David și Goliat

,

Cine și-ar imagina o cursă dintre o mașină sport și un turboreactor de vânătoare ar zice că sorții de izbândă sunt favorabili prădătorului aerian. Însă o confruntare dintre un Bugatti Chiron Sport și un Dassault Rafale Marine trece cu mult de importanța învingătorului. În realitate este vorba despre victoria ingineriei și a tehnologiei de ultimă oră.

Însuși legendarul aviator francez, Roland Garros, deținea un Bugatti Type 18 dorind să fie, la vremea sa, la fel de rapid la sol, precum era în aer.
În 1915, Ettore Bugatti dezvoltă el însuși motoare de avion, iar din 1937 a lucrat la proiectul unui avion cu care să bată recorduri de viteză, nefinalizat din cauza izbucnirii celui de-Al Doilea Război Mondial.

Mai degrabă cârcotașii ar asocia „meciul” respectiv cu o decla­rație tehnologică în culori franceze, însă puțini realizează că marca Bugatti are legături strânse cu lumea aviației de peste 110 de ani. Mulți dintre piloții de succes ai mașinilor de curse Bugatti au zburat pentru Forțele Aeriene Franceze încă de la începutul secolului trecut.
De fapt, meciul extraordinar dintre cele două exponente de vârf ale tehnologiei este o demonstrație despre cum domeniul automobilelor și cel aeronautic se întrepătrund mai ales azi. În definitiv, dacă vom compara performanțele combatanților ar semăna mai degrabă cu conflictul biblic dintre David și Goliat.
Bugatti Chiron Sport este animat de un motor W16 care dezvoltă 1.500 CP, un cuplu motor maxim de 1.600 Nm și viteza maximă este limitată electronic la 420 km/h.
Dassault Rafale Marine dispune de două motoare M88 Snecma, dezvoltă 5.727 CP și un cuplu de 58.550 Nm și poate atinge o viteză maximă de peste 1,6 Mach sau aproximativ 1.975 km/h. Și încă ceva, atunci când motoarele sunt „băgate” în suprasarcină valoarea de cuplu ajunge la 75.000 Nm, iar lungimea flăcării din spate are aproape 50 de metri. Un veritabil Goliat tehnologic!

Bugatti Chiron Sport „Les Légendes du Ciel”, a apărut la sfârșitul anului trecut și este limitat la doar 20 de unități, prin care marca de lux onorează aviația franceză și foștii piloți Bugatti.

Partea interesantă este că cele două simboluri franceze au mai multe în comun. De exemplu, frânele pentru Rafale au fost dezvoltate de Messier-Bugatti-Dowty, o companie a cărei urme duc și la Bugatti Automobiles, în Molsheim. Blocul de frână, cu un diametru de 338 mm, cântărește în jur de 27 kg și are zece pistoane ce aplică o presiune de 175 bari pe discurile de frână. Apoi, un sistem antiderapare, dezvoltat special pentru avioane, păstrează avionul pe direcție chiar și în timpul aterizărilor dificile. Iar un scut termic, special, protejează jantele din aliaj și anvelopele Michelin 790/275/15 de supraîncălzire. În comparație, anvelopele Chiron Sport sunt puțin mai mici, cu anvelope 285/30 R20 ZR în față și 355/25 R21 ZR în spate. Discurile de frână au un diametru de 420 mm în față și 400 mm în spate pentru o frânare sigură și etriere cu opt pistoane în față și șase pentru spate.

Chiron este primul automobil cu șasiu complet adaptabil hidraulic, la fel ca trenul de aterizare al unui jet.

Un alt aspect este că aproximativ 70% din suprafața aeronavei este construită din materiale compozite, carbon și Kevlar, ceea ce înseamnă că greutatea este redusă cu aproximativ 30% în comparație cu aluminiul care face parte din structura aeronavei, împreună cu titanul.
Bugatti, la rândul său, folosește de mult timp materialele utilizate în construcția de aeronave. De exemplu, oțelurile speciale de înaltă rezistență, cum sunt cele pentru avioane, sunt folosite și pentru brațele suspensiei lui Chiron.
Apoi șuruburile fabricate din titan sunt utilizate pentru conectarea cabinei șoferului la sistemul de rulare. Pistoanele etrierelor de frână sunt fabricate din același material. Sistemul de evacuare, cu un volum de 68 de litri, este, de asemenea, fabricat din titan, în timp ce capacul de evacuare este realizat din aliaje pe bază de nichel rezistente la temperaturi ridicate (Inconel).

Pe lângă materialele folosite, Bugatti vizează aviația și cu șasiul său adaptiv. Trenul de aterizare al Rafale Marine este doar retras hidraulic, în timp ce șasiul Bugatti se adaptează pe baza diferitelor programe de conducere. În programul Top Speed, de exemplu, Chiron Sport coboară 35 mm în față și 31 mm în spate.
Însă există un aspect la care cei doi combatanți se deosebesc net. Ați ghicit, este prețul. Bugatti Chiron Sport îl puteți achiziționa pentru 2,88 milioane de euro, și asta fără taxe. Totuși, față de cele 60 ale lui Rafale, parcă „Les Légendes du Ciel” v-ar face mai mult cu ochiul.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sase + = 10