Domnul Diesel

,

Pe care o preferi? În faţa mea, două baby Range îşi dispută întâietatea. Unul roşu, altul negru. Unul coupé, celălalt cu cinci uşi. Ambele diesel. Răspunsul e simplu: cel în cinci uşi pentru că am avut deja ocazia să testez versiunea coupé cu motorizarea pe benzină de 2 litri şi 240 CP.

Primesc cheia tip transponder, actele şi tradiţionala urare „Drum bun!”. Nerăbdător, urc în maşină şi fac ceea ce am făcut şi ultima oară când am intrat într-un Evoque: mă îmbib de un bun gust suprem şi mă relaxez. Apăs butonul „Start”.

Pornirea motorului agită imperceptibil scaunul sub mine. Motorul începe să toarcă suspect de încet. Îl turez puţin. Tot linişte. Întrebarea „Sigur e diesel?” îşi croieşte drum până acolo încât mă văd nevoit să cercetez măcar unul din patru lucruri: turometrul, talonul, ce se află sub capotă şi ce se află sub capacul de la rezervorul de combustibil. Mă abţin în ideea de a mă dumiri de unul singur într-o manieră mai puţin empirică. Noroc că pot să ies din parcare direct în DN1.

O singură apăsare a pedalei de acceleraţie elimină fără drept de apel orice dubiu: e diesel. În siajul acestei constatări se adună informaţiile legate de motorul diesel de 2.179 cmc şi 190 CP (putere disponibilă doar pentru versiunile cu tracţiune integrală; cele cu tracţiune 4×2 au puterea motorului redusă la 150 CP). Bineînteles, le urmează imediat şi impresiile bune. Cei 420 Nm disponibili de la 1750 rpm şi trecuţi elegant prin transmisia automată cu şase raporturi fac un deliciu din mersul în oraş sau mult în afara lui. Răspunsul prompt al motorului te poate surprinde mai ales când foloseşti funcţia kickdown la viteză mică, menţinută într-o treaptă superioară (de exemplu, limita în treapta a şasea este dată de turaţia de 1400 rpm şi viteza de 80 km/h). Apăsarea bruscă a acceleraţiei forţează motorul să se plaseze în zona unde cuplul si puterea au valoarea optimă, ceea ce poate însemna o retrogradare cu până la trei trepte. Efectul dinamic este pe măsură, în ciuda celor 1.840 kg cât cântăreşte la gol modelul testat. Altfel, adoptarea unui condus elegant, se face cu resurse minime din partea motorului. În treapta a şasea, la 90 km/h, motorul are cam 1.500 rpm, la 100 km/h are 1.600 rpm iar în regim de autostradă, la 130 km/h, are ceva mai mult de 2.000 rpm. Cam aşa îl şi văd condus în mod preponderent pe cel mai mic Rover: pe îndelete. Nu pentru că motorul nu l-ar ajuta să spulbere cei 170 km, cât măsoară A2, în mai puţin de o oră. Un sentiment constant care te stăpâneşte cât te afli la volanul acestei versiuni diesel este cel de forţă. Asta pentru că, chiar şi în zona turaţiilor superioare şi la viteze mari, la apăsarea acceleraţiei eşti răsplătit cel puţin cu o împingere fermă în spătarul scaunului. Dar calmul intens şi finisarea excelentă din interior sunt elementele care predispun la un condus de plăcere, fără efuziuni de orgoliu. Sistemul audio Meridian de 825 W cu display dual-view plus plafonul panoramic, îi accentuează aerul de burghez elitist care caracterizează, de altfel, întreaga gamă Range Rover. Iar Evoque, ca orice prâslea, are un farmec aparte care te cucereşte necondiţionat. Se întâmplă asta chiar şi fără să ţii cont de faptul că, la test, s-a mulţumit cu un consum mixt de numai 8,7 litri.

Drive-test realizat de George Drugescu

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− cinci = 2