Dacia Duster – Primul avatar

,

Dacia Duster a ajuns la a doua generație. După 7 ani de apariția sa. Asta dacă ne gândim că este un model cu designul refăcut complet și care a căpătat mult din alura unui SUV. Însă, capitolul motorizare, rămâne deocamdată neschimbat. Oricum, prima impresie este că Dacia Duster a învățat multe și s-a pregătit să arate lumii ce știe.

Dacă este o transformare pe bune? Da, și nu numai ca aspect. Dar să le luăm pe rând. Dimensiunile au căpătat câte ceva în plus, mai puțin lățimea, însă spațiul interior este mult mai judicios împărțit acum. Oricum l-ai privi Duster 2 este mai „musculos” mai ales dacă privești zona compartimentului motor și apoi consolele îngroșate care îi dau profilului înălțat un aer monolitic și dinamic. Tot aici apare una dintre „întorsăturile din condei” ale designerilor de la noi care conturează aripile frontale, ornamentul care „ascunde” lampa de semnalizare și camerele laterale pentru sistemul multiview care îi permite celui de la volan să vadă ce se întâmplă în jurul mașinii.
Partea frontală a fost „orizontalizată”, designerii împingând mult spre laterale blocurile optice care poartă acum noua semnătură cu LED-uri, iar zona scutului a fost extinsă vertical. Aceeași abordare a avut-o și partea din spate unde bosajele sunt împinse în sus de scut și îi dau Dusterului aspectul foarte „SUV-ish”. Probabil că unii deja au început să cocheteze cu ideea că la generația a treia vor fredona „adio crossover”!

Interiorul este complet redesenat și este cel mai bine pus în evidență de volanul nou, în patru spițe, de panoul de bord veritcalizat, și de displayul reamplasat mai sus care permite un acces facil la comenzile sistemului de infotainment. Plusul îl reprezintă scaunele noi, profilate, care au acum o bună susținere laterală. Și apropos, volanul poate fi reglat și în profunzime, așa că o poziție confortabilă de condus poate fi obținută de oricine.
Susțineam la început ideea de transformare, însă, fără motorizare. Pe de-o parte nu este imperios necesară, actuala gamă care cuprinde două motoare pe benzină, SCe 115 și TCe 125, și dCi-ul de 1,5 litri, în două variante de putere, de 90 și 110 CP este într-o primă fază suficientă pentru evoluția modelului. Însă, schimbarea s-a făcut în comportamentul rutier și dinamic, care a fost „educat” de stafful tehnic în termenii confortului și ai siguranței. Structura a fost ranforsată pentru compartimentul motor, iar lonjeroanele sunt mai groase, din oțel cu proprietăți mecanice superioare. Efectul imediat a fost un confort sporit la rulare dublat de extinderea cu 30% a suprafețelor acoperite cu materiale insonorizante la interior și în compartimentul motor.
Surpriza este sistemul de asistență la coborârea pantei (Hill Descent Control) ce permite menținerea sub control a vitezei mașinii la coborârea pe o pantă abruptă. Partea tare este că împreună cu multiview camera, care cuprinde patru camere de filmat, una frontală, două laterale și una în spate, îi permite șoferului să vadă ce se întâmplă înaintea roților atunci când te afli, de exemplu, pe o coamă de movilă și vrei să cobori. De altfel sistemul de camere este practic mai ales în timpul manevrelor de parcare.
Noua gamă Duster cuprinde două versiuni de echipare, Essential și Comfort, pentru motorizările pe benzină, iar cele diesel capătă una în plus, Prestige. Prețurile încep de la 12.350 de euro (TVA inclus) pentru versiunea Essential 1.6 SCe 115 CP, în configurația 4X2, și ajung la 18.750 de euro (TVA inclus) pentru versiunea Prestige 1.5 dCi 110 CP în configurația 4X4. Și încă un amănunt, pe lângă transmisia manuală este disponibilă și una automată EDC, cu dublu ambreiaj, dar numai pentru varianta dCi de 110 CP, 4X2 în versiunile Confort și Prestige.

Text: Radu BUHĂNIŢĂ  / Foto: DACIA, Radu BUHĂNIŢĂ

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sase − 2 =