Camping electric sau nu?

,

Activitățile outdoor sau călătoriile făcute cu rulota în spatele mașinii rămân chiar și în situații de criză printre opțiunile de bază ale oamenilor energici. Bineînțeles, atunci când sunt întrunite toate condițiile de siguranță. Dar cum trendul „eco” capătă amploare mulți se întreabă cum o fi să ieși la camping cu un automobil electric?

Poate că întrebarea și mai specifică este dacă un automobil „full electric” poate dispune de capacitate de remorcare sau nu. Și teoretic răspunsul este cât se poate de afirmativ. Dar…
Mai întâi trebuie să menționăm că este vorba despre capacitatea de remorcare, adică de masa unei remorci (sau greutatea în accepțiune largă…) pe care un vehicul o poate tracta în conformitate cu prescripțiile constructorului său. Există două specificații. Prima se numește masă remorcabilă cu dispozitiv de frânare și se referă la masa maximă pe care o poate tracta un vehicul atunci când remorca (sau ansamblul) are propriul sistem de frânare. A doua este masă remorcabilă fără dispozitiv de frânare, care reprezintă masa maximă pe care o poate tracta un vehicul atunci când remorca nu are frâne proprii. Valoric, prima este mai mai mare, iar a doua mai mică.
Însă în cazul automobilelor electrice sunt și motive să nu fie autorizate să tracteze sau chiar să nu poată tracta mase mari. Mulți constructori nu sunt interesați să ridice costurile pentru obținerea certificării remorcării în cazul propriilor modele electrice, doar ca să ajungă la o mică gamă de acest fel. În același timp, remorcarea nu a fost privită ca o prioritate pentru proprietarii de mașini electrice până în prezent. Acest lucru are sens deoarece multe mașini electrice sunt răspunsul perfect pentru mobilitatea în oraș, unde tractarea este o necesitate aproape inexistentă față de ​​zonele mai puțin urbanizate. Iar pentru partea de tractare constructorii ar trebui să țină seama de masa mărită a modelelor electrice, de cuplu și de sistemul de frânare. Iar partea tare este că totuși există și variante care acoperă aceste cerințe precum Jaguar I-Pace, Audi e-tron și Tesla Model X.
De apreciat la un automobil electric este faptul că dispuneți imediat de valoarea maximă a cuplului când porniți de pe loc, iar în cazul unui SUV, cum ar fi un Tesla X, tractarea unei remorci, indiferent de ce natură este este ea, nu ar trebui să pună probleme. Ceea ce ar trebui să fie un avantaj, în comparație cu un motor termic unde veți atinge valorile maxime ale puterii și cuplului în anumite regimuri de turații. Adică peste ceva timp. Însă în ambele cazuri și consumul va fi pe măsură, iar pentru varianta electrică ar putea ajunge la diminuarea autonomiei de mers cu mai bine de 50%, mai ales dacă aveți o rută presărată cu pante din belșug, niscai zone cu suprafețe de rulare mai dificile și ceva vânt lateral sau din față. Și asta cu tot aportul funcției de recuperare a energiei la frânare.
Dar, ca să deplasați un ansamblu mobil cu o masă mai mare (unul electric este mai greu decât unul cu motor termic, din aceeași clasă, cu aproximativ 30%) vă trebuie o forță mai mare de tracțiune și un mod eficient de transmitere a cuplului la roți. Adică un motor mai puternic. Mai ales în cazul de față când este vorba despre punerea în mișcare a întregului ansamblu. Altfel la pornirea de pe loc, dacă autovehiculul electric nu are un mod de gestionare a energiei prin care puterea să fie livrată progresiv la roți riscați, exagerând desigur, să vă plece ansamblul motor împreună cu caroseria, iar remorca o să se întrebe încotro vă îndreptați fără ea sau de ce vă grăbiți, asta dacă structura șasiului fizic este suficient de solidă să reziste la efortul accelerării.
Gândiți-vă că atunci când plecați la drum cu o rulotă, peridoc pentru barcă sau o platformă, nu va trebui să învingeți doar problema ­maselor ansamblului mașină-remorcă. Dacă o să aveți parte, de exemplu, de un vânt puternic din față sau din lateral, forțele care contribuie la efortul de tracțiune sau de frânare cresc considerabil, iar timpul și distanța de oprire cresc și ele la rândul lor. Și mai ales consumul… Așa că în cazul în care aveți șansa să tractați o remorcă cu o mașină electrică chiar trebuie să vă planificați călătoria pe traseele în care găsiți dese puncte de alimentare de-a lungul lor și să țineți cont că timpul destinat călătoriei va avea de suferit. Pe de altă parte gândiți-vă că în drumul dvs., dacă v-ați hotărât să faceți un „tur de țară”, de exemplu, nu o să găsiți mereu stații de încărcare rapide, de 120 kWh, care să vă reducă timpul de încărcare al bateriilor la jumătate de oră și vreți-nu-vreți va trebui să așteptați până veți dispune de energia necesară următoarei etape a călătoriei. Și nu în ultimul rând țineți cont că ansamblul mașină-rulotă este destul de anevoios să-l manevrați când intrați în stația de alimentare. Dacă nimeriți una cu posturile puse în linie, toate-s bune și frumoase când aveți amplasat portul de alimentare în partea frontală sau undeva în prima jumătate a mașinii. Intrați drept, alimentați și ieșiți cu spatele la fel. Dar dacă portul de alimentare este undeva în spate? Cablul de alimentare nu este întotdeauna suficient de lung, iar soluția este să vă puneți în paralel cu stațiile de alimentare și să vă rugați ca în timpul necesar „umplerii” bateriilor să nu mai apară vreun „mușteriu” de electricitate. A doua variantă este ca decuplarea și cuplarea remorcii să devină metoda dvs. intimă de menținere a fizicului și minții în parametri funcționali maximi.
Oricum, dacă sunteți plecați în vacanță tractarea electrică nu mai este chiar atât de fragmentată dacă aveți destinații calculate, pe măsura autonomiei disponibile, la două, maxim trei alimentări și apoi o perioadă de staționare ceva mai lungă. Iar experiența avută vă poate deschide o nouă perspectivă asupra mobilității.

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


+ cinci = 11