Claudia Palfi: Descoperind România cu ajutorul Ikran-ului

,

„Femeile pot să facă orice își propun”, spune Claudia Palfi, una dintre curajoasele din WIMA. Un mesaj clar și ferm care a ajutat-o să-și croiască drumul în viață. La 14 ani a urcat prima oară pe motocicletă, iar călătoriile pe două roți au devenit o parte din ființa ei. Claudia nu este singură în această aventură. Soțul ei îi este mereu aproape și este alintat „Toruk Makto”.

Transfagarasan

Auto Test: Cine ți-a transmis pasiunea pentru motociclete?
Claudia Palfi: Aveam doar 14 ani când m-am urcat prima oară pe Mobra fratelui meu și m-am îndrăgostit pe loc. Mă ducea într-un loc retras, îmi arăta ce este de făcut și îmi dădea liber să mă învârt până oboseam. O copilă cu pletele-n vânt și gura până la urechi de fericire… Ulterior au intervenit școala, familia, copilul, iar viața ne-a scos în cale un grup de prieteni motocicliști, așa că nu a fost o alegere dificilă. Cine se aseamănă se adună, nu? (râde). Pentru mine lucrurile au stat așa: căsătorie, copil, motocicletă. Nu este ordinea agreată de societate, am pus carul înaintea boilor, dar a funcționat.

Transceahlău

Auto Test: Care a fost prima motocicletă și cum a fost prima călătorie?
Claudia Palfi: Pentru mine și pentru soțul meu, Alex, motociclismul a fost un fel de „marriage enriching”. Am cumpărat din Germania o fostă motocicletă de poliție, BMW K75RT, pe care a trebuit să o adaptăm, deoarece avea doar un singur loc în șa, cel din spate fiind rezervat stației radio. Permisul l-am luat amândoi când am achiziționat și motocicleta, în anul 2004, iar foarte rapid am plecat în „călătoria vieții”: 7500 de km, nouă țări, în 30 de zile. Doar noi doi, o motocicletă și un vis. Gândește-te că am pornit la drum într-o perioadă în care genul acesta de aventură era extrem de rar. Nu aveam smartphone și nici GPS și ne foloseam de hărți pe care puneam folie și le lipeam cu bandă adezivă pe tancul de benzină, dar asta nu înseamnă că multe dintre ele nu le-am pierdut pe drum, bătute de vânt. Am dormit în campinguri, la cort sau sub cerul liber, doar pe saltea, în zonele de odihnă de pe autostradă, la hoteluri sau la familii, am mâncat pe fugă și am învățat metode de comunicare între pilot și pasager, care acum, cu tehnologia de care dispunem, ar părea hilare. Am învățat să navighez după indicatoare și să citesc o hartă, dar și că viteza impusă trebuie respectată și că, în trafic, cei puternici îi sprijină pe cei vulnerabili… sau cel puțin așa este indicat.

Transapuseni

Auto Test: Ce motocicletă conduci acum?
Claudia Palfi: Câtva timp am avut o singură motocicletă în familie, iar în bătălia dintre sexe câștiga, bineînțeles, soțul, iar pentru a nu-mi pierde abilitățile reveneam în fiecare an la poligon cu instructorul Ciprian Todea, care m-a încurajat mereu să-mi iau o motocicletă a mea. Am cumpărat un  GS500, ușurel și versatil, care m-a ajutat să îmi dezvolt abilitățile. În acest moment conduc un BMW G650GS, care și-a câștigat numele Ikran, la prima mea ieșire serioasă off-road. În filmul Avatar, personajul principal, Jake Sully, își alege cel mai periculos Ikran pe care să-l călărească. Aceasta a fost senzația pe care mi-a dat-o mie motocicleta când am ieșit pe Valea Cernei.
Auto Test: Ce stare de spirit ai pe două roți?
Claudia Palfi: Inima îți bate mai tare, motorul toarce sub tine și abia așteaptă să te conectezi. Îi vorbesc des în călătoriile mele, cânt sub cască, rânjesc cu poftă la diverse situații din trafic și mă entuziasmez când ajung pe culmi de munte. Motociclismul deschide orizonturi și o sete nestăvilită de explorare, iar când mergi pe două roți ești mult mai aproape de tot ce te înconjoară, îți sar în ochi drumurile lăturalnice, pavate sau nu, și îți dorești să descoperi ce este dincolo de orizont.
Auto Test: Cât de des mergi cu motocicleta? Ai încercat să-ți convingi colegii și colegele să meargă pe două roți?
Claudia Palfi: Merg cu motocicleta ori de câte ori mi se ivește ocazia. Conduc o companie care are ca domeniu de activitate organizarea de circuite de aventură cu motocicleta și sunt convinsă că am cea mai frumoasă profesie din lume. Pe lângă circuite în România, am dezvoltat expediții în Europa sau combinații între Europa și Africa de Nord și Europa și Asia. Viața mea este înconjurată de motociclete, toți colegii mei merg pe două roți, iar echipamentul moto mi-a devenit un fel de uniformă pe care o port cu mândrie. Motociclismul vine la pachet și cu multe riscuri și stă în puterea fiecăruia, dacă dorește, să și le asume. În cazul în care am prietene tentate, le ofer o tură și le vorbesc deschis despre asta. Fața lor, când coboară de pe motor, este de neprețuit.

