Cromatica perfectă

,

porsche (4)Calitatea premium pentru o mașină vizează totul până în cele mai mici detalii. Aceasta este permanent percepută, mai ales în interiorul vehiculului și este cu atât mai apreciată când rezultatul nu este ostentativ. Cei de la Porsche știu ei de ce.

porsche (5)Pentru constructorul german un interior asortat reprezintă o cerință primordială atunci când este vorba de culorile și materialele folosite în habitaclu.
Și totul începe când designerii de la Porsche Style aleg culorile interiorului. Pentru asta stabilesc un master-eșantion de culori care vor fi utilizate în evaluarea componentelor cum sunt pielea prelucrată, vopselele, materialele plastice, foliile, țesăturile, covoarele și firele pentru țesut. Iar marea provocare o reprezintă alegerea cu exactitate a nuanței de culoare potrivite, astfel încât nu apară nici o disensiune cromatică. Rezultatul poate fi considerat perfect numai atunci când fiecare piesă montată în interior produce o imagine uniformă în combinație cu toate celelalte componente vizibile din aceeași paletă cromatică.
porsche (2)Cele mai fine nuanțe de culoare sau variațiile nivelului de luciu de pe suprafețe determină armonia totală a culorii. „Chiar și abaterile minime sunt percepute de ochiul uman, creând un mozaic vizual”, spune Simone Fett, șeful cromaticii de interior, oferind ca exemplu culoarea interiorului noului Porsche Panamera, o nuanță de roșu denumită Marsala.
Ajustările fine de culoare sunt realizate într-o cabină special iluminată. Cu 18 luni înainte a fost prezentată o gamă de componente ale căror culori variază de la alb și până la violet, dar nu corespund deloc cu roșu Marsala. Cinci factori joacă un rol în fabricația componentelor: materialul, unealta de prelucrare, procesul, parametrii și mixtura pigmenților de culoare. Fiecare nuanță este dezvoltată folosind formule de pigment diferite. Cu toate acestea fiecare formulă reacționează în mod diferit în funcție de material sau de procesul de obținere, ceea ce înseamnă că nuanța de culoare a piesei finite se poate abate de la parametrii din caietul de sarcini. Înainte ca o nouă culoare de interior să poată intra în producția de serie au loc patru examene ale acesteia. Toate componentele vizibile sunt apoi așezate pe un suport alb. Atunci când componentele sunt plasate direct, în paralel, diferențele cromatice sunt descoperite cu claritate, iar deviațiile sunt înregistrate metrologic cu ajutorul unui spectrofotometru.
porsche (3)De exemplu, culoarea țintă, Marsala, este posibil să conțină cantitatea corectă de roșu, dar are un pic prea mult albastru și este o idee prea întunecată. În plus, luciul suprafeței este înregistrat cu un reflectometru, iar valorile obținute sunt folosite pentru corecțiile necesare. La următorul examen totul va fi testat din nou și, în mod ideal, nuanța de culoare va fi aleasă sau, cel puțin, va fi mult mai aproape de specificațiile din caietul de sarcini. La măsurarea culorii, valoarea de reflexie spectrală este identificată cu ajutorul unui sistem de culoare standardizat. Fiecare ton de culoare este apoi definit în mod unic cu un model sferic, tridimensional.
O caracteristică fizică specială este metamerismul: proprietățile specifice de culoare ale pigmenților în condiții diferite de iluminare. Aceasta înseamnă că o componentă care corespunde perfect culorii Marsala la lumina zilei, poate avea abateri considerabile de culoare în lumina artificială a unui garaj. Prin urmare, pigmenții trebuie amestecați în așa fel încât să existe întotdeauna un ton de culoare uniformă în trei situații de iluminare standard.
În ultima fază, după toate tehnologiile complexe de măsurare de înaltă precizie utilizate, ochiul uman este cel care decide asupra efectului de armonizare cromatică a întregului compartiment pentru pasageri. Obiectivul de corelare a culorilor este îndeplinit atunci când compartimentul pentru pasageri al unui Porsche creează un sentiment general de mulțumire.

Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: Porsche

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


3 + = zece