Global design

,

Francezii au demonstrat încă o dată că designul industrial nu mai este de multă vreme apanajul italienilor, germanilor sau japonezilor. Iar când este vorba de branduri auto se ştie, deja, că acestea şi-au depăşit graniţele domeniului de bază.

Afirmaţia este confirmată de Peugeot Design Lab, un studio Global Brand Design care vizează dezvoltarea unor strategii de brand solide şi coerente, pentru a consolida valorile, codurile şi identitatea viitorilor beneficiari. Iar principala sa misiune este designul de produse, servicii şi expertize pentru clienţi externi, din toate sectoarele de pe piaţă. În urma cererilor din afara companiei, s-a consolidat o structură dedicată creării altor produse decât vehiculele Peugeot, având centre pe trei continente (Europa, Asia şi America de Sud), la Paris, Shanghai şi Sao Paolo.

Odată cu lansarea sa, Peugeot Design Lab a etalat un portofoliu de prezentare a viziunii sale asupra unor produse din diferite domenii: un iaht, o barcă cu motor (powerboat), un avion şi un ceas. De asemenea studioul a prezentat două creaţii deja puse în vânzare, bicicletele DL121 şi DL122, producătorul francez având tradiţie în acest domeniu. Să vorbim puţin despre fiecare.
Iahtul este un velier în toată regula, lung de 30 metri. Este un concept de barcă monococă ce oferă o arhitectură originală integrând perfect acoperişul în linia punţii. Acesta are suprafeţe vitrate foarte ­lungi ce oferă un nivel excepţional de lumină naturală în interior, demn de o mansardă, spaţiul cabinei fiind poziţionat sub puntea acoperită cu lemn. Tachelajul este construit sub punte, eliberând spaţiul şi permiţând circulaţia liberă şi sigură pe punte. Role automate stochează corzile (manevrele), iar vinciurile electrice permit controlul fin al bărcii. Simplitatea de utilizare şi control oferă o mare plăcere şi siguranţă la bord, fără a sacrifica performanţa sau stilul.
Să mai rămânem în lumea navigaţiei cu un concept original şi luxos de barcă cu motor, de două locuri, ce nu face nici un compromis. Cu proporţiile sale hiper-alungite şi profilul clasic, şalupa sugerează putere şi înaltă performanţă. Prova dreaptă şi fină şi coca lungă permit bărcii să taie uşor valurile şi oferă stabilitate excepţi­o­nală şi viteză. Finisajul este exclusivist, cu suprastructura sa în culoarea gri lăcuit, iar puntea aco­perită cu lemn natural, deschis la culoare, este dinamică şi rafinată. O scară integrată perfect în partea din spate duce la o platformă plutitoare care facilitează accesul la chei. Interiorul aminteşte de lumea automobilelor de lux în toate privinţele. Fiecare parte a interiorului este lucrată într-un stil uniform distinct cu aceeaşi grijă la detalii. Acesta este dotat cu cele mai noi echipamente de înaltă tehnologie, ca de exemplu un ecran touch-screen multifuncţional.

Domeniul aeronautic este reprezentat prin conceptul de business jet. Inspirat din lumea Concept Car HX1 acesta oferă o viziune premium, hi-tech şi exclusivistă pentru călătorii de lux. Jet-ul are o identitate puternică şi pozitivă, punând bazele pentru inovaţii. Această identitate este caracterizată printr-un fuzelaj perfect profilat, care integrează motoarele cu reacţie în profilul său, în maniera unui avion de vânătoare. În acelaşi spirit, coada avionului are două derivoare, un lucru inedit la acest tip de aeronavă. Aripile includ o tehnologie de iluminare pe vârfuri. Interiorul este tratat într-un spirit care evocă luxul, eficienţa ergonomică şi luminozitatea. Cu un design modular, el dă posibilitatea a găzdui între 8 şi 14 pasageri prin intermediul unui sistem de rabatare a locurilor.
Lumea orologeriei este reprezentată de un ceas ultra-plat destinat sportivilor. Carcasa este din titan negru satinat şi are dimensiunile cât mai aproape posibil de cele ale mecanismului pentru a optimiza greutatea. Butoanele mari de pe suprafaţă sunt întărite pentru utilizare extremă. Exclusivist şi ergonomic, el îmbină înalta performanţă şi estetica.
În final, o mică incursiune în lumea bicicletelor. DL121 este un exerciţiu de cercetare în identitatea grafică, culori şi materiale. Produs în ediţie limitată, el nu face nici un compromis estetic legat de utilizare situându-se la graniţa dintre lumea bicicletelor şi artă. Conceptul este rezultatul unor reflecţii făcute asupra contrastelor. Mai întâi este vorba despre contrastul între funcţie şi de tratament: se asociază munca rafinată la culori şi materiale cu un obiect de bază.
Apoi sunt contrastele în aparenţă: se lucrează pe tema grafică a unei forme curate şi ferme – partea frontală are un aspect de cupru bogat şi profund, în timp ce partea din spate este realizată din alb mat, curat şi luminos.
Printre alte lucruri, conceptul DL121 prezintă o cutie de transport inovatoare inspirată de bunurile din bagaje. Aceasta este integrată şi este montată ingenios pe cadru. Un fer­moar dublu permite accesul la spaţiul interior pentru depozitarea obiectelor compacte, cum ar fi o tabletă.
DL122 a fost concepută pentru a aborda noile probleme de mobilitate urbană şi dezvoltare dura­bilă. Din acest punct de vedere conceptul DL122 este perfect agil, luminos, compact şi practic şi prezintă o funcţionalitate de neegalat în segmentul său. O geantă de depozi­tare spaţioasă poate găzdui un laptop. Pliabilă, ultima generaţie de protecţie anti-furt este inteligent construită în biciclete. Designul rămâne pur şi dinamic. Tratamentul materialelor oferă o prezentare atât şic cât şi relaxată. Lemnul natural este elegant şi modern. Petele de culoare dau o notă de impertinenţă discretă şi proaspătă. Îmbrăcămintea pentru şa, mânere, dar şi a genţii create special pentru bicicletă, este realizată în întregime de mână, de meseriaşi care lucrează la conceptele de automobile, şi cu aceleaşi cerinţe pentru calitate şi design.

Radu Buhăniţă

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− doi = 5