Clasic și modern

,

Morgan Motor a oprit producția ultimului său șasiu de oțel care echipează modelele din patrimoniul propriu. Este un moment important pentru constructorul englez care marchează cei 84 de ani de producție continuă a platformei ce a contribuit la evitarea închiderii fabricii în timpul celui de-al Doilea Război Mondial și, mai nou, al pandemiei de coronavirus, devenind la ora actuală cea mai longevivă arhitectură de mașini aflată în producție din toate timpurile, la nivel global.

Șasiul „scară” din oțel a fost introdus în 1936, în Morgan 4-4. Numele îi provine de la faptul că a fost primul model care a avut patru roți și motorul în patru cilindri, ținând cont că modelele Morgan anterioare, din 1909 de când a fost fondată compania și până în acel moment, aveau trei roți. În timp, șasiul a suferit numeroase modificări și îmbunătățiri de-a lungul vieții sale continuând să susțină modelele Plus 4, Plus 4 Plus, prima generație Plus 8, 4 Seater, V6 Roadster și 4/4, considerat succesorul lui 4-4. De fapt, fiecare Morgan cu patru roți produs înainte de 2019, cu excepția gamei Aero și a doua generație Plus 8, a folosit o variantă a șasiului de oțel. Celebrele elemente de design ale șasiului includ combinația sa între montantul glisant și arcurile lamelare ale punții spate. În special configurarea montantului glisant a marcat o caracteristică definitorie a platformei fiind folosită de foarte puțini producători de automobile. Cu acest aranjament, butucul și ansamblul roții se mișcă vertical pe un pivot fixat rigid în partea superioară și inferioară. Astfel nu va exista nicio schimbare a poziției roților în timpul compresiei sau revenirii maximizând aderența laterală a virajului. În total, au fost fabricate 35.000 de mașini Morgan cu patru roți cu șasiu din oțel, exportate în 65 de țări din întreaga lume. Iar multe dintre aceste modele, adorate de proprietarii lor, sunt și în prezent perfect funcționale.


Ultimul model cu șasiu din oțel este un Morgan Plus 4 70th Edition și a fost achiziționat de un fan al mărcii, care îl va adăuga remarcabilei colecții personale care include Plus 4 „TOK 258”, celebrul câștigător de la LeMans în 1962. Însă este sigur că nu va putea rezista tentației să-l scoată la șosea în anii ce vor urma. Trebuie amintit că Plus 4 70th Edition aniversează 70 de ani de producție a modelului, care a început în 1950. Este vorba despre o serie limitată la doar 20 de mașini, numerotate individual, fiecare exemplar având șasiul vopsit în auriu, caroseria în Platinum Metallic și o serie de alte îmbunătățiri.

De acum șasiul de oțel este înlocuit de platforma CX-Generation, din aluminiu, care a fost introdusă în Morgan Plus Six, la Salonul Internațional de la Geneva din martie 2019. Platforma vine după patru ani de dezvoltare și înglobează experiența acumulată de la cea anterioară folosită în gama Aero și a doua generație Plus 8. Apoi CX-Generation a început să echipeze și noul Morgan Plus Four, care a debutat în martie 2020. Ideea este că noua platformă păstrează nivelul de plăcere al celui aflat la volan, cel care a definit întotdeauna mașinile sport Morgan.

Foto: Morgan

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


6 − = zero