Fisker Karma – maşina iubită de soare

,

fisker karma (1)Fisker Karma: „Time Magazine” a inclus-o pe lista celor mai bune invenţii din 2011, iar unii dintre cei mai cunoscuţi jurnalişti americani de specialitate au numit-o „Maşina de lux a anului”. După atâta reclamă au apărut și cumpărători pe măsură. Actorii americani Leonardo DiCaprio și Ashton Kutcher s-au grăbit să dea aproape 100.000 de dolari pentru un astfel de model.

fisker karma (2)Vorbim aici despre o maşină Fisker Karma pe care am găsit-o în curtea RAR-ului, venită cu proprietarul să-şi obţină documente româneşti. Primul amănunt care ne-a atras atenţia a fost plafonul, conceput din sticlă. În fapt, este un panou fotovoltaic. Acesta preia energia solară și o transmite celor două motoare electrice, de 200 CP fiecare, cu care este echipată maşina.

fisker karma (7)Panoul îşi face treaba atât în momentele în care automobilul se deplasează, dar și atunci când staționează. Când se epuizează rezervele de energie, intră în funcțiune un motor pe benzină, de doi litri și 260 CP, care încarcă acumulatorii. Tot propulsorul pe benzină te scoate din încurcătură și în mom]entul în care depășești trei mii de turații. Inginerii care au conceput Fisker Karma au făcut câteva calcule interesante. Au dezvăluit că un șofer care parcurge în fiecare zi 64 de kilometri, cu acumulatorii încărcați la maximum, are nevoie de 35 de litri de benzină pe lună și ar fi nevoit să facă plinul de carburant o dată la 1.609 de kilometri. „Drumurile prin oraș nu m-au costat niciun leu, nu am avut nevoie decât de razele soarelui. Este adevărat că nu am făcut călătorii lungi.

fisker karma (6)Sincer, până acum, în România, nu am văzut pe altcineva care să conducă o astfel de mașină” spune proprietarul. Numele lui este Sorin Dumitru și a plătit 41.000 de euro pentru această mașină din 2011, cu 17.000 de kilometri la bord. Automobilul spectaculos se asortează perfect cu telefonul lui Sorin, un model Vertu de aproape 20.000 de euro care are componente din zirconiu, aur roz, fibră de carbon și oțel inoxidabil. „Când pun telefonul la încărcat, o să pun și mașina” spune zâmbind Sorin Dumitru în timp ce ne arată cablul de alimentare ce poate fi conectat la o simplă priză de apartament.
fisker karma (5)Fisker Karma este un automobil cu o istorie scurtă, dar foarte agitată. Compania Fisker Automotive a fost înființată în 2007, iar după un an a început producția la o fabrică finlandeză dintr‑un oraș al cărui nume este tare greu de pronunțat: Uusikaupunki. „Vehiculele electrice vor fi la fel de populare ca iPhone-urile” spunea Henrik Fisker, unul dintre fondatorii companiei. Danezul era convins că va avea un succes răsunător, mai ales că obținuse din partea guvernului american un împrumut de 529 de milioane de dolari. Vânzările Fisker Karma au început în 2011, dar după un an au apărut problemele. Oficialii americani au acuzat producătorul că nu a respectat termenii înțelegerii și au oprit finanțarea. După câteva luni a înghețat și producția automobilului, iar în 2013 compania a intrat în faliment. Și totuși, numele Karma nu a murit. Chinezii de la Wanxiang Group au cumpărat câteva dintre activele fostei societăți și au prezentat ELUX Karma, acum șase luni, la salonul auto de la Detroit. Noul Karma este o versiune îmbunătățită a modelului Fisker și costă 135.000 de dolari.

fisker karma (3)

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ 7 = unsprezece