Dominația Tudorilor

,

Acum 70 de ani, în istoria Skoda avea să fie consemnat un moment aparte. Era prima participare a constructorului ceh la celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans. Din păcate și singura.

Povestea începe după cel de-Al Doilea Război Mondial, când Skoda lansa un nou model de serie, denumit 1101/1102 „Tudor”. Era echipat cu un motor de 1.089 cmc, iar modelul avea să se bucure destul de repede de o mare popularitate în multe țări europene și în lume. Mașinile aveau un design considerat robust și modern la acele vremuri dovedind și o fiabilitate remarcabilă în raliuri și cursele de anduranță. O dovadă a fost anul 1948, când constructorul ceh a câștigat toate cele patru categorii ale Raid Polski, de-a lungul unui traseu de 2.649 km. Iar la raliul sud-american desfășurat pe ruta Montevideo – Melo – Montevideo modelele Skoda au ocupat primele două locuri.


Și o mică paranteză, denumirea „Tudor” nu vine de la numele vreunui important personaj din istoria țării sau a Europei, ci este derivat din englezescul „two-door”, iar „purtătoarele” numelui și-au demonstrat calitățile și pe circuitele cu tradiție în lumea auto. În Belgia, la cursa de 24 de ore din Spa-Francorchamps, trei mașini Skoda, cu patru locuri și caroserie închisă, au acoperit fiecare 1.972 de kilometri și au încheiat cursa de anduranță pe primele trei locuri din clasa lor de cilindree. Pentru marcarea acestui important succes, cele trei mașini ale constructorului ceh au oprit împreună la standuri și au trecut linia de sosire în formație. Iar acest lucru le-a dat încredere celor de la Mlada Boleslav să facă planuri și mai ambițioase.
Pentru sezonul din 1949, cehii au dezvoltat o variantă specială de curse bazată pe Tudor, denumită Škoda Sport. Cu două locuri deschise, mașina avea un ampatament scurtat cu 400 de milimetri și o caroserie ușoară, foarte joasă, construită din aluminiu, mult mai bine adaptată la cerințele competițiilor de atunci. Debutul l-a făcut la Marele Premiu Cehoslovac, organizat la Brno. Succesul de atunci i-a încurajat pe cehi să-și stabilească un alt obiectiv și mai îndrăzneț, adică deja renumita cursă de 24 de ore de la Le Mans, din departamentul francez Sarthe. S-a întâmplat într-o sâmbătă, pe 24 iunie 1950, când echipa fabricii Skoda amplasa în diagonală la locul de start versiunea îmbunătățită a 1101 Sport. La ora 16:00, s-a dat startul, iar piloții așezați pe partea opusă pistei au alergat spre mașini ca să parcurgă prima tură de 13,65 km a circuitului de 24 de ore. 20 de ani mai târziu această practică a fost abolită din motive de siguranță.


De data aceasta mașina de concurs, cu o greutate de 600 de kilograme, avea un ampatament extins la 2.150 de milimetri, în mod special pentru Le Mans, fapt care a contribuit din plin la stabilitatea în curbe, iar gurile de admisie în formă de seceră au fost amplasate lângă farurile principale. Acestea direcționau aerul de răcire către frânele cu tambure ale roților din față. Două faruri suplimentare au aluminat pista pe timpul nopții. În rest, s-a folosit tehnologia standard de la Tudor, cum ar fi sistemul electric de 12 volți de la PAL și anvelopele Barum. Sub capota joasă s-a aflat același motor cu patru cilindri, de 1.089 cmc, răcit cu apă, dar care avea în plus un raport de compresie ușor mărit, de 8,6:1, și un carburator Solex 40 UAIP. Suficient cât să-i furnizeze 50 CP la 5.200 rpm, cu mai bine de 50% putere în plus față de motorul de serie de 32 CP. Cu combustibilul de curse obișnuit al vremii, un amestec de benzină, etanol și acetonă, Skoda Sport a atins viteza maximă de 140 km/h, cu un consum de doar doisprezece litri la 100 de kilometri. Totuși, cu plinul făcut și echipată cu scule și piese de schimb, care nu puteau fi utilizate decât în ​​timpul unei opriri la stand, mașina avea o greutate de operare de 700 de kilograme.
Din păcate situația nu a fost fastă pentru constructorul din Mlada Boleslav. Cei doi piloți cehi, ambii debutanți din Le Mans, după 13 ore petrecute într-un ritm rapid se aflau pe locul cinci în ordinea clasei 1100 cmc. La tura cu numărul 115 motorul a cedat, iar Skoda Sport cu numărul 44 a trebuit să abandoneze. Pentru constructorul ceh aceasta a fost singura cursă Le Mans din istoria companiei. În anii care au urmat, modelele sport ale mărcii nu au mai putut participa la cursa franceză de 24 de ore din cauza situației politice dificile.

Foto: Skoda

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


9 × opt =