Maroc

Auto Test: Ce spun cei din familie despre pasiunea ta pentru motociclete?
Claudia Palfi: Cred că ai mei și-ar fi dorit încă un băiat în loc de fată, pentru că nu am fost crescută și educată ca o domnișoară de pension. Tatăl meu a făcut box și lupte greco-romane, iar eu și frații mei am făcut judo și am fost crescuți într-un spirit competitiv și combativ. În familia mamei au existat motocicliști, iar primul care a luat ștafeta a fost fratele meu. Drumul era pavat, așa că nu au încercat să mă convingă să renunț. Băiatul meu a rămas în grija mamei ori de câte ori am plecat într-o aventură, așa că pot să spun că am fost sprijinită de familie.

Auto Test: Care sunt sfaturile pentru doamnele și domnișoarele care își doresc să meargă pe motocicletă? Dar pentru cele care ezită…
Claudia Palfi: Din perspectiva femeii căreia i-a luat ceva timp până să iasă cu motocicleta în trafic și care încă se luptă cu câțiva demoni, pot să spun: „Go for it. Înscrie-te la o școală de șoferi și învață, iar dacă nu îți iese, exersează mai mult și la un moment dat o să reușești”. Totul depinde de cât de mult își dorește persoana respectivă să învețe. În plus, după ce obține permisul este important să nu renunțe la învățat: să meargă la cursuri de siguranță, de prim ajutor… de inițiere în off-road.
Auto Test: Ce este musai să facem înainte să urcăm pe motocicletă?
Claudia Palfi: Este important să ai motocicleta care ți se potrivește, trebuie să te asiguri că reviziile sunt făcute la zi și că piesele care au nevoie de întreținere periodică sunt în parametri. Nu te deplasa fără echipament nici până la magazinul de la colțul străzii. Mai bine pielea gecii decât pielea ta. Echipamentul este crucial și îți poate salva viața. Și asta este valabil și pentru pasageri. Știu, este prea cald, nu poți să respiri, ești claustrofob sau șmecher… Există soluții de echipament pentru fiecare: tehnologia a evoluat atât de mult încât restul sunt doar scuze.
Auto Test: Cât de mult te ajută prezența într-o asociație de motocicliste în drumurile și deciziile tale?
Claudia Palfi: Fetele din Asociația Femeilor Motocicliste mi se par formidabile, pline de încredere, pe picioarele lor. Sunt peste tot în țară și dacă te trezești într-un oraș cu o problemă la motocicletă, sunt gata să îți sară în ajutor. În plus, au tone de recomandări de drumuri de parcurs și obiective de vizitat, iar dacă ești începătoare și ai nevoie de o soră care să te învețe câteva trucuri sau să te însoțească într-o tură ca să prinzi încredere, WIMA  are și un program de „mentorship”.

