Duster Army: chemat la oaste!

,

Maşinile de teren utilizate de Armata Română pentru sarcini diferite de cele care implică angajarea inamicului erau modelele ARO  renumite pentru capacităţile 4×4 şi robusteţe. Odată cu trecerea timpului, însă, este necesară înlocuirea acestora. Este momentul pentru un nou Duster Army!

Este şi cazul Centrului de Cercetare Ştiinţifică pentru Apărare (CBRN) şi Ecologie care a utilizat pentru transportul muniţiilor experimentale o autospecială ARO, ajunsă în prezent la venerabila vârstă de 40 de ani. Am putea spune că este un moment bun de pensionare și în cazul unui vehicul. Prin urmare, cercetătorii centrului au demarat un proiect pentru o nouă autospecială de care aveau nevoie pentru activităţile specifice. Atenţia colectivului de cercetare s-a îndreptat spre un model facil din punct de vedere al întreţinerii şi bun din punct de vedere al performanţelor. Asta a făcut ca Dacia Duster, cu motor diesel de 1,5 litri și tracțiune 4×4, să intre în atenţia lor pentru crearea unui nou Duster Army.

Problema era că modelul standard cu patru uşi nu se preta pe specificul activităţii, care necesita „un spaţiu” destinat transportului de muniţie, aceasta depășind capacitatea portbagajului. Transformarea maşinii în cadrul centrului ar fi fost o activitate dificilă şi costisitoare. În plus, ar fi necesitat şi omologarea ulterioară. Soluţia a venit de la un carosier agreat şi de producătorul Dacia. Acesta avea deja în portofoliu o variantă pick-up a modelului Duster, care a fost dezvoltată iniţial pentru flota unui operator economic din România. Practic, această maşină, care deţinea şi omologare, a fost punctul de plecare al colaborării dintre structura MApN şi carosier. Specialiştii centrului au realizat caietul de sarcini cu specificaţiile, caracteristicile tehnice şi de performanţă ale viitorului vehicul, iar cei din cadrul unității responsabile cu carosarea au transpus proiectul într-o maşină pe care am avut şi noi ocazia să o vedem, cu prilejul prezentării organizate în cadrul CBRN. Pentru asigurarea volumului necesar de depozitare, pickupul a primit o suprastructură pe zona din spate. În acest mod a fost atins un volum de 5,5 mc şi o sarcină utilă de peste 400 kg. Celula găzduită în spatele Duster Army asigură transportul muniţiilor în condiţii de siguranţă pentru echipaj şi pentru cei din jur. Era o cerință foarte importantă, deoarece autovehiculul se deplasează pe drumurile publice alături de alţi participanţi la trafic. Pe lângă intervenţia care viza compartimentul de transport muniţii, maşina a mai fost supusă unor modificări. Pe sub Duster Army există o serie de scuturi metalice care protejează motorul, transmisia şi rezervorul, iar în zona din faţă a fost montat un troliu. Pe exteriorul caroseriei este dispusă şi o structură metalică tubulară, care are rolul să protejeze echipajul şi zona de transport în cazul unei răsturnări.

În plus, pe vehicul au fost dispuse plăcuțe şi lumini de semnalizare specifice acestui gen de transport. Garda la sol a fost şi ea mărită cu 40 mm prin utilizarea altor suspensii. Mulţumim în încheiere Departamentului Pentru Armamente (DpA) şi domnului Locotenent – colonel Cezar Gabriel Stroe, care au facilitat participarea la evenimentul organizat de CRBN.

VIDEO: Dacia cu şenile (Duster Army)

Text / Foto: Gabriel MANOLE

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× 3 = douazeci patru