Cu maşina la service (III)

,

Autovehiculul are componente care la un anumit interval de timp vor trebui să fie înlocuite din cauza uzurii mari sau premature în cazul în care nu au fost întreţinute corespunzător. Ne-am propus, alături de specialiştii din domeniu, să vă prezentăm în fiecare număr al revistei detalii despre elementele care se uzează mai des precum şi posibilele cauze. În numărul trecut am discutat despre elementele consumabile ce trebuie schimbate în cadrul reviziei periodice. De data aceasta vrem să aducem în discuţie piesele care, în mod normal, ar trebui să reziste foarte mult timp, însă, din diferite motive, durata lor de viaţă este mult mai mică. Despre acestea ne povesteşte specialistul în domeniu, Bogdan Beliciu.

Auto Test: Care este rolul tobei de eşapament?
Bogdan Beliciu: Rolul tobei de eşapament este de a „distruge” zgomotul produs de motor. Daca toba finală a maşinii nu este din inox, atunci cel mai probabil va trebui să o schimbaţi la un moment dat. O tobă finală are, de obicei, mici orificii pentru scurgerea apei formate în urma condensului. Când aceste găurele de evacuare se astupă, toba rămâne plină cu apă, dacă circulăm numai pe distanţe scurte şi motorul nu are timp să se încălzească, iar pe evacuare se va face şi mai mult condens. Modelele de autoturisme care au tobele realizate prost, ruginesc aproape complet încă din primii ani de viaţă.
Auto Test: Am auzit multe persoane spunând că ambreiajul ar trebui trecut la consumabile…
Bogdan Beliciu: Aşa am auzit şi eu , dar ambreiajul nu este o consumabilă, aşa cum crede multă lume. Ambreiajele pentru autovehicule pot fi cu „cuplare și decuplare comandată“ sau cu „cuplare și decuplare automată“, și au o gamă largă de aplicare fiind utile, de obicei, pentru schimbarea treptelor de viteză a unui automobil. În ţări cu autostrăzi multe sau în oraşe cu un trafic mai aerisit, o maşină poate circula cu acelaşi kit de ambreiaj chiar şi 250.000km. Ambreiajul se strică atunci când circulăm cu piciorul stâng apăsând uşor pe pedală în mod involuntar sau când plecăm de pe loc în trombă. Este o piesă care funcţionează pe bază de fricţiune, aşa că dacă vom cupla şi vom decupla ambreiajul încet şi lin cu ajutorul pedalei, fără să simţim vreo bruscare, îi vom prelungi viaţa. Se înlocuieşte de obicei întregul kit, nu doar discul.
Auto Test: Ce face un amortizor şi ce trebuie să ştim despre el?
Bogdan Beliciu: Unele dintre piesele care se schimbă în funcţie de starea drumurilor din ţara noastră sunt amortizoarele. Totul depinde de modul în care conducem autoturismul. Ele sunt o componentă a sistemului de suspensie. Există amortizoare pe gaz sau pe ulei, şi chiar unele hidraulice reglabile. Un amortizor este format dintr-un cilindru şi un piston. În cilindru este o cameră de presiune cu diverse supape, care fac pistonul să aibă o anumită cursă, în funcţie de tipul amortizorului: sport, normal, reglabil etc. Amortizoarele se schimbă, în general, în pereche, ambele de pe o punte sau toate patru de preferat, atunci când au pierderi de lichid. Un amortizor uzat poate creşte distanţa de frânare şi autovehiculul poate ieşi de pe carosabil în curbă. Dar dacă avem grijă la drum şi abordăm cu viteza redusă obstacolele ce ne apar în cale, ne putem bucura de ele chiar mai mult de 120.000 km.
Auto Test: Spuneți-ne mai multe despre planetare…
Bogdan Beliciu: Planetara este un organ de transmisie. Ea transmite mişcarea de la ieşirea din diferenţial şi până la fuzeta roţii, implicit roata. Când planetarele nu funcţionează veţi auzi un troncănit la plecarea de pe loc și în viraj şi bătăi în zona roţii la accelerare sau la frâna de motor. Planetarele se strică din următoarele motive: forţarea lor în viraj, această manevră uzând prematur planetarele, sau stricarea unui burduf ce permite astfel intrarea prafului şi a nisipului. Simptomele ei sunt: zgomot, ca un troncănit, la plecarea de pe loc, în viraj şi bătăi în zona roţii la accelerare sau frână de motor.

Text / Foto: Dana STUPARU

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


9 × = optzeci unu