Cine e de vină: omul sau mașina?

,

„De ce posesorii de BMW și Audi par să conducă adesea ca niște idioți? Mașina îi face să fie agresivi la volan sau persoanele egocentrice și agresive sunt atrase de mașinile germane?”

Poate că vă puneți și voi în trecere întrebarea asta, atunci când vă „taie fața” o astfel de mașină sau când o vedeți blocată pe liniile de tramvai, parcată pe spațiul verde sau împotmolită în nisip, pe vreo plajă. Dar pentru Jan-Erik Lönnqvist, profesor de psihologie socială la Universitatea din Helsinki, aceasta chiar a fost o dilemă pentru care a dorit să găsească o explicație științifică. „Am observat că cei mai predispuși la a trece pe culoarea roșie a semaforului, la nerespectarea limitelor de viteză și la neacordarea priorității de trecere pietonilor sunt cei care conduc mașini germane scumpe”, a declarat profesorul finlandez.

Profesorul Jan-Erik Lönnqvist a făcut un studiu pe această temă după ce a observat că șoferi din întreaga lume, inclusiv din țări civilizate din punct de vedere al traficului rutier, se plâng de modul în care sunt conduse mașinile germane scumpe. Deși au existat studii anterioare care au demonstrat că șoferii mașinilor scumpe sunt înclinați să încalce regulile de circulație (pentru că puterea și bogăția i-ar face pe aceștia să simtă că sunt deasupra legii), finlandezul a avut altă abordare. El a dorit să afle dacă se poate determina profilul unei persoane atrase de mașinile germane scumpe și puternice și dacă nu cumva aceste categorii au tendința de a încălca legea (indiferent de statutul lor social sau financiar). Pentru asta a interogat 1.892 de șoferi finlandezi, care au avut de completat un chestionar complex. Participanții la studiu au răspuns la întrebări referitoare la modelul mașinii pe care o dețin, la obiceiurile de consum ori la veniturile lor. În plus, au fost „strecurate” și întrebări care le-au evaluat trăsăturile de caracter. Potrivit lui Lönnqvist, rezultatul studiului este cât se poate de clar: oamenii egoiști, aroganți, orgolioși, încăpățânați și lipsiți de empatie au tendința să își etaleze statutul prin autoturismul pe care îl conduc și pun preț pe mărcile Audi, BMW și Mercedes.

„Aceste trăsături de personalitate explică dorința de a avea «proprietăți de statut» și aceleași trăsături explică de ce asemenea oameni încalcă, mai frecvent decât alții, regulile de circulație”.

Concluzia profesorului finlandez este că aceste persoane se consideră superioare semenilor și că încearcă să își demonstreze supremația etalând proprietăți scumpe – chiar dacă e nevoie uneori să facă sacrificii pentru a le cumpăra.

Interesant este că rezultatul studiului se aplică doar la bărbați, nu și la femeile chestionate. Lönnqvist nu are o explicație clară pentru acest aspect, dar spune că probabil mașinile nu au aceeași semnificație de „simboluri de statut” pentru femei.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


unu + 4 =