Cars&Roads 2021: Turul Transilvaniei în 8 zile

,

Timp de opt zile am vizitat câteva dintre cele mai frumoase locuri din România la volanul a șapte noi SUV-uri disponibile pe piață.

După o lungă perioadă în care evenimentele auto au fost întrerupte din cauza pandemiei, Cars&Roads, evenimentul organizat de Autocritica.ro, ne-a oferit un tur al Transilvaniei care combină un road trip cu un test drive complex pe parcursul a opt zile de aventură. La călătoria prin Transilva­nia au fost prezente șapte dintre cele mai noi modele SUV disponibile pe piață plus un safety-car în forma modelului Volvo XC90 T8 plug-in hybrid care a asigurat buna desfășurare a turului și a jucat și rolul de camera-car pentru echipa foto-video.
BMW X7
Este cel mai mare SUV din gama constructorului bavarez fiind prezentat pe piața europeană în 2018. Reprezintă o alternativă la luxosul BMW Seria 7 și oferă un confort la superlativ și spațiu din belșug la interior. Versiunea care ne-a însoțit în tur a fost echipată cu motor diesel mild-hybrid de 3,0 litri cu 340 CP și 700 Nm, cuplat la o transmisie automată cu opt trepte și la un sistem de tracțiune integrală. Varianta de bază a SUV-ului cu șapte locuri  are un preț de pornire de 88.138 de euro, însă cea testată a primit și o serie de opționale care au făcut ca prețul final să ajungă la 118.197 de euro. Confortul oferit pentru cel de la volan și pasagerii săi este la superlativ. În cei aproape 1.700 de kilometri parcurși, cel mai mic consum mediu a fost de 7,9 litri/100 de kilometri.
DS7 Crossback E-Tense
Divizia premium din cadrul grupului francez PSA are un SUV plug-in hybrid de 300 CP în ofertă. Numit DS7 Crossback E-Tense, acesta este o apariție aparte și, în ciuda faptului că platforma folosită este comună cu cea a altor modele din grup, se remarcă printr‑un design original, inspirat de lumea modei și a bijuteriilor de lux. Indiferent ce linie de echipare alegi, cromul, pielea și cusăturile contrastante nu vor lipsi. DS 7 Crossback este disponibil în trei versiuni de echipare: Bastille, Bastille+ și Rivoli. Sistemul de propulsie este asigurat de un motor pe benzină turbo de 1,6 litri și două motoare electrice alimentate de o baterie de 13,2 kWh. Sistemul are 300 CP și poți parcurge până la 58 de kilometri în regim electric. În cele opt zile, hibridul plug-in a fost încărcat o singură dată, însă pe tot parcursul celor aproape 1.700 de kilometri, modelul a oferit un consum apropiat de cel al unui diesel: cel mai mic consum mediu a fost de 6,7 litri/100 de kilometri.
Hyundai Tucson Hybrid
A patra generație Tucson este o revelație la nivel de design. Cu o grilă frontală ce încorporează luminile de zi LED de o manieră complet inovativă, Tucson-ul cel nou atrage toate privirile. Modelul folosește cea mai nouă platformă din cadrul grupului Hyundai Kia, arhitectură ce permite motoare pe benzină, mild-hybrid, full-hybrid și plug-in hybrid. Modelul pe care l-am testat în acest tur a fost versiunea hybrid ce oferă 230 CP (180 CP dezvoltați de motorul termic de 1,6 litri și 60 CP de la motorul electric), iar cuplul maxim este de 350 Nm. Astfel echipat, Tucson Hybrid poate accelera de la 0 la 100 km/oră în 8,3 secunde, iar viteza maximă este de 193 km/ h. Sistemul hibrid este compus dintr-un motor electric și o baterie Li-polimer de 1,49 kWh. Transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată clasică cu șase trepte. Media de consum pe care am înregistrat-o în timpul testului a fost de 6 litri/100 km.
Kia Sorento Hybrid
Kia este un constructor în vogă, iar creșterea de care se bucură se datorează modelelor moderne și atractive. Aşa cum este noua gene­rație Sorento, un SUV full-size ce poate fi configurat inclusiv cu șapte locuri. Kia are în oferta europeană trei motorizări: diesel, full-hybrid și plug‑in hybrid. În road trip-ul Cars & Roads by Michelin, Sorento ne-a așteptat în varianta full-hybrid și echiparea Premium. Versiunea aceasta folosește un propulsor pe benzină de 1,6 litri, asistat de un motor electric. În total, sistemul de propulsie dezvoltă 230 CP și 350 Nm, fiind identic cu cel al modelului Tucson. Sorento a impresionat prin confort și multitudinea de gadgeturi de ultimă oră, ca de exemplu Blind Spot Monitor, ce permite afișarea de imagini din unghiul mort al oglinzilor retrovizoare direct pe display-ul din fața șoferului. Media de consum înregistrată la volanul modelului Kia Sorento a fost de 7,9 litri/100 km.
Mazda CX-30 100th Anniversary
Singurul SUV cu o cutie de viteze manuală din tur, CX-30 a câștigat rapid puncte la capitolul simpatie, datorită aspectului dinamic și dimensiunilor compacte ce au oferit o experiență excelentă pe drumurile virajate. În plus, echiparea specială, aniversară, cu interiorul tapițat în piele vișinie cu accentele speciale pentru marcarea celor 100 de ani de existență a mărcii din Japonia a fost apreciată de toți participanții la tur. Modelul a fost dotat cu motorizarea 2.0 benzină Skyactiv-X ce oferă 186 CP și 240 Nm. Este unul dintre cele mai silențioase motoare pe care le-am întâlnit, iar timoneria cutiei de viteze manuale este perfectă. Consumul mediu înregistrat pe traseul Alba-Iulia – Sibiu – Făgăraș – Brașov a fost de 6,9 litri/100 km.
Mercedes-Benz GLB 250 4Matic
SUV-ul german cu alură de mini G-Klasse a fost singurul automobil ce a oferit o motorizare pe benzină clasică, fără niciun fel de asistare electrificată. SUV-ul Mercedes oferă un interior spațios în ciuda dimensiunilor ceva mai compacte, iar opțional se poate configura cu șapte locuri. Motorizarea de 2,0 litri turbo oferă 224 CP, iar transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată cu opt trepte. Pe traseul dintre Brașov și Snagov, modelul GLB a înregistrat o medie de consum de 8,6 litri/100 km.
Suzuki Across
SUV-ul plug-in hybrid Suzuki Across s-a născut din parteneriatul dintre Suzuki și Toyota, fiind practic modelul RAV4 cu o parte frontală redesenată. La interior, aproape toate elementele sunt preluate de la Toyota, dar confortul și feelingul la volan sunt fără cusur. Singurele critici le putem aduce ecranului central ce folosește o grafică din anii ’90. Sistemul de propulsie, însă, format din motorul aspirat pe benzină de 2,5 litri și două motoare electrice este impecabil. Oferind 306 CP acesta poate satisface aproape orice stil de condus. În plus, în mod electric, datorită bateriei de 18,1 kWh, acesta poate parcurge peste 75 km fără emisii. Iar consumul mediu obținut de noi în tur a fost de 5,5 litri/100 km.
Traseul
Cars&Roads este despre mașini, dar este și despre locurile surprinzătoare pe care poți să le descoperi în România. Astfel, prima zi ne-a dus la Amfiteatrul Transilvania, un loc de o frumusețe tulburătoare, ascuns în mijlocul munților Bucegi. Accesul se face pe un drum forestier, dar cele șapte SUV-uri au parcurs fără probleme drumul mai dificil. Ajunși la destinație, panorama care se deschide în fața ochilor este similară cu ce poți vedea într-o carte poştală austriacă sau elvețiană. Odihniți și hrăniți, ne-am îndreptat către destinația finală a zilei, Covasna.
Ziua a doua a dus coloana noastră de SUV-uri prin orașul Sfântu Gheorghe pe o vreme bacoviană. Am „înțepat” apoi E60 mai sus de Brașov, înșurubând acele de păr din Pădurea Bogata. Am trecut rapid prin Sighișoara, iar un pic mai sus, am părăsit drumul principal către un sat uitat de lume: Criț. De aici, după câțiva kilometri am ajuns într-un loc unde timpul stă pe loc: Meșendorf 65. Finalul zilei ne-a dus la Târgu Mureș.
Ziua a treia a fost dedicată ex­­­pe­­­­­rienței din podgorie. Mai precis splendidul castel Bethlen-Haller. Aici am aflat câteva din secretele vinurilor și am luat o masă gătită ca la mama acasă cu ingrediente din ferma deținută chiar la domeniu. Ziua s-a încheiat în apropierea Clujului.
Pentru a patra zi, organizatorii ne-au dus într-o zonă de o frumusețe aparte. În loc să facem drumul clasic ce leagă Cluj-Napoca de Oradea, am preferat traseul mai lung, prin Zalău. DN1H ne-a dus în enclava slovacă din România, locul unde denumirile localităților sunt scrise în română și slovacă, iar pauza de prânz a fost la un popas pus în vârful unui ac de păr pe un deal desprins parcă dintr-o vedere. De aici, am condus ultimii kilometri până în frumosul oraș Oradea.