Apus de soare – Vârful Buscat

Auto Test: Ți se pare că sunt văzute diferit în trafic doamnele și domnișoarele pe motocicletă?
Claudia Palfi: Da. Am descoperit că o codiță ce flutură de sub cască ajută la vizibilitate, iar de cele mai multe ori bărbații te privesc admirativ, ce spun ei în mașină nu vreau să știu (râde), au mai multă răbdare și tind să fie mai protectori. Nu este întotdeauna cazul, dar se mai întâmplă. Pe mine mă impresionează când văd femei care mă urmăresc cu privirea, îmi pun întrebări și se gândesc să facă primul pas spre aventură. Femeile pot să facă orice își propun. Nu au nevoie de curaj, îl au deja. Au nevoie de inspirație și de un mentor bun, iar toate acestea le pot găsi la WIMA.
Auto Test: Cât de des pleci cu motocicleta din oraș și pe unde călătorești prin țară?
Claudia Palfi: Dacă pentru circuitele companiei totul este o coregrafie atent selectată, călătoriile personale au un traseu care poate suferi modificări, în funcție de ce descoperim la fața locului. În aceste condiții, rezervăm hotelul la jumătatea zilei, când știm unde vom ajunge, dar asta îți poate aduce și surprize neplăcute. Într-un weekend, am găsit, într-o zonă intens vizitată, o singură cameră disponibilă. Ne-am dat seama rapid de ce era liberă: proprietarii au adăugat baia în cameră, după ce au terminat lucrările la pensiune, ceea ce a redus serios spațiul din încăpere. Când te așezai pe toaletă, picioarele le țineai în duș, iar în pat, dacă unul dintre noi se întorcea, celălalt se rostogolea după el. Fereasta dădea spre o terasă închisă unde oamenii mâncau și aveau priveliște spre patul nostru (râde).
Auto Test: Cum te pregătești pentru un drum mai lung?
Claudia Palfi: În bagaj îmi pun o trusă de prim ajutor, un minimum de scule, costumul de ploaie și câteva rânduri de haine. Am reușit performanța de a petrece 14 zile în Maroc doar cu un rucsac de haine, pe care le spălam la hotel și trebuia să fim creativi ca să se usuce până dimineață. Ne place să explorăm, așa că ne lăsăm duși de val când suntem singuri.
Auto Test: Îmi spui câteva întâmplări amuzante din călătoriile tale?
Claudia Palfi: Am pus motorină în loc de benzină în Croația, în Gibraltar maimuțele ne-au furat, din mers, banalele legate de side-case și ne-am trezit că la trei dimineața, pe Coasta de Azur, cineva „urina” pe cortul nostru. De fapt ne așezasem în preajma unor aspersoare. Cel mai haios moment a avut loc în Italia în anul 2005. Am vizitat Venezia până noaptea târziu și pentru că nu am găsit cazare, am decis să punem cortul într-un loc retras, lângă o cultură de porumb, pe marginea unui drum. Dimineața, priveliștea ne-a trezit simțurile mai abitir decât ceva mai tare cafea. Eram chiar pe pista de avioane a unei unități militare (râde).
Auto Test: Cum te descurci dacă ai ghinion și se strică ceva la motocicletă?
Claudia Palfi: Nu prea am avut probleme și sper ca lucrurile să rămână așa, pentru că singurele operațiuni pe care știu să le fac sunt schimbul de ulei, completarea lichidelor, curățarea și lubrifierea lanțului. Verificăm starea tehnică a motocicletelor înainte de fiecare ieșire, iar dacă se întâmplă ceva soțul meu poate gestiona, în principiu, situația. În cazul în care ceva nu mai poate fi reparat sunăm colegii sau apelăm la comunitatea moto locală.

Auto Test: Am văzut câteva filmulețe pe Motorcycle Touring Romania Guide. Cum ți-a venit ideea acestui blog?
Claudia Palfi: Din dorința de a promova România ca destinație turistică, atractivă pentru iubitorii de motociclism, am creat acest blog de călătorii. Este un site care oferă informații în limba engleză celor care vor să călătorească în România pe două roți. Pandemia și faptul că românii au fost cumva „forțați” să se plimbe prin țară ne-a îndemnat să redactăm și articole în limba română. În plus, alături de aceste materiale am postat și câteva filmulețe care să arate starea reală a drumurilor și a peisajelor, în așa fel încât să-i ajutăm pe urmăritorii noștri să decidă dacă experiența le permite să parcurgă un anumit sector off-road sau dacă într-un anumit traseu merită să investești timp și bani.

