Formula 1: Halo-ul protector

,

Începând cu anul viitor, monoposturile de Formula 1 vor suferi o schimbare importantă la capitolul siguranță. Federația Internațională a Automobilului a decis utilizarea dispozitivului Halo pentru protecția sporită a piloților din F1.

Începând cu sezonul 2018, monoposturile de Formula 1 vor suferi o serie de modificări la capitolul aspect. FIA și Formula One Strategy Group au luat decizia ca toate echipele să utilizeze dispozitivul de siguranță cunoscut sub numele de Halo pentru o mai bună protecție a piloților.
Așa cum știm, Formula 1 a încercat și reușit să crească enorm standardele de siguranță în acest sport. De la accidentele mortale suferite de Ayrton Senna și Ronald Ratzenberger în 1994 în cadrul Marelui Premiu al Statului San Marino, disputat pe circuitul de la Imola, oficialii Marelui Circ au crescut siguranța piloților printr‑o lungă serie de măsuri tehnice. Însă, chiar și așa, aceștia sunt în continuare expuși la pericole, mai ales când obiecte desprinse din monoposturile implicate în accidente zboară și îi pot lovi în zona capului.
În 2014, pilotul francez Jules BIanchi a decedat în urma unui accident suferit pe circuitul japonez de la Suzuka. Monopostul său a intrat în coliziune cu un vehicul tehnic ce recupera un alt vehicul ieșit din cursă. Bianchi a suferit răni la nivelul capului și a rămas în comă timp de câteva luni, iar medicii nu au mai putut face nimic pentru a-l salva.
O serie de accidente fatale a avut loc și peste Ocean, în campionatul american Indycar. Dan Wheldon și Justin Wilson și-au pierdut viața în urma traumelor suferite la nivelul capului.
Oficialii din Formula 1 caută de ceva vreme o soluție pentru a-i proteja mai bine pe piloți. Au fost testate mai multe variante, inclusiv monoposturi cu cockpit închis, similar cu cel al mașinilor prototip folosite în campionatul de anduranță. Testele efectuate cu aceste versiuni  s-au lovit de plângerile piloților, Sebastian Vettel spunând că acest dispozitiv îl amețește. Parbrizul din policarbonat creează distorsiuni ale câmpului vizual și de aici senzația de amețeală pe care piloții au experimentat-o.
Însă, soluția care a avut câștig de cauză și care va fi folosită de toate echipele în 2018 este cea numită Halo.
Este vorba despre un cadru din fibră de carbon, alcătuit din trei brațe, ce va înălța cockpit-ul mașinii de Formula 1 peste capul pilotului, protejându‑l de impactul cu posibile obiecte contondente.
Marea problemă este că dispozitivul Halo are unul dintre brațe poziționat chiar în fața pilotului, obstrucționând serios raza vizuală a acestuia.
În timpul testelor efectuate de echipe, majoritatea piloților s-a plâns de faptul că acest dispozitiv le reduce raza vizuală. Ba chiar, conform unor informații neoficiale, nouă din zece echipe ar fi votat împotriva folosirii acestuia. Însă, FIA pare hotărâtă să îl introducă începând cu sezonul viitor. Așa că ne putem aștepta la monoposturi cu un look diferit pentru 2018. Ne place sau nu, Halo are potențialul de a salva vieți, oprind o roată sau un element de caroserie desprins de pe alt monopost în timpul unui accident. Și atunci, folosirea lui va fi complet justificată în ciuda aspectului inestetic.

Text: Dragoș BĂLTĂȚEANU

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


5 − = patru