L-am părăsit apoi, având drept destinație un superb resort de golf de lângă Alba Iulia. Dar, până acolo, ne-am abătut din drum până la Saca 42. Am făcut cale întoarsă către Aleșd și am traversat Țara Beiușului printr-o serie de sate colorate înșirate pe dealuri verzi: Șuncuiuș, Bălnaca și Bratca. La Saca 42 se află o casă de oaspeți unde am fost întâmpinați cu specialităţi locale. Primii musafiri i-au trecut pragul în 2018, dar casa veche, pe structura căreia a fost ridicat actualul așezământ se află în satul Saca de aproape 100 de ani. Apoi am traversat drumul spre Deva, care este în lucru și în proces de lărgire. Am numărat semafoare și porțiuni fără asfalt, dar în cele din urmă am ajuns la autostradă. Punct final și pentru o zi în plus de pauză – Golf Resort-ul de lângă Alba Iulia – unde am învățat să lovim și mingea cu ajutorul club-ului. Pentru că crosa este folosită la hochei, nu la golf.
De la aici am traversat mica Elveție ascunsă pe drumurile secundare ce leagă județul Alba de Copșa Mică și Sibiu. Dealuri de un verde crud pe care pasc tihnite zeci de văcuțe. Drumuri pustii și sate adormite. Apoi din nou autostrada care înconjoară orașul Sibiu pentru a da pieptul cu traficul nebun de pe drumul ce leagă Sibiul de Brașov. Iar pe drum ne-am oprit pentru o lecție de istorie saxonă în Cincșor. Un restaurant rural găzduit de o fostă școală germană, fiind o clădire istorică semnată de arhitectul Fritz Balthes – un genial, dar aproape uitat arhitect transilvănean. Lângă el, o biserică fortificată păstrată cu grija de ultimii sași din zonă. Penultima zi s-a încheiat în Vulcan, lângă Brașov.
Am venit acasă pe drumul clasic ce leagă Râșnovul de Pârâul Rece și apoi Valea Prahovei. Punctul final a fost pe malul lacului Snagov pentru poza de grup și sfârșitul unei aventuri de opt zile.

Foto: Ciprian Mihai, Bogdan Paraschiv

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


− opt = 1