Dacia 1300 – Albă ca Zăpada

,

Dacia 1300 (4)În copilărie „meșterea” tot ce îi pica în mână: o bicicletă, un calculator… chiar și o mașină. „Mai mult stricam decât reparam” povestește sincer Ștefan Lazea. Și-a dorit foarte tare o mașină, dar nu una oarecare, așa că și-a achiziționat „o bucățică de istorie automobilistică”.

Ștefan Lazea și tatăl său,  la plimbare cu Albă ca Zăpada

Ștefan Lazea și tatăl său,
la plimbare cu Albă ca Zăpada

Ștefan are 19 ani și mult timp a visat la „Albă ca Zăpada”. Își dorea o Dacie albă cu care să se plimbe alături de tatăl său, cel de la care a moștenit pasiunea pentru mașini. Misiunea de căutare nu a fost ușoară. După mai multe săptămâni în care au văzut sute de anunțuri și au dat zeci de telefoane, păreau că au găsit ce căutau. Au „reperat” o Dacie 1300 fabricată în anul 1972 și au plecat să o vadă, deși proprietarul le-a spus că mașina este dezmembrată. La fața locului au aflat dimensiunea dezastrului. Mașina inspira milă, dar cu toate acestea s-au hotărât să o cumpere. Bineînțeles că au avut nevoie de o platformă care să le ducă în fața casei proaspăta achiziție.

Dacia 1300 (3)Prima oară au încercat să repare motorul: au curățat chiulasa și i-au pus garnitură nouă. Apoi au trecut la următorul pas și au schimbat bujiile, delcoul și toate furtunurile. Au fost foarte încântați când au pornit prima oară motorul, obținuseră o mică victorie. „Mi se părea că scoate cel mai echilibrat și melodios sunet, iar mirosul de benzină îmi părea că seamănă cu un parfum scump. Eram foarte fericiți. Doar mama nu a fost prea fericită când ne-a văzut murdari din cap până-n picioare, duhnind a combustibil” povestește Ștefan. Bucuria a fost de scurtă durată. La prima tură prin cartier, Ștefan a realizat că „Albă ca Zăpada” nu poate urca o pantă ușoară așa că s-a hotărât să rezolve și sistemul de frânare. Dacia a ajuns la un service din Pitești, orașul în care locuiesc. A fost o perioadă dificilă. După cursuri, Ștefan, se ducea la service și muncea cot la cot cu mecanicii, dar și cu tatăl său. „Lucram cu ochii pe ceas. Ne doream foarte tare să o terminăm înainte de Întâlnirile Naționale Dacia” își amintește Ștefan. Din păcate, lucrurile nu avansau deloc. Atunci au luat decizia să mute mașina la un service din București. „Parcă ajunsesem la reanimare.

Aici am descoperit ce probleme avea mașina și ne-am dat seama că unele piese au fost montate greșit” povestește Ștefan. În capitală au găsit și un tinichigiu bun care le-a schimbat elementele ruginite, iar ultima vizită au făcut-o la vopsitorie. „Ziua aceea a fost ca o sărbătoare, mi se părea că a trecut o veșnicie de când am cumpărat mașina. Am așteptat foarte mult acel moment, visul meu devenise realitate” povestește Ștefan. A avut mari emoții la prima călătorie și păstrează amintire poza în care apare alături de tatăl său. Și totuși, povestea nu a ajuns la final. De curând, Ștefan și-a mai cumpărat o Dacia 1300. Mașina a fost fabricată în anul 1969 și este una dintre cele mai vechi Dacii aflate în circulație.

Text: Cristina POP / Foto: arhiva Ștefan LAZEA

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sase + = 8