Auto Test: Unde îți place să călătorești cel mai mult?
Claudia Palfi: M-am îndrăgostit iremediabil de Munții Apuseni și cred că asfaltarea Transapuseni va deschide noi perspective pentru cătunele de aici, uitate de lume, care au o frumusețe care te lasă mut de uimire. Drumul Generalului din Munții Gilăului este un spectacol, iar Satul Inundat din Apuseni-Geamăna ne-a impresionat atât de mult încât am decis să facem în fiecare an o călătorie până acolo, până când turla bisericii va fi acoperită în întregime de steril. Transrarău în Bucovina este absolut superb și am fost surprinsă cu câtă grijă au amenajat oamenii punctele de Belvedere. Traversarea Parcului Național Ceahlău când nu era asfaltat, în anul 2019, mi-a făcut o poftă teribilă de off-road, astfel că mi-am cumpărat ghete „adventure”, să pot parcurge cu mai multă încredere și siguranță acest gen de trasee. Îmi place să descopăr locuri noi, o altă Românie, departe de traficul drumurilor celebre și aglomerate, dar cu peisaje care te lasă fără suflare, rupte parcă din „Lord of the Rings” sau „The Sound of Music”. Îmi place să combin motociclismul cu hiking-ul (o altă pasiune) și am reușit să atingem cel mai înalt vârf montan din România, Vârful Moldoveanu. Îmi place cum îmi bate inima înainte de o aventură și savurez satisfacția pe care ți-o oferă finalizarea unui traseu care până atunci părea imposibil. În această categorie, Strategica bate orice rută pe care am parcurs-o cu motocicleta, iar coborârea pe Valea Măceșului la ceas de seară m-a învățat multe despre mine și Ikran (motocicleta).
Auto Test: Cu cine mergi în aceste călătorii?
Claudia Palfi: Sunt extrem de norocoasă să îl am ca partener de călătorie și instructor personal pe soțul meu, Alex, căruia îi spun Toruk Makto. Este modelul meu în ceea ce privește modul de pilotare a motocicletei. Are o flexibilitate și o ușurință în manevrarea oricărui model de motocicletă, cum rar întâlnești. Este una cu motocicleta, complet conectat, indiferent de suprafața pe care rulează. Este sursa mea de inspirație și încredere, simt că atâta timp cât este lângă mine, nu mi se poate întâlmpla nimic rău. În plus este deschis la orice nebunie îmi trece prin cap și găsește soluții să o facem să se întâmple.
Auto Test: Știu că ai participat la ultima acțiune a Asociației Femeilor Motocicliste din România. Despre ce a fost vorba?
Claudia Palfi: WIMA a participat alături de Black Helmets și Free Riders la campania „Siguranța pe 2 roți”. 20 de motocicliști au rulat peste 1400 de kilometri, iar obiectivele campaniei au fost scăderea numărului de accidente de pe șosele, creșterea nivelului de conștientizare în rândul conducătorilor auto privind prezența în trafic a motocicliștilor. Nu în ultimul rând a fost vorba despre un semnal de alarmă despre cât de importante sunt echipamentul și conducerea preventivă. M-am alăturat campaniei lor la Cluj și am avut plăcerea să cunosc oameni extraordinari, pasionați, care vor să facă lucruri bune. Mi-ar plăcea să vad aceeași dorință și implicare din partea autorităților atunci când semnalizează un pod în lucru, o groapă în mijlocul drumului sau când montează canale, asfaltează sau spală șosele.
Auto Test: Ce planuri de călătorii ai?
Claudia Palfi: Planurile se schimbă în funcție de incidența COVID și de regulamentele impuse de fiecare stat în parte. Ne-am propus să facem Island Hopping cu motocicletele: Elba – Corsica – Sardinia – Sicilia – Tunisia – retur în Sicilia, apoi către nord pe Coasta Amalfitană și înapoi la baza din Florența. Din păcate, cu Tunisia sunt mari probleme din cauza pandemiei, așa că cel mai probabil vom călători în Ucraina, cu intrare în Republica Moldova prin Nord și apoi din nou în România. Suntem vaccinați, așa că sperăm ca din punct de vedere a trecerii frontierelor să nu întâmpinăm probleme, că distanțarea socială o păstrăm noi.

Cristina Dinu: Emoțiile sudate și poveștile frezate în metal

Samuela Rigo: „Dumnezeu mi-a mai dat zile”

Andreea Iancu: Moto-fericirea se ia

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


trei − = 0