Cruise Control: Ajutor de drum lung

,

cruise control (14)La ora actuală Cruise Control a devenit o componentă standard pentru cea mai mare parte a modelelor de automobile de pe piață și reprezintă un mare plus pentru cei care fac deplasări pe distanțe lungi cum sunt cele pe autostradă.

La ce folosește un asemenea sistem? Pe scurt, reglează automat viteza unui automobil fără ca șoferul să țină piciorul pe accelerație. Este deja știut că producătorii de automobile adaugă la modelele lor sisteme din ce în ce mai avansate pentru deplasările gen croazieră, ca să-i permită celui de la volan o conducere cât mai ușoară și mai sigură. În plus, multe dintre noile tehnologii reprezintă primii pași făcuți în dezvoltarea vehiculelor autonome.

Volkswagen Touareg

Mercedes-Benz Actros, Abstandsregeltempomat ; Mercedes-Benz Actros, Adaptive Cruise Control ACC, distance control;

Într-o primă fază sistemul a fost apanajul mașinilor de lux, dar, pe măsură ce tehnologia a devenit accesibilă, constructorii de automobile l-au introdus pe mai multe modele de masă. Iar astăzi face parte din dotarea standard și pentru mașinile de buget începând de la nivelurile de bază.

Firesc, progresul tehnologiei le-a permis producătorilor de automobile să facă pasul următor prin Adaptive Cruise Control (sistemul adaptiv de control al vitezei de croazieră), care poate varia viteza unui autovehicul în funcție de trafic, aceștia apropiindu-se și mai mult de modul de conducere autonom.

cruise control (7) cruise control 2 (3)Cum se folosește? Sistemele moderne Cruise Control sunt integrate în electronica automobilelor și sunt adesea combinate cu tehnologii suplimentare, cum ar fi avertizarea depășirii benzii de rulare, sau cu senzorii de atenționare pentru punctul mort. În varianta standard trebuie selectat modul de croazieră prin intermediul unui comutator, apoi accelerați până la viteza dorită și apăsați un buton amplasat pe volan sau pe o pârghie de pe coloana de direcție, pentru setarea acestuia. Electronica mașinii menține viteza selectată astfel încât să puteți lua piciorul de pe accelerație. La unele sisteme puteți ajusta viteza printr-un buton, iar mașina va schimba automat regimul de rulare.

Pe un automobil cu ACC este și mai simplu: acționați sistemul, iar mașina va accelera sau va încetini la viteza (pre)setată. Aceste sisteme utilizează unde radar sau senzori optici pentru menținerea unei anumite distanțe față de mașina din față și au, de asemenea, capacitatea să mărească sau să micșoreze distanța respectivă în funcție de zona de siguranță a mașinii.

Pentru dezactivarea sistemului apăsați pur și simplu butonul de acționare pentru redobândirea controlului asupra pedalei de accelerație. O caracteristică importantă de siguranță pe care toate aceste sisteme trebuie să o aibă este faptul că se vor dezactiva imediat, dacă pedala de frână este acționată. La autovehiculele cu transmisie manuală apăsarea pedalei de ambreiaj va avea uneori același efect. Totuși, cele mai multe vor „ține minte” setarea, astfel încât să fie reluată aceeași viteză de rulare după ce s-a frânat.

Să mai amintim încă două sisteme de control al vitezei de croazieră folosite până acum.

Cockpit display: icons in the instrument cluster inform Astra-driver about set speed, selected gap and if adaptive cruise control has detected a vehicle ahead.

Limitatorul de viteză (Speed limiter) este forma cea mai simplă de control al vitezei de croazieră care vă permite să setați o viteză maximă pentru vehicul, dar continuați să mențineți cu piciorul controlul asupra pedalei de accelerație. Când vă apropiați de valoarea stabilită, accelerarea mașinii practic se „taie”, iar acest lucru se va întâmpla, de obicei, „pe șest” astfel încât uneori abia vă dați seama că nu mergeți mai repede. Avantajul acestuia este că vă ajută să rămâneți la limitele de viteză legale, iar mașina economisește combustibil. Partea mai puțin faină este că trebuie să țineți apăsată pedala de accelerație pentru menținerea vitezei.

Controlul vitezei de croazieră standard este o componentă destul de comună pe mașinile noi. Acționarea sistemului este, de obicei, indicată printr-un grafic pe tabloul de bord și apoi, odată ce ați ajuns la viteza dorită, apăsați butonul pentru setarea acesteia, iar mașina își va menține viteza. Este folosit de cei mai mulți constructori de autoturisme cu producții de masă. Avantajul este că nu mai țineți pedala de accelerație apăsată pe distanțe lungi, folosiți mai eficient combustibilul și vă ajută să rămâneți în limita vitezei legale. Este eficient pe autostrăzi mai puțin aglomerate având dezavantajul că șoferul trebuie să preia controlul mașinii atunci când traficul devine mai lent.

Volkswagen Touareg cruise control (17)Semi-autonomous cruise control este cel mai recent sistem hi-tech de control al croazierei, cu un pas mai aproape de mașina autonomă și clasificat drept nivelul al doilea de automatizare. Acest lucru înseamnă că poate controla accelerația, frânele și direcția, dar șoferul trebuie să intervină în cazul în care sistemul nu reușește să identifice obiectele din calea autovehiculului. Sistemul semi-autonom poate varia prin complexitate și grad de cizelare și poate ajuta în schimbările de direcție, opriri și porniri repetate în trafic, în schimbarea benzilor de circulație pe autostradă, pentru optimizarea vitezei mașinii conform datelor GPS și recunoaștere a semnelor rutiere prin intermediul unei camere de luat vederi.

Avantajul este că vă scapă de tensiunile din timpul șofatului, mai ales în blocajele din trafic, și ajută la reducerea consumului de combustibil. Partea mai puțin faină este că senzorii trebuie să fie mereu curați pentru ca sistemul să funcționeze, iar pentru șofer relaxarea oferită de sistem poate duce la pierderea concentrării într-un trafic haotic.

 Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: Producători

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ 1 = sase