață aceasta ar trebui să fie de până la zece ori mai mare. Distanțele extinse de siguranță între mașini sunt cruciale în condiții proaste, unde drumul este alunecos, iar luminile mașinii din față vă pot păcăli. Nu este vorba aici doar de aderența la drum, dar vizibilitatea poate fi extrem de afectată atunci când conduci prin ceață, ploi sau ninsori abundente. Obstacolele sunt văzute mult mai târziu, iar acest lucru are un impact asupra capacității de reacție. Cu alte cuvinte coordonează viteza cu vizibilitatea și, cu cât vezi mai puțin, cu atât trebuie să conduci mai lent.
Există o serie de factori care pot afecta stabilitatea vehiculului, iar aceștia au un impact mai mare pe vreme rea. De la frânarea prea bruscă până la smucirea volanului, toate aceste lucruri pot dezechilibra mașina și pot duce în cele din urmă la situații nesigure. Adică  frânarea, accelerarea, schimbarea vitezelor și rotirea volanului să le faci cât mai lin posibil. De exemplu, dacă pasagerii nu simt când schimbi viteza sau frânezi înseamnă că siguranța mașinii are o mare bilă albă atunci când conduci în condiții precare.
Și mai ales nu ignora indicatoarele rutiere. Să privești înainte nu înseamnă doar să vezi ce fac ceilalți participanți la drum și încotro se îndreaptă. Indicatoarele și marcajele rutiere pot oferi informații importante care îți pot face șofatul mai sigur. Ele îți spun cum este suprafața drumului, cât de abruptă este, care este limita de viteză sau ce schimbări ar putea urma. Și, evident, nimic din toate acestea nu trebuie ignorat.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


7 − = patru