De la tuning cu stickere colorate, la precizie de circuit

,

Să obții sute de cai putere și performanțe de circuit de la o mașină care nu a fost proiectată pentru a se „învârti” în competiții nu este o matematică ușoară. Și nici accesibilă oricui. Unul dintre cei care au reușit să urce pe podium datorită mașinilor construite cu mâna lor este Alexandru Toma, pasionat, sportiv și mecanic în același timp.

L-am vizitat într-un atelier din București, unde iau naștere „monștri” care concurează la campionatele de drift și drag race sau pe circuitele de viteză.
Alexandru are amintiri din vremea în care să „tunezi” o mașină însemna un eleron rudimentar prins cu șuruburi pe capota portbagajului, dar acum vorbește despre precizia matematică pe care o implică transformarea unui autovehicul de stradă într-unul de competiție, dacă șoferul vrea să urce pe podium.
Auto Test: Cum a fost primul contact cu trusa de scule?
Alexandru Toma: La 14 ani am pus mâna pe o mașină a cumnatului meu, un VW Golf 3 GTI, acum 21 de ani era o mașină la modă. Motorul a avut apă în el peste iarnă, i-au sărit niște „pastille” de pe bloc, pentru că a înghețat apa în el, iar noi l-am dat jos, l-am reparat și am făcut o mașină de curse, i-am pus roll bar și i-am făcut evacuarea din inox. Știam aceste lucruri de la un prieten care mergea des în Germania și vedea cum fac alții modificări. Nu exista în România cuvântul „tuning” și cam tot ce vedeam pe stradă erau Daciile. Apăruse atunci modelul „zâmbetul lui Iliescu”.

Auto Test: Ce însemna atunci să modifici o mașină?
Alexandru Toma: O bară frumoasă, un eleron, folie pe geamuri și câteva stickere. Și acum sunt prin oraș mașini cu leduri pe dedesubt, folii, stickere și o bară schimbată, iar în rest nicio modificare. Asta se numește tuning „all show and no go”, făcut doar pentru imagine. Eu nu mă ocup cu așa ceva, aici lucrăm pentru mașini dedicate curselor legale, de circuit.
Auto Test: Cum trebuie să fie o mașină de circuit?
Alexandru Toma: În afară de setarea motorului, se lucrează mult pe direcție, suspensie și echilibrarea maselor. Cu o mașină de stradă nu poți să intri pe circuit, pentru că nu vei termina o cursă. Noi suntem la nivelul de a pune în practică ceea ce alții au experimentat deja, nu inventăm noi coada de păun aici. Sistemele de suspensie sunt dedicate pentru drift, pentru drag race, pentru viteză pe circuit. Am venit și cu inovații în domeniul mașinilor pentru drag racing. Am făcut o mașină 4×4, deși ea avea inițial doar tracțiune spate.
Auto Test: Care au fost cele mai mari proiecte ale tale?
Alexandru Toma: Am avut o mașină căreia i-am mutat motorul în spate, central, un BMW E30 din 1986. Am vrut să fac un supercar, stil Ferrari, pe ea am făcut foarte multă școală și a fost ca un joc lego. Am mai făcut o mașină pentru drift, tot un BMW, iar a treia mașină este un „Seria 1”.
Auto Test: Există diferențe între ceea ce există în România și ce vedem afară?
Alexandru Toma: Cererea există și la noi, dar nu toată lumea își permite, este o pasiune la care trebuie să-ți impui limite, ca să nu devină scumpă. Dacă vrei să fii pe un podium la final de an, este foarte scumpă, dar poți să o faci ca hobby. Eu am și o mașină normală, cu motor de 1,4, dar dacă este o cursă la Arad, mă urc în „Seria 1” cu soția și copilul și plec la Arad. Este o mașină care a făcut 9,9 secunde anul trecut pe circuit, este printre cele mai rapide mașini diesel din Europa.
Auto Test: Cât de mult lucrezi pentru alții și cât lucrezi pentru tine?
Alexandru Toma: Foarte mult pentru alții, foarte puțin pentru mine. Eu nu pot să-mi plătesc mie (râde), așa că la mașina mea, o lucrare care trebuia să dureze trei zile, durează de trei săptămâni. Am 35 de ani și sunt cizmarul care merge desculț, pentru că lucrează pentru alții.
Auto Test: Există o mașină care sub nicio formă nu se poate modifica?
Alexandru Toma: Nu! Un prieten, pe care l-am cunoscut prin intermediul Campionatului European de Drift a cumpărat un McLaren din 2020, un supercar al cărui nume îți este frică să-l rostești dacă nu ai bani în portofel, l-a demontat și i-a pus turbine. Mașina are motor aspirat cu vreo 700 CP din fabrică, dar i-a pus turbine și intercoolere că să obțină 1.500 CP.
Auto Test: Ai câștigat premii în această lume a curselor?
Alexandru Toma: Anul trecut am câștigat locul 1 și locul 2 la Campionatul Național de Drag, locul 1 la grupa “Street” și locul 2 la grupa „Profi”. Acum doi ani am mai luat locul doi la drag racing în Bulgaria. Suntem la un nivel de organizare asemănător cu bulgarii, dar cine este pasionat de mașini, nu-i neapărat și solid financiar. Până anul trecut, în România nu a existat conceptul de a sponsoriza o echipă, ca o companie să investească într-o echipă. Cel mult obțineam o cazare, ceva nesemnificativ.
Auto Test: La ce costuri să se aștepte o persoană care nu este inițiată în domeniu?
Alexandru Toma: Nu putem să vorbim de o echivalare în bani a unei lucrări până când nu știi ce vrei să faci cu mașina. Dacă mergi la un atelier pentru turbine, îți vor pune o turbină mai mare, dacă mergi la o vulcanizare, îți vor pune cauciucuri mai performante. Poate cea mai accesibilă lucrare este un update de soft, care să păstreze și normele de poluare, iar tariful este de câteva sute de euro.
Auto Test: Am văzut că mai lucrezi cu cineva…
Alexandru Toma: Da, lângă mine este Toma Laurențiu. Ne cheamă la fel, dar nu suntem frați. Eu sunt cu mapa, el este cu sapa, cealaltă jumătate a atelierului. El face partea de execuție, pentru că nu se poate să fim doar îmbrăcați în cămașă și, chiar dacă eu mă ocup de organizare, nu este suficient. Treaba asta ține în mare parte de organizare pentru că, dacă ai un plan bun de la început, lucrările devin mai simple. Dacă vrem să reparăm un motor și, de exemplu, a ieșit biela prin bloc, nu ne mai apucăm de reparat pentru că nu mai are rost să pierdem timpul.
Auto Test: Au românii apetitul de a repara lucruri care funcționează?
Alexandru Toma: Da, îl au, dar mai ales au apetitul de a cârpi mașinile. Tuningul nu o să fie foarte bine privit dacă nu-l separăm de străzi. Nu doar în România, ci oriunde.
Anul trecut, la festivalul de tuning de la Wortherse (Germania), a fost și locul în care s-au luat cele mai multe taloane și permise din Europa și este o întâlnire mondială pentru mașini modificate, care nu au voie legal pe stradă. Cu mașinile înscrise pentru competiții sportive nu poți merge în traficul obișnuit.
Rețeta succesului în motorsport, spune Alexandru Toma, este precizia cu care sunt îmbunătățite performanțele motorului, transmisia, suspensia și direcția, însă testul se dă pe circuit, iar după o cursă dură, mașinile intră în revizie generală.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


1 + trei =