ESP: Îngerul păzitor

,

Nu de puține ori ați fost întrebați dacă mașina dvs. are sau nu ESP (Electronic Stability Program), ori pe românește sistemul electronic pentru controlul stabilității. Sau poate că vă sună mai cunoscut ca sistem antiderapare?

Dacă mașina a fost fabricată în 2014 pentru piața europeană să fiți sigur că îl aveți și reprezintă unul dintre componentele esențiale care contribuie la siguranța activă a mașinii dvs. Este sistemul care asigură stabilitatea automobilului și menține traiectoria dorită intervenind asupra sistemului de frânare și a valorii cuplului furnizată de ansamblul motor în timpul deplasării. Adică este cel care vă păzește să nu o luați pe arătură atunci când condițiile de mers sau stilul de condus nu sunt cele mai optime. Este ca un fel de înger păzitor al mașinii dvs.
Să ne lămurim succint. ESP a fost conceput de Bosch și lansat de ­Daimler-Benz prima oară pe modelul S-Class în 1995. Doi ani mai târziu și-a demonstrat utilitatea cu ocazia unui test al elanului efectuat de o revistă auto suedeză în care un model Mercedes-Benz A-Class s-a răsturnat când s-a executat o manevră bruscă de evitare. Reacția promptă a celor de la Mercedes a fost să includă sistemul ESP în dotarea standard a modelului. Întâmplarea a marcat momentul din care tot mai mulți producători auto au început să adopte sistemul antiderapare.

OK, veți spune și atunci „What’s Up, Doc?”. Păi, ESP combină funcțiile sistemului antiblocare la frânare (ABS) și ale sistemul de control al tracțiunii (TCS), dar poate face mult mai mult. În același timp, detectează mișcările de derapare ale autovehiculului și le contracarează în mod activ.
Atunci când sunteți la volan numeroși senzori monitorizează comportamentul mașinii și trimit date către un computer central. Apoi, acest computer compară ceea ce faceți cu modul în care reacționează mașina. Dacă, de exemplu, virați brusc spre stânga sau spre dreapta, dar mașina se duce drept înainte, pentru că drumul este foarte umed sau înghețat. Atunci computerul recunoaște acest lucru și dă comandă sistemelor mașinii să intre în acțiune și să-i asigure evoluția acesteia.
Sistemul antiderapare utilizează informații ale dinamicii autovehiculului verificând dacă acesta se îndreaptă în direcția în care conduce șoferul. ESP-ul intervine în momentul în care există o discrepanță între aceasta și cea reală a mașinii. Sună banal, dar în realitate este un proces complex. În fapt o serie de senzori inteligenți ajută la compararea între unghiul direcției și traiectoria autovehiculului verificându-le de 25 de ori pe secundă.

Dacă există divergențe între acestea, ESP-ul reduce cuplul generat de motor și frânează roțile în mod individual în funcție de aderența fiecăreia. În acest fel, sistemul îl ajută pe șofer să împiedice autovehiculul să derapeze împiedicând în mod eficient multe accidente încă din start.
Acum, dacă v-ați lămurit, o să spuneți că așa o fi, dar parcă ați văzut că pe alte mașini apăreau alte acronime. Ați văzut bine pentru că mașina dvs. ar putea avea ESP, dar numit altfel. Producătorii de autovehicule și-au înregistrat sub diferite nume și acronime propriul sistem gen ESC (Electronic Stability Control), VDC (controlul dinamic al vehiculului), VSA (asistență la stabilitatea vehiculului) sau DSC (controlul stabilității dinamice). Alte mărci preferă să-i pună sistemului propria semnătură; Volvo folosește denumirea Dynamic Stability & Traction Control (DTSC), în timp ce Porsche îl numește PSM (Porsche Stability Management), iar Maserati folosește MSP (Maserati Stability Program). Ideea este că indiferent de ce denumire poartă, toate fac același lucru.

Foto: Producători

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


noua × = 81