Centodieci, renașterea

,

Acum doi ani Bugatti ridica voalul de pe proiectul Centodieci, despre care se spunea că era mai sportiv și mai extrem decât mașinile hipersport Chiron1 și Divo2, dar elegant și atemporal ca La Car Noire2. Era un Bugatti unic, doar pentru entuziaști. De curând francezii au expus și prototipul pentru dezvoltarea seriei.

Poate că serie este cam impropriu spus, dacă ne gândim la una mică, extrem de exclusivistă și lucrată manual (cum altfel!), de doar zece unități ce vor fi construite anul viitor.

Bugatti Centodieci atinge 100 km/h în 2,4 s, iar viteza maximă este blocată la 380 km/h.

La ora actuală Centodieci, care în traducere directă înseamnă 110, este reinterpretarea modelului din 1991 ce îi aducea un omagiu lui Ettore Bugatti, marcând același număr de ani de la nașterea fondatorului mărcii franceze. Pe de altă parte modelul inițial era considerat cel mai rapid supercar de la vremea sa și a fost construit în aproximativ 140 de unități până în 1995, moment în care Bugatti Automobili S.p.A își înceta activitatea încheind periplul italian al mărcii. Trei ani mai târziu Volkswagen AG obținea drepturile asupra mărcii Bugatti, iar în octombrie dezvăluia modelul EB 118, un coupe cu patru locuri. Modelul sport în două uși, care era animat de celebrul motor în 18 cilindri, purta semnătura lui Giorgetto Giugiaro și deschidea drumul viitoarelor modele ale mărcii franceze renăscute.

O privire aruncată rapid prin culisele noului model dezvăluie că scopul proiectanților a fost să creeze o interpretare modernă a formei și tehnologiei de atunci, dar fără să se piardă farmecul și caracterul supecarului de la începutul anilor ‘90. Partea cea mai delicată a fost transformarea corpului foarte plat, în formă de pană, al EB 110, într-o sculptură modernă, tridimensională, care să readucă fascinația mașinilor super sportive din acea vreme, în epoca actuală.
„Fiecare vehicul nou dezvoltat reprezintă o provocare imensă, deoarece creăm o serie foarte mică ce, în același timp, trebuie să îndeplinească și chiar să depășească toate standardele de calitate și siguranță ale unei serii mari”, spunea André Kullig, manager de proiect tehnic la Bugatti. Iar pentru asta inginerii trebuie să aprofundeze mai întâi calculele pentru caroserie, aerodinamică, motor și transmisie. Apoi stimulează fluxul de aer de pe vehicul și verifică toate componentele până la cel mai mic șurub.
Între timp, designerii verifică stilul în strânsă colaborare cu dezvoltatorii înainte de finalizarea etapei și de proiectarea suprafețelor. Acestea ajustează curbura componentelor în funcție de incidența luminii, astfel încât aspectul să fie omogen în toate condițiile de iluminare. Este un proces de dezvoltare elaborat, iar după mai bine de un an de proiectare și simulare s-a dezvoltat acest prim prototip.
Când au venit momentele abordării tehnice provocările (sau bătăile de cap…) implicate au fost enorme. Este vorba despre un motor cu o cilindree de opt litri care dezvoltă 1.600 CP și generează temperaturi ridicate ce necesită o gestionare termică sofisticată. La fel ca la EB 110, motorul este adăpostit în spatele unei suprafețe transparente de sticlă. Prin urmare, pentru asigurarea unei eficiențe termice sporite a motorului, Centodieci are o deschidere largă de ieșire a aerului pentru fluxurile de aer modificate. În plus, clapetele de ghidare în jurul celor cinci inserții de aer circulare, poziționate sub formă de romb, asigură o admisie suficientă de aer pentru motorul W16.
Comparativ cu Chiron1, Centodieci cântărește la gol cu 20 de kilograme mai puțin, iar acest lucru permite un raport senzațional putere-greutate de doar 1,13 kilograme pe cal putere. Adică are puțin peste 1.800 kg și dezvoltă 1.600 CP. Dar partea cea mai fascinantă este că cele zece unități au fost vândute în câteva ore la un preț net de 8 milioane de euro fiecare. Ce vreți, atunci când urci în stratosfera lumii auto aerul are altă compoziție, iar ca să ajungi acolo prețul este pe măsură.

Foto: Bugatti

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


× unu = 8