Cu pedala la planşeu

,

Un simplu accesoriu al monopostului de Formula 1 conţine numeroase detalii, ce cântăresc mult în ecuaţia succesului.

În Formula 1 de astăzi, pedala de acceleraţie nu mai reprezintă o simplă pârghie ce struneşte caii-putere ai motorului. Este o adevărată operă de artă, o bijuterie tehnică, realizată după regulamentul FIA, putând fi ajustată electronic după stilul de conducere al fiecărui pilot. Rob White este directorul Renault Sport F1, cel care se ocupă, printre altele, şi de acest accesoriu aparent neînsemnat. Englezul a dezvăluit câteva dintre „secretele“ pedalei de acceleraţie. În primul rând, regulamentul tehnic prevede că aceasta trebuie să fie acţionată de către pilot, cu excepţia momentelor în care se retrogradează vitezele, în perioada în care se rulează cu viteză limitată la standuri şi atunci când este acţionată funcţia anti-stall, pentru prevenirea opririi motorului la start. De asemenea, se stipulează existenţa unei singure pedale de acceleraţie, iar în momentul în care pedala nu este apăsată, cuplul motor furnizat roţilor trebuie să fie zero, în timp ce la apăsarea totală a pedalei, cuplul trebuie să fie maxim. De asemenea, forma şi modul de acţionare a pedalei sunt precizate în regulament, pentru a preveni orice modalitate de ajutor suplimentar pentru pilot. Însă, fiecare comportament al pedalei de acceleraţie poate fi ajustat electronic, în funcţie de caracteristicile circuitului pe care are loc Marele Premiu. Spre exemplu, la Monaco, piloţii necesită mai multă precizie la prima apăsare a pedalei, iar când plouă, acceleraţia este schimbată, pentru a preveni mişcările bruşte, ce pot duce la derapaje. Totodată, sunt luate în calcul condiţiile atmosferice. La Silverstone, motorul produce mai mult cuplu într-o zi relativ rece, spre deosebire de Interlagos, unde presiunea aerului este mai scăzută sau în Malaezia unde umiditatea aerului este mare. Această ajustare a feedback-ului pedalei de acceleraţie permite pilotului să simtă acelaşi răspuns al motorului, indiferent de condiţiile meteo.
Comparând setările pedalei la Silverstone şi la Hockenheim pe monoposturile Lotus şi Redbull, se observă o scădere a cuplului la turaţii medii. Se obţine un răspuns mai fin şi o accelerare liniară, această variantă fiiind aleasă pentru a menaja pneurile. Iniţial, FIA a suspectat că această soluţie ar aduce anumite avantaje, reducerea cuplului acţionând ca o formă de control al tracţiunii, limitând astfel rotirea exagerată a pneurilor pe viraje, pentru ca, în final, să o recunoască drept legală.

Valentin Brădăţeanu

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ patru = 7