Buick Skylark: Metal cu suflet

,

Există mașini care îți transmit că sunt mai mult decât un obiect din metal și alte materiale. Simți că reprezintă niște opere de artă și că au chiar și un suflet. Este și cazul modelului aniversar Buick Skylark, produs în 1953.

Sunt perioade ale designului auto în care apartenența la fenomenul artistic este evidentă. Aflați în tabăra învingătorilor după cel de-Al Doilea Război Mondial și scăpați de ororile confruntărilor pe propriul teritoriu și de distrugerile implicite, americanii au traversat o perioadă foarte optimistă. Acest optimism s-a revărsat din plin și asupra automobilelor. Mașina despre care vorbim face parte din această categorie. Este o încântare să o privești, iar gândul că reprezintă chiar o formă de artă este mai pregnant decât cel că este totuși și inginerie.

Compania Buick Motor Company fusese fondată în 1903, iar în 1953 sărbătorea cincizeci de ani de existență. A marcat acest moment printr-o ediție limitată reprezentată de modelul Skylark, un roadster cu soft-top. Sistemul în sine de pliere era un adevărat spectacol pentru privitori prin modul în care apărea sau dispărea din sau în portbagaj. Americanii au vrut ca acest automobil să fie o bijuterie din toate punctele de vedere, în mod sigur și-au propus ca mașina să fie în primul rând un vector de imagine și mai puțin să o vândă într-un număr mare de exemplare. Lucru probat de prețul de circa 4.600 de dolari, unul foarte mare pentru acele timpuri și metodele de producție, unde multe piese erau realizate artizanal de meșteri pricepuți. Asta deși la origini era dezvoltat pe baza modelului Roadmaster aflat atunci în producție. Dotarea standard era superioară oricărui model oferit până atunci de Buick, cunoscut drept producător de mașini premium. Față de modelul cu care era înrudit, Skylark atrăgea atenția printr-o siluetă mai elegantă, mai sportivă și, în mod sigur, mult mai frumoasă. Acest lucru nu este de mirare dacă ținem cont de faptul că a fost creionată sub conducerea celebrului designer Harley Earl care este considerat și în prezent, datorită activității sale, drept unul dintre cei mai prolifici și inspirați designeri auto. Revenind la aspectul mașinii, linia generală prezintă cursivitate, iar cromul garnisește foarte inspirat caroseria.

O bandă cromată laterală subliniază la rândul ei trăsătura acesteia. Prin desenul lor, jantele roților sunt demne și ele de pus într-o vitrină ca să fie admirate. Nici anvelopele nu sunt banale. Acestea prezintă o bandă albă care le conferă eleganța necesară. Sub capotă se află noul propulsor dezvoltat de Buick, un V8 de 188 CP, cuplat la o transmisie automată. Interiorul continuă tema cromatică de la exterior, mizând pe un joc de fond roșu, zone de alb și accente metalice cromate. Eleganța designului exterior este întâlnită și în acest caz prin modul în care toate aceste elemente sunt combinate. O altă abordare interesantă este legată de atenția de care s-au bucurat cumpărătorii inițiali ai acestui model. Buick a ștanțat pe butucul volanului numele proprietarilor. Modelul din anul 1953 a fost produs în 1640 de unități. Numărul mic de mașini fabricate recomandă modelul și colecționarilor de vehicule rare. Un asemenea exemplar poate să fie văzut la muzeul auto deținut de General Motors. Este și o dovadă a importanței de care se bucură, în istoria companiei americane, acest model deosebit.

 Text: Gabriel MANOLE /Foto: GM, BARRETT-JACKSON

 

Lasă un răspuns

(*) Obligatoriu. Adresa de e-mail rămâne privată


sapte − 